Girkasse escort mk1 1300gt
Girkasse escort mk1 1300gt
Hei noen som vet vilke type girkasse jeg kan bruke på en escort mk1 1300 i historisk racing
Mvh
Kris
kpandur@hotmail.no
Mvh
Kris
kpandur@hotmail.no
Gt er homologert med 2000 E gearkasse samme som TC, med alu bakre hus,magnesium hovedhus og alu eller magnesium clutch-hus. Kan også bruke original Gt kasse , dette er billigst og lettest, får kjøpt drevsats fra Quaife. 5 trinns ZF er tillatt, og i H, med BDH motor (1300) er det tillatt med Rocket( type E kasse) Ække rart BMW gutta er misunnelige på Ford...
Står vel oppført et par-tre girkasser i homologeringsdokumentene; ZF s5-18/3 femtrinns; "Bullet"(2000E) type og standard T2 GT/Sport(mk 2 1600 sport g-k er vel lik) girkasse(denne har bedre utvekslinger enn standard mk1 girkasse). Ser ut som en ekstra type er godkjent også, "Hewland"(?). Usikker på om du kan benytte "Rocket" type E girkassa, kom vel i 1970 i Cortina, men tettsteget drevsats kom vel trolig senere.
Mulig det her kan brukes, utvekslingene stemmer ikke helt med de homologerte da..:
T2
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke12z
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qbe12z
Bullet(2000E):
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke3z-1
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke18z-0
Mulig det her kan brukes, utvekslingene stemmer ikke helt med de homologerte da..:
T2
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke12z
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qbe12z
Bullet(2000E):
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke3z-1
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke18z-0
Jørn M. Hanssen
Vekt på zf kassa
Er zf kassa tung i forhold til 2000e kassa?
kris wrote:Er zf kassa dyr i forhold til 2000e kassa?
Ja...
ZF..:
http://www.eliteracingtransmissions.com ... f-s5-18-3/
http://motorsporttransmissions.com/home
Jørn M. Hanssen
Vil tro det er Hewland's tettstegede 5-trinns 2000E kasse (med 1:1 på femte gir) som er nevnt i homologeringen?RS 1800 wrote:Ser ut som en ekstra type er godkjent også, "Hewland"(?).
Mener det er en "dog-shift" kasse uten synkroniseringer.
Reproduksjon av den kassen er faktisk i gang igjen borte i England nå, ifølge en notis i siste Retro Ford bladet.
Det er M.K.F. Engineering (som drives av en kar med fortid i Flowtech Racing) som er i gang med den.
Innmat skal være laget av moderne "state of the art" materialer, og hus kommer i flere materialer.
Utvekslingene ser ut til å være som i gamle dager (se under).
Lite info å finne om M.K.F. Engineering, men karen er i gang med en "nettbutikk" på ebay, se http://www.ebay.co.uk/usr/mkf.engineering
http://www.ebay.co.uk/itm/ESCORT-RS-ZF- ... 35d0a3d430atle wrote:Uansett, det er ZF som står i homologeringen, Ford part no CD 70/4, ifall du skulle snuble over en...si i fra da
Jørn M. Hanssen