Page 1 of 1

motorsykkelbatteri?

Posted: 31 May 2005, 13:12
by bk
batteriet it racer'n er avgått, og må derfor ha nytt. Vurderer et motorsykkelbatteri pluss kontakt for startbatteri v kaldstart. Noen som vet hvor mange ah jeg må ha for å starte en varm motor?

Posted: 31 May 2005, 14:16
by Vegard
Hva med en kald motor? Jeg driver også og funderer på dette :)

Man kan jo med enkelhet spare nesten 10kg her. Det er jo 1,5% det!!!

Posted: 31 May 2005, 14:18
by bk
har pleid å bruke racingbatterier (dyrt!) med kontakt og en tralle til starbatt. motorsykkelbatt er jo svinbillig f.eks hos bilkoma, og de har nå gasstette for salg (3,2 kg). Det funker fint på kalt motor, blir som å ha med startkabler :-)

Posted: 31 May 2005, 14:35
by Sandman
På 4-timers racer'n så tror jeg vi hadde det største motorsykkelbatteriet Biltema selger - det er på 28 ah. Men da måtte bilen startes i fri fordi det ike var nok pulver til å dra rundt clutch og gir også.

Målet på batteriet ser iallfall ut til å stemme. Det var forresten ikke tett - så jeg ville kankje se meg om etter noe annet..

Posted: 31 May 2005, 15:09
by bk
lese da :) De har som nyhet forseglede motorsykkelbatt :-)

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=95191

men kun 9 ah..

Posted: 31 May 2005, 15:45
by Vegard
Ed, du skal BESTANDIG starte Minien din i fri.. Tenk på de stakkars thrustlagrene der inne... :cry:

Damn, det var billig..

Demon Tweeks har batterier fra DMS technologies som heter Red-top ( Ikke Optima eller hva det nå heter)

13ah 4,9 kg
14ah 5kg
16ah 6,1kg
26ah 9,0kg

Men, de koster en laks.... Ikke 0,2 laks.

Posted: 31 May 2005, 16:22
by Sandman
Vegard wrote:Ed, du skal BESTANDIG starte Minien din i fri.. Tenk på de stakkars thrustlagrene der inne... :cry:
Ja det er jo det første man tenker på når man har kvært motor'n på grid'en og 20 biler som suser forbi! :shock: :wink:

Posted: 31 May 2005, 22:34
by bk
..eller når man har snurret 360 under brua på kinnekulle og ingen av de 20 miniene som kom etter traff deg!

"skal vi se...sette i fri - check. Av med bensinpumpene - check - slippe clutch og gass - check - ignition - check - starte og ikke drukne..."

Tok jo minst en time å gå igjennom det 8)

Posted: 31 May 2005, 23:42
by RS 1800
Som et lite tips hvis dere vil spare mere vekt: Enkelte minigravere blir levert med dynamoer på 20 Ah. Disse er under halvparten så store som vanlige dynamoer. Tror de har innebygget magnet for å lage strømfeltet. De har en ekstern regulator, men tilsammen gir det nok en vektbesparelse.

Posted: 01 Jun 2005, 10:28
by bk
Jørn, takker for tipset!

Vet ikke om vi i klasse før 65 har lov til det, her skal det være originaldeler. Men det finnes modifiserte originaldeler som er innenfor reglementet :)

Posted: 01 Jun 2005, 10:29
by Henning
Bruker et gelebatteri i Seven.
Veier 6,1 kg. 16 Ah.
Kan kjøpes i Oslo til under kr. 1.000,-

Posted: 01 Jun 2005, 10:55
by Peder Nielsen
Henning wrote:Bruker et gelebatteri i Seven.
Veier 6,1 kg. 16 Ah.
Kan kjøpes i Oslo til under kr. 1.000,-
Litt over 1% av bilens vekt det Henning! :lol: