Page 1 of 1

Replica (kitcar) i Historisk?

Posted: 07 Jun 2013, 12:29
by Mobecktekniske
Hvordan stiller det seg hvis noen ønsker å benytte en rimelig korrekt replica i Historisk Racing? Foreksempel cobra, gt40, xj13, 356 eller noe annet som er en nyprodusert "kitcar" men har rett shassis å teknikk i forhold til orginalen.

Er det mulig?

Re: Replica (kitcar) i Historisk?

Posted: 07 Jun 2013, 13:39
by Impracing
Mobecktekniske wrote:Hvordan stiller det seg hvis noen ønsker å benytte en rimelig korrekt replica i Historisk Racing? Foreksempel cobra, gt40, xj13, 356 eller noe annet som er en nyprodusert "kitcar" men har rett shassis å teknikk i forhold til orginalen.

Er det mulig?
Du må ha HTP, og det betyr at du kan bygge en replica (slik Birger og jeg gjør, ved å bygge om en 105 Bertone til GTA) men bilen må være korrekt i alle detaljer. Man få kjøpt både C- og D.-type Jaguar, GT40 og Cobra som "toolroom replicas", men de tenderer selvsagt til å koste skjorta og halve overkroppen. Lola nylagde en serie med T70MkIIIBGT som er korrekt i ett og alt...og som er bedre enn originalen, takket være bedre materialer og digital presisjon mht maskinering osv. Men det nytter nok ikke med fiberglasspaneler der som originalen brukte aluminium, eller spiralfjærer der originalen hadde bladfjærer eller torsjonsfjærer.
Hør med Dag-Henning om hvor greit det er (og rimelig :lol: ) å bygge om en Elan til 26R
Så svaret er ja, det lar seg gjøre...men prisen er til å få tårer i øynene av!

Posted: 07 Jun 2013, 13:42
by Sandman
Det er ikke krav til genuint chassis /chassis nummer lenge - slik som det var frem til rundt 2003...
En replika er derfor fullt mulig så lenge den er identisk med originalen og homologerte spesifikasjoner.

Posted: 10 Jun 2013, 09:27
by Dag-Henning Nielsen
Hehe, nei det er ikke billig Doc, og det hender tårene spretter i byggeprosessen, men det spretter gledestårer når du sitter der spent fast for første gang....... :-)