Motorolje

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 24 Jan 2013, 13:59

Fossil Driver wrote:Castrol TWS 10-60, har jeg brukt i 6 sesonger.

Denne har vært bra for den lille 3 lagrete Abarth motoren. Det er selvfølgelig en moderne syntetisk olje laget for moderne motorer hvor kammen slår direkte på ventilen. Her er det fjernet noe av "det gode gamle" (Zink og andre ting) som er viktig spessielt for støtstangmotorer med harde ventilfjærer. Grunnen til at det er fjernet er bl.annet at det skader katalysatoren på nye biler. Dette kan du sette til, og du har en meget god olje også for disse motorene. Jeg bruker tilsetting fra Comp Cams. Her finnes alle de (usunne) gromme tilsettningene.

Etter at jeg begynte med tilsetting er kam og løftere like fine etter en sesong på banen. Råde og hovedlagere ser nye ut sist jeg hadde motoren oppe. De ble skiftet, men nærmest på trass!

Olje er veldig viktig område. Her er det faktisk snakk om å spare oss for motorhavari!

Så spar ikke penger når du velger olje. Motorhavari er dyrere enn olje uansett.

Min lille Abarth har ikke oljetempmåler så tempraturen vet jeg lite om. Den lille motoren har faktisk 7,5 l olje, alu bunnpanne med kjøleribber og oljekjøler. På bakgrunn av dette tar jeg det veldig med ro til motoren er skikkelig varm. Har alltid et øye på oljetrykksmåleren gjennom hele løpet. Det er stabilt og fint (4-5 kg) selv på 15 runder på Karlskoga.

Hilsen Ketil
Takk Ketil, det var interessant. Våre motorer er jo slik sett ganske like (OHC) så om det fungerer med syntetisk olje på Abarth'en skulle det ikke være så annerledes mht en annen høytvarvende tusenkubikker. Men altså, Imp-guru i Finland skriver "NO synthetic oils!" uten at jeg kan finne ut hvorfor. Som medlem i Alfa-Romeo-klubben får jeg fin pris på hr Agips syntetiske racingolje (10/40) og trykk og temp er bedre en noen mineralolje jeg har kjørt med...eneste negative er at oljen i kald tilstand pipler ut av ufattelig små sprekker i pakninger osv.
Siste løpet da Birgs og jeg delte bilen på Våler fikk vi etter 3 runder vann- og oljetemp på 100 grader, men trykket var like stabilt, og det fantes ikke vann i oppsamlingstanken. Tenningen var satt for lavt, og jeg antar at dette var grunnen til både manglende oooomph på toppen, veldig lettstartet motor, og høye drifttemperaturer.
Føler for å gå med Signor Agip i år også, Birgs og jeg har samme motor så det hadde vært interessant å se om hans, f eks på Valvoline Racing 20/50 oppfører seg noe annerledes.
Takk igjen for svaret, Ketil. Much appreciated!
Doc

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 24 Jan 2013, 17:49

Har ikke det med syntetisk olje på gamle biler vært en 'stående vits' helt siden synteten kom da ?
Har da aldri hørt noe annet enn at 'du får oljeforbruk', 'får bare oljelekkasje', 'får dårlig oljetrykk', 'kan'ke bruke det på gamle amrikanere'.
Har aldri merket noe problem med syntet jeg, brukt på mye gamle biler også.
Tror en del av 'forståsegpåerne' er veldig overtroiske...... :?

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 02 Apr 2013, 15:48

Interessant tråd dette, jeg henger meg på. Men obs! Allt jeg sier er kun lært og erfart, jeg har ikke noe vitenskaplig dekning for det jeg sier å er åpen for rettelser. Jeg lister opp noen påstander her nå, så får vi se om noen er enige. Er ikke Holm J. Castrol mann, kansje han kan fylle inn?

1) Tidligere var mineral olje spesifisert som "nondetergent" olje å syntet olje var "detergent" Å slik er det fortsatt vertfall med syntet. Detergent betyr rense/vaske/oppløse/såpe. Det vil si at non detergent oil er laget for å ikke blande skitt i seg som et vaskemiddel gjør i vann å Detergent oil vil løse opp skitten i motoren å frakt den med seg. Påenget med dette er at Nondetergent oil ønsker å holde seg blank å fin lenge å at skitten skal synke som bunnfall i bunnpanna og andre steder, dette passer bra for motorer uten oljefilter, mens Deterget syntet olje tar med seg skitten i håp om å finne et filter så oljen blir "blank". Derfor sto det i håndbøkerne at du skla bruke Non detergent oil, å syntet ble da svarteper.
Noen kan oppleve at syntet olje blir fortere svart, den har da gjort jobben sin, men opp med hånda alle som ikke har oljefilter, dessuten skifter dere olje så ofte at den rekker ikke å bli svart. Men har dere kjørt 150 000km med gammel mineral olje å så fyller detergent syntet så er det klart at du får som fortjent når all gugga skal vaskes bort å taes opp i olja.

Selv kjører jeg en 1948 modell sideventilert Indian ganske mye å hardt, den skal ikke ha syntet... men jeg kjører syntet å den har det helt fortreffelig. Skifter hver 500 mil å da er den svart.

2) Jeg har en innkjørings prosedyre på alle mine motorer, kjør 100mil med mineral olje, første 25 mil lav belasting opp til halvt turtall, så 25 mil med litt mere belasting å så opp til 100mil med det jeg tør å trykke til. Så er det på med moderne synet å motoren tåler det meste. Fyller du syntet fra start å kjører inn med det blir ikke motorn like godt innkjørt å du kan oppleve trykk i blokka osv. Det må vel si noe om oljekvalitet...

3) Hvis oljen er hardt presset å varm så sies det at den bryter sammen å slutter å gjøre jobben. Men jeg har lært at oljen i seg selv tåler utrolig mye, vertfall150C, men hvis du får luft i den (mikrobobler) så kan du risikere at overflaten på luftboblene brenner å ting som ikke skal skje skjer, å du kan få en lager riving eller stempelring gnissel. For å sikre seg mot dette kan du fylle moderne syntet olje som er laget med vilje. De har en bedre evne til å motstå oksygen mikrobobler å vil da ikke "brenne". Noen har modrerne løpsmotorer har også olje/luft separatorer i oljepumpa for å unngå dette. Men de kjører ikek på mineral av den grunn.

4) Viskositet, noen av mine bekjenskaper sverger til ren 50 olje på sine gamle racere, å sier 20W50 blir for tynn. Feil, det første tallet med w bak seg er en viskositet målt ved 0 grader, derav W for winter. Det andre tallet uten bokstav er målt ved 100 grader, altså driftsvarm. Har du en ren 50 olje er denne like tykk som hvilken som helst 5W50 - 20W50 mineral eller syntet ved 100grader. Det eneste du ikke kan si noe om er hvor tykk den er fra kald start.

5) Jeg sverger til oljer som er laget med vilje av firma som kun lager olje litt flåsete sagt, Castrol TWS 10W-60 på motor og Redline Lightweight i gear er max for meg. Å jeg har 14mm løft på fingervippene i min Ford OHC å Indianern min har europeisk rekord i dragrace + fartsrekord Warsawa-Paris. Jeg holder meg til fullsyntet!!! (etter innkjøring)[/img]
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 11 Jun 2013, 22:45

Her var det mange erfaringer og mye vettugt! Jeg ser ingen grunn til å kommentere dette da alt det som sies/skrives "henger på greip"!

Allikevel noen velmente råd:

Snakk med motortrimmere med et godt rykte (noen er faktisk ganske objektive!), de ser hva som fungere og ikke. Kjøp et produkt fra en velrenommert produsent. Du vil nok ikke få ut opplysninger om formuleringer mm, så bruk hodet og velg det beste for motoren (som har kostet deg mye). Merkostnaden ved bruk av en god olje er minimal for en racermotor i løpet av en sesong.

Ta oljeprøve og send f.eks. til Invicta AS i Oslo for en enkel analyse, minst en gang pr år. Da får du en "helsesjekk" som forteller mye og gir en historikk. Her vil en kunne se om "noe er på gang", om du har kjørt for lenge på oljen, kjølevæskelekkase, bensin i oljen (et kjent problem på en trimmet motor), slitasjepartikler, osv.

Ja. jeg er en Castrolkar og er ikke i tvil om hva jeg skal ha på min motor. For min del kun det beste.....Castrol TWS Motorsport 10W/60. Men skal sant sies i et forsøk på å være objektiv har Millers, Valvoline og noen andre også velegnede oljer for motorsport.

Så bruk hodet og velg med hjertet!

Holm Jacob M
Fordkjører

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Jun 2013, 09:54

Mathis, Invicta høres interessant ut. Hvordan funker det? Leveres en basisprøve ved nyinnkjørt motor som brukes som referanse? Så de kan måle gehalt av forskjellige metaller etc og derav angi hvordan det står til?

Vi gjorde det på F-16 i militæret etter hver flytur, men der har de jo et detaljert testregime + mye data å forholde seg til, så de kunne omtrent si hvilket drev eller hvilken mutter som var hvor mye slitt. Må man ikke opprette en profil pr motor man analyserer fra?

Hva koster det å få analysert en prøve?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 12 Jun 2013, 16:19

Statoil Racingway 25W-50 er helsyntetisk, i likhet med de fleste andre high end racing oljer. :D Hvem sa mineralsk?
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 29 May 2014, 11:35

Med jevne mellomrom forsøker en del av oss å si noe fornuftig omkring olje for motorsport. Bl.a. har jeg hørt temmelig bastante uttalelser om Zink innhold og hvor suverent det er for en gammel trimma motor. Jeg anbefaler interesserte å lese denne:

http://540ratblog.wordpress.com/2013/06 ... t-ranking/

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 30 May 2014, 00:49

Rune R wrote:Med jevne mellomrom forsøker en del av oss å si noe fornuftig omkring olje for motorsport. Bl.a. har jeg hørt temmelig bastante uttalelser om Zink innhold og hvor suverent det er for en gammel trimma motor. Jeg anbefaler interesserte å lese denne:

http://540ratblog.wordpress.com/2013/06 ... t-ranking/
Da er et kanskje ikke Zink-innholdet i Statoil-oljen som gjør den så bra da.

Tre sesonger med Statoil-olje og motor og gir var som nytt.
Èn sesong med Valvoline VR1 og kassen var søppel.

(Minien har en slik genial konstruksjn med samme olje i motor og kasse for å spare vekt :) )

Post Reply