Bekledning

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Bekledning

Post by Vegard » 08 Sep 2005, 10:26

Jeg har nå en kjøredress i min besittelse takket være Tore K L, men jeg lurer på hva mer man trenger?

-Balaklava?
-Sko?
-Undertøy?

Jeg har forresten sko og undertøy på meg akkurat her og nå, men det er nok ikke FIA-godkjent ;)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 08 Sep 2005, 10:31

jepp,

du trenger lange underbukser, overdel, balaclava, sokker, sko, handsker. og hjelm til planeten :-)

Anbefaler forøvrig fullt sett - har opplevd brann i minien, og det var ok å vite at jeg var godt kledd for hendelsen!

Jeg har handlet på Pedersens Racing, men du kan godt shoppe litt billigere i UK.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 08 Sep 2005, 10:55

Hansker også??

Må man ha vanlig underbukse under den lange? ;)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 08 Sep 2005, 12:08

Nei du kan godt ha uvanlig underbukse ( du kan med litt innsats bruke en trøye som underbukse) evt hofteholdere/strømper men anbefaler ikke nylon i tilfelle brann :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 12 Oct 2005, 11:36

hva slags krav er det til hjelm? vet at resten må være fia godkjent, men for hjelmer er det så mange godkjenninger. finnes også balaclavaer i ulike stoffer og med et og flere lag, hva trengs?
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Oct 2005, 12:19

hjelm også FIA godkjent. obs - sverige har eget regelement, så pass på å ikke kjøpe en "svenskehjelm" som muligens ikke er godkjent i resten av EU. En brukbar hjelm koster fra 2500 tipper jeg, men penger å spare på å handle i UK.

Samme med balaclava, skal også være brannsikker. Kjøpte mitt på Pedersen's Racing, kosta litt, men det er jo tross alt det viktigste...
Og kjøp helhjelm, ikke potte! Det hjelper lite den dagen du stanger i rattet/buret!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 12 Oct 2005, 12:30

hvis dette er merket på hjelmen hva betyr det? : BS6658 Type A approved
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 12 Oct 2005, 12:36

Kan jeg bruke en hjelm som er godkjent i motoX?

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 12 Oct 2005, 13:16

Ta en kikk i det nasjonale reglementet på NBF's hjemmeside pargr. 304. Der står alle koder for godkjente hjelmer. BS 6658 mener jeg er akseptert i Norge.
DH

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 12 Oct 2005, 13:37

japp takker, fant det! jeg har noe av utstyret fra før, men fant at man kan få absolutt alt førerutstyret man trenger for under 7000 fra england.
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 23 Sep 2008, 12:30

Jeg driver og skal bestille meg noe bekledning og er litt usikker på dette med sko. Ser det finnes høye, lave, medium osv. Er det noen regler på dette eller er det kunn personlig preferanse?

Noen innspill?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 23 Sep 2008, 14:46

Anbefaler å prøve sko. Det viktigste er følelse med pedalene. Hadde det vært opp til meg hadde jeg kjørt med slitne Converse All Stars :wink:

I mini er det også kjekt med en såle som tåler litt varme.

Vi ble sjekket på Grid'en på CSM om vi hadde nomex sokker, så itte noe skulking!

Post Reply