Takk Ketil, det var interessant. Våre motorer er jo slik sett ganske like (OHC) så om det fungerer med syntetisk olje på Abarth'en skulle det ikke være så annerledes mht en annen høytvarvende tusenkubikker. Men altså, Imp-guru i Finland skriver "NO synthetic oils!" uten at jeg kan finne ut hvorfor. Som medlem i Alfa-Romeo-klubben får jeg fin pris på hr Agips syntetiske racingolje (10/40) og trykk og temp er bedre en noen mineralolje jeg har kjørt med...eneste negative er at oljen i kald tilstand pipler ut av ufattelig små sprekker i pakninger osv.Fossil Driver wrote:Castrol TWS 10-60, har jeg brukt i 6 sesonger.
Denne har vært bra for den lille 3 lagrete Abarth motoren. Det er selvfølgelig en moderne syntetisk olje laget for moderne motorer hvor kammen slår direkte på ventilen. Her er det fjernet noe av "det gode gamle" (Zink og andre ting) som er viktig spessielt for støtstangmotorer med harde ventilfjærer. Grunnen til at det er fjernet er bl.annet at det skader katalysatoren på nye biler. Dette kan du sette til, og du har en meget god olje også for disse motorene. Jeg bruker tilsetting fra Comp Cams. Her finnes alle de (usunne) gromme tilsettningene.
Etter at jeg begynte med tilsetting er kam og løftere like fine etter en sesong på banen. Råde og hovedlagere ser nye ut sist jeg hadde motoren oppe. De ble skiftet, men nærmest på trass!
Olje er veldig viktig område. Her er det faktisk snakk om å spare oss for motorhavari!
Så spar ikke penger når du velger olje. Motorhavari er dyrere enn olje uansett.
Min lille Abarth har ikke oljetempmåler så tempraturen vet jeg lite om. Den lille motoren har faktisk 7,5 l olje, alu bunnpanne med kjøleribber og oljekjøler. På bakgrunn av dette tar jeg det veldig med ro til motoren er skikkelig varm. Har alltid et øye på oljetrykksmåleren gjennom hele løpet. Det er stabilt og fint (4-5 kg) selv på 15 runder på Karlskoga.
Hilsen Ketil
Siste løpet da Birgs og jeg delte bilen på Våler fikk vi etter 3 runder vann- og oljetemp på 100 grader, men trykket var like stabilt, og det fantes ikke vann i oppsamlingstanken. Tenningen var satt for lavt, og jeg antar at dette var grunnen til både manglende oooomph på toppen, veldig lettstartet motor, og høye drifttemperaturer.
Føler for å gå med Signor Agip i år også, Birgs og jeg har samme motor så det hadde vært interessant å se om hans, f eks på Valvoline Racing 20/50 oppfører seg noe annerledes.
Takk igjen for svaret, Ketil. Much appreciated!