Stille med Volkswagen i historisk racing?

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
FrankRT
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 05 Aug 2013, 03:13

Stille med Volkswagen i historisk racing?

Post by FrankRT » 05 Aug 2013, 03:33

Hei.
Var en tur på bilsport.no for å oppdatere meg på bilsport miljøet i Norge. Og fant en link til HRN og dermed var eg solgt.
Eg har en kjærlighet for Volkswagen, og min 1983 golf skal eg ta med meg til England nå over sommeren for å få den 110%. Skal bo der ett års tid. Men siden den er 83 og hos dere er 1981 øvre årstall av klassene så passer ikkje det. Men det var aldri meningen at det skulle bli en racer av den.
Brukte søke funksjonen til forumet, men av de få treffene eg fikk var den ingen som direkte fortalte meg at det er mulig å stille med en golf fra før 81. Det eneste som var av interesse var en med en scirocco fra en resultat liste så det gir håp.
Så av ren interesse lurer eg på om det er mulig å bruke en golf til historisk racing. Nå så deres Caprier, Kadetter og Escorter litt vassere ut en en golf, men presentasjonen om HRN sa at alle skulle ha det gøy uansett kjøretøy.

Takker så mye for alle mulige svar, og eg heter Frank forresten :D Ha en fortsatt fin sommer.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 05 Aug 2013, 09:30

Uten å ha sjekka noe som helst, er jeg sikker på at Golf vil være en morsom og interessant bil for HR. Din 83 modell er jo en Golf 1, og det vil i praksis bety at om den ikke er 100% lik modeller som er homologert frem til 1981 så kan den med letthet bygges om. Jeg kjører selv bil fra 1979 som er bygget om til 1975 homologering.
Kjenner ikke så godt til VW, men 1800 kom vel ikke før etter 1981?
Her ser du hvilke bilder og modeller som er homologert: http://www.fia.com/sites/default/files/ ... l-2010.pdf
Og har du flax klarer du kanskje finne homologerings-dokumentet her:
http://web.archive.org/web/200503091424 ... sattester/
Om ikke så kan/skal NBF skaffe deg det om du henvender deg dit.

User avatar
FrankRT
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 05 Aug 2013, 03:13

Post by FrankRT » 05 Aug 2013, 20:32

Hei og takker for svar.

Utfra det som leses av "Golf" på FIA sin "Homologated Form" (linken du la ved) så er den nevnt flere ganger;
01.01.75 som 1093cc og 1417cc HOM: 5583/84,
01.01.79 som 1588cc LS HOM: 5732,
01.01.79 som 1588cc GTI HOM: 7531,
01.01.83 som 1781cc GTI HOM: 5096,
01.10.83 som 1588cc GTI HOM: 5172,
Også;
01.12.81 som 1588 16S (spesial utgave) HOM: 677

Gjelder f.eks en homologering fra 01.01.79 til neste homologering på listen som da blir 01.01.83 i samme klasse? Da 01.12.81 var en spesial utgave som kommer i klasse 4 og ikkje i 1 som de masse produserte bilene?
Må eg få bilen til å bli lik homologerings året 79 eller innenfor periode I 76-81?

A1 karosseriet til VW kom under Golf (typ17) i to utgaver med årenes løp. Nå er eg ikkje helt stødig på nøyaktige datoer/karrosseri nr. osv. Men min 83 skal være tilnærmet ganske lik en 81. Eg skal bruke kvelden på å sammenligne part nummer mellom årene å se om eg finner noen store forskjels funn.
Har sett over bærebroen bak nå, og der er alt likt mellom årene. Bare noen forskjeller mellom fjærene, men hvordan er egentlig reglene om å bytte til andre/nyere demper oppsett som f.eks. coilover, må det være fra perioden?

1800 kom ikkje før etter 1981 det stemmer, men eg vill ha en 1600, og det er det som vill bli korrekt vis eg kan datere bilen min tilbake 2 år.

Lastet også ned Appendix J og K fra FIA. Her ikkje fått lest serlig i dem eller rundt dem om hva de omhandler osv. Men eg følte J var mer rettet historisk racing enn K. Hvem retter man seg etter, eller overlapper de hverandre?
Andre "appendixer" og regler å lese seg opp på?

Takker igjen for alle svar :D
FrankRT

User avatar
FrankRT
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 05 Aug 2013, 03:13

Post by FrankRT » 05 Aug 2013, 21:20

Svarer meg selv for å kunne ha det lett tilgjengelig i tråden angående støtdempere osv. Dette er ett kjapt søk i "Appendix J" så det kan være deler eg ikkje fikk med meg.

Ifølge FIA sin "Homologated Form" så er Golf GTI 1488cc 01.01.79 under gruppe 1 og A. Men fra "Appendix J" så gir gruppe 2 litt flere muligheter. Kan hende eg misforstår helt gruppene og dems oppbygging nå, så venligst arrester meg. Men det står også; "A vehicle homologated in Group 1 can race in Group 2"
FrankRT wrote: Har sett over bærebroen bak nå, og der er alt likt mellom årene. Bare noen forskjeller mellom fjærene, men hvordan er egentlig reglene om å bytte til andre/nyere demper oppsett som f.eks. coilover, må det være fra perioden?

FrankRT
Gruppe 1
Shock absorbers: The make and type are free. However, no addition is allowed and neither their original purpose nor their number, nor their system of operation may be modified. By system of operation is meant: hydraulic, friction, telescopic or lever type. The original supports may not be changed in any way.
If, in order to change the damping element of a McPherson suspension, it is necessary to replace the entire McPherson strut, the replacement part must be mechanically identical to the original one, except for the damping element.
In this case, suspension geometry must remain unchanged, and the characteristic angles of the suspension and the wheel must continue to correspond to the original ones.

Gruppe 2
Modifications of the original mechanical parts:
The original mechanical parts having undergone all the normal machining operations foreseen by the manufacturer for series-production, except those for which the present article provides a freedom of replacement, may be subject of ail perfecting operations by means of finishing or scraping, but not replacement. In other words, provided the origin of the series-production part may always be ascertained undoubtedly, this part may be rectified, balanced, adjusted, reduced or modified it! its shape through machining. This permission however does not apply to brake calipers. Any adjunction of material in an homogenous way (welding, gluing, electrolysis) is forbidden for the following

Suspension:
It is permitted to modify the original parts of the suspension according to the specifications of Art 261 b). The addition or suppression of an anti-sway bar is permitted. This anti-sway bar must play no other part in the suspension.
The material and dimensions of the main spring are free, on condition that it remains unique in the performance of its function.
The addition of auxiliary springs is permitted on condition that the main spring of origin be retained unchanged.
The shock absorbers anchoring points may be reinforced.
The fitting of joints of a different type and/or material is authorized.
Pivoting points must remain in their original location.

Springs:
Any spring, including its abutment(s), may be modified or may be replaced by another one of similar type (ie, leaf spring. coil-spring, etc) except in the case of the suspension where Art 261 n) applies. Its original location must be retained.

Optional equipment which may be homologated without a minimum production:
Reinforced suspension elements and rear/front axles, provided they are absolutely interchangeable with the original part and that the pivoting points to the chassis remain in their original location and that the kinematics of the suspension is not modified.

EDIT: Fjernet feil i innholdet ihht Norsk regler.
Last edited by FrankRT on 06 Aug 2013, 14:05, edited 1 time in total.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 05 Aug 2013, 21:57

Dette blir ikke lett å svare på i en fei, men jeg starter med noen grunn-elementer som kanskje kan klargjøre litt for deg.
Aller først: I Norge konkurrerer vi i gr1, gr2, gr3 og gr4. Gruppe 5 kjører vi ikke, så den glemmer du med en gang.
Dersom bilen er homologert i en eller flere av gr1-4 så er det opp til deg hvilken gruppe du velger. For å forstå hva de ulike gruppene var og er anbefaler jeg deg å lese denne saken:
http://historisk-racing.no/Default.aspx?ItemID=1548
Det kan være det noen ganger er dyrere å bygge en Gr 4 bil i stedet for en gr 1 bil, men det er slett ikke alltid den teorien stemmer. Som du ser av artikkelen er Gr 1 mest original og minst mulig valgmuligheter. Men begynner du først å tenke på å lage racerbil, da er det jo ikke å kjøre så sakte som mulig som er poenget. I Norge premierer vi ikke gr1-4 hver for seg, vi kjører om samme seierspall og samme poenger.

Gjelder f.eks en homologering fra 01.01.79 til neste homologering på listen som da blir 01.01.83 i samme klasse?
Ja.
Det er homologering som er tidligere enn 31.12.1981 du må benytte.

Når det gjelder App J må jeg heise gulflagget til deg med en gang. Det du leser i App J er det tekniske reglementet de kjørte etter den gangen. Problemet er at det er ikke helt slik vi gjør det nå om dagen. Detaljen du skal merke deg er følgende: Vi kjører etter App K og App J, MEN vi må kunne "bevise" at det ble brukt den gangen i tidsperioden (I = 77-81) om vi skal få lov å gjøre endringen på HR bil i dag.
Eksempel: Det står gjerne at innfestning, stag og bla bla på en bakaksel er fritt. Da er det IKKE fritt. Kun fritt om du klarer bevise de gjorde det slik den gangen i et FIA løp.
Det finnes mange i Norge som kappkjørte med Golf på 70-80 tallet, så jeg tror ikke det vil bli et problem å finne noen med greie på saken. Jeg har IKKE greie på VW (heller:))

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 06 Aug 2013, 08:55

ok, får være litt semi off-topic her...syntes du skal bygge Gruppe 1, det var vel det de kjørte i Sverige rundt 1980?

Husker med tårer i øynene duellene mellom Golf GTI (Wicanders?), Scirocco og Escort RS2000 (Top Print) på de svenske banene.

Den gangen var jeg Escort-fantast til beinet, og de sorte Golfene var for rene Darth Vader/Imperial fighters å regne...

ting forandrer seg - skulle veldig gjerne hatt en Golf GTI Mk1 nå :lol:

I was there:
http://touringcarracing.net/Races/1980% ... kulle.html
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
FrankRT
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 05 Aug 2013, 03:13

Post by FrankRT » 06 Aug 2013, 14:33

Deler opp qouten litt for lettere å holde styr på hva eg svarer på osv, håper ikkje det gjør noe? :wink:
Rune R wrote:Dette blir ikke lett å svare på i en fei, men jeg starter med noen grunn-elementer som kanskje kan klargjøre litt for deg.
Aller først: I Norge konkurrerer vi i gr1, gr2, gr3 og gr4. Gruppe 5 kjører vi ikke, så den glemmer du med en gang.
Ok, eg takker for alle svar eg kan få. Morro å lese seg opp på noe nytt. Eg fjernet det eg la ved om gruppe 5 i innlegget over.
Rune R wrote:Dersom bilen er homologert i en eller flere av gr1-4 så er det opp til deg hvilken gruppe du velger. For å forstå hva de ulike gruppene var og er anbefaler jeg deg å lese denne saken:
http://historisk-racing.no/Default.aspx?ItemID=1548
Det kan være det noen ganger er dyrere å bygge en Gr 4 bil i stedet for en gr 1 bil, men det er slett ikke alltid den teorien stemmer. Som du ser av artikkelen er Gr 1 mest original og minst mulig valgmuligheter. Men begynner du først å tenke på å lage racerbil, da er det jo ikke å kjøre så sakte som mulig som er poenget. I Norge premierer vi ikke gr1-4 hver for seg, vi kjører om samme seierspall og samme poenger.
Nå har eg ikkje sett noen homologerings papirer til golf enda, men i FIA listen så står det HOM 1 og A under samme kode. Leste hele App J i går, og noe i K. Gruppe 1 er den som appelerer mest for meg med tanke på en 1600cc Golf, men så er det fortsatt noen ting når eg ser for meg en dus illustrasjon av hvordan bil eg vill ha som faller innenfor gruppe 2. Men så er det ikkje gitt at det eg ser for meg var gjort dengang under ett FIA løp så det er bare å se bort fra det i historisk setting.
Rune R wrote:
Frank RT wrote:Gjelder f.eks en homologering fra 01.01.79 til neste homologering på listen som da blir 01.01.83 i samme klasse?
Ja. Det er homologering som er tidligere enn 31.12.1981 du må benytte.
Ok, da noterer eg med det. Takk så mye for hjelpen igjen :D
Rune R wrote:Når det gjelder App J må jeg heise gulflagget til deg med en gang. Det du leser i App J er det tekniske reglementet de kjørte etter den gangen. Problemet er at det er ikke helt slik vi gjør det nå om dagen. Detaljen du skal merke deg er følgende: Vi kjører etter App K og App J, MEN vi må kunne "bevise" at det ble brukt den gangen i tidsperioden (I = 77-81) om vi skal få lov å gjøre endringen på HR bil i dag.
Eksempel: Det står gjerne at innfestning, stag og bla bla på en bakaksel er fritt. Da er det IKKE fritt. Kun fritt om du klarer bevise de gjorde det slik den gangen i et FIA løp.
Det finnes mange i Norge som kappkjørte med Golf på 70-80 tallet, så jeg tror ikke det vil bli et problem å finne noen med greie på saken. Jeg har IKKE greie på VW (heller:))
Eg skal trå med varighet, eg skal sette meg godt inn i begge så eg har alt klart for meg. Med bevis, hva menes da? Foto fra f.eks. den endrede innfestingen, eller er ett skriv fra en gammel racer godt nok? Eller vill en endring av betydelig grad som f.eks. innfesting bli gitt ett godkjennings papis som må oppdrives?
Generelt i gruppe 1 så kan man holde bilen 100% ihht til partnummer, så skal det vel ikkje bli problemer med tanke på HTP godkjenneing? Så kan eg ta det derfra, bli kjent med andre førere, få ett lite nettverk som igjen vill gi meg kanskje litt og litt mer info om hva eg kan gjøre og hva eg kan strekke meg etter?
bk wrote:ok, får være litt semi off-topic her...syntes du skal bygge Gruppe 1, det var vel det de kjørte i Sverige rundt 1980?

Husker med tårer i øynene duellene mellom Golf GTI (Wicanders?), Scirocco og Escort RS2000 (Top Print) på de svenske banene.

Den gangen var jeg Escort-fantast til beinet, og de sorte Golfene var for rene Darth Vader/Imperial fighters å regne...

ting forandrer seg - skulle veldig gjerne hatt en Golf GTI Mk1 nå :lol:

I was there:
http://touringcarracing.net/Races/1980% ... kulle.html
Hei BK, takker for kommentar. Semi off-topic er vell alltid lov :D

Tidenes kommentar!! Ga meg motivasjon til å fortsette lesingen!! Får eg lov å bruke den som signaturen min?
bk wrote:De sorte Golfene var for rene Darth Vader/Imperial fighters å regne...


FrankRT

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 06 Aug 2013, 14:56

hehe, klart det Frank! Du får skaffe deg en sånn Simpson Darth Vader-hjelm i sort også :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
FrankRT
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 05 Aug 2013, 03:13

Post by FrankRT » 06 Aug 2013, 17:37

bk wrote:hehe, klart det Frank! Du får skaffe deg en sånn Simpson Darth Vader-hjelm i sort også :wink:
Om dette noen gang går i boks og eg får gleden av å møte dere på banen og rundt banen så skal eg ta med en Darth Vader hjem :D
bk wrote:De sorte Golfene var for rene Darth Vader/Imperial fighters å regne...

Post Reply