Skum-melt

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Skum-melt

Post by Impracing » 24 Sep 2014, 20:59

Ennå et problem løst på overtid, og lærdom høstet som kanskje kan komme andre til nytte...

Birgers blå Imp fusket verre og verre på Rudskogen, og han valgte å kaste inn kluten tilslutt. Vi har jo hatt en masse fordelerproblemer med den bilen, og har gått ut fra at fusking og motornykker har vært relatert til det mystiske fordelerproblemet. Men da vi endelig fant ut at det er et feilmaskinert bronsedrev (som driver oljepumpe og fordeler) som medfører kast ved høyt turtall, nok kast til å slenge rotorarmen ut slik at den slår seg istykker mot kontaktene i fordelerlokket...så fusket herket igjen, mer enn noen gang før.
Og da, mens fordelene ved en evt bedriftslegejobb ved Fremmedlegionen i Sahara begynte å virke tiltrekkende, var det at Birger undret seg om bilen kunne ha et bensinproblem også, ettersom motoren døde i det momanget han tro inn clutchen ved giring. En kjapp titt ned i bensintanken...avslørte en klar mangel på synlig skum! Og videre sjekking viste online bensinfilter og inngang i bensinpumpa smekk fulle av rosa grus, ikke ulikt grovt havsalt i konsistensen. At noe bensin har nådd motoren i det hele tatt...tanken ble åpnet, og pickupen der var også stinn av rosa grus. Tanken hadde ligget på hylla noen år, men det er tydelig at originalskummet ikke var kompatibelt med moderne pumpebensin.
Doc

Post Reply