bensinslanger og bremserør

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
andrew
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 13 Oct 2005, 17:16
Location: Vestlandet

bensinslanger og bremserør

Post by andrew » 13 Oct 2005, 17:23

heisann folkens
holder på med en restaurering av en BMW 2002ti
og i den anledning lurer eg på hva dere gutta bruker til bensintilførselen,
gummislange,stålomspunnen slange eller kopperrør?

Har tenkt å legge tur-retur bensintilførsel inne i coupeen, og lurte på om det er noen krav/regler mot å legge bremserør til bakbremsene
inne i coupe, sammen med bensintilførselen?


MVH
AndreV

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Oct 2005, 19:57

Hei Andrew, velkommen til forumet!

Personlig ville jeg ikke hatt gummislanger / slangeklemmer på bensinslange i kupeen, og tror heller ikke dette er tillatt. Rør eller aeroquip-type slange med skrukoblinger er flott, og tryggere enn hvis det ligger på undersiden.

Skal du kjøre løp med bilen?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
andrew
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 13 Oct 2005, 17:16
Location: Vestlandet

Post by andrew » 14 Oct 2005, 11:47

hei

02en bygges for å kunne ha muligheten til historisk racing, men tar en ting av gangen. vil prøve å holde meg innen reglene ivertfal. Hva er aeroquip-type slange, er det stålomspunnen slange?
MVH
AndreV

BMW 02ti 70mod.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 14 Oct 2005, 11:55

ja, Aeroquip, Goodridge, earl's m.flere = stålomspunnen. Men det er flere typer, pass på at du får riktig til bensin. Bremseslanger av denne typen er også et must (teflon)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
andrew
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 13 Oct 2005, 17:16
Location: Vestlandet

Post by andrew » 17 Oct 2005, 10:07

Noen som har tips til butikker som selger stålomspunnen slange i ulike dim.?metervare og koblinger?

Er usikker på hvilken dim eg skal benytte i tur og retur på drivstoff slange
Skal benytte 2stk Weber 45 DCOH. har blitt tipset om 10mm tur og 12mm retur, men synest det er stort. noen med gode råd og tips?
MVH
AndreV

BMW 02ti 70mod.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 17 Oct 2005, 10:25

Hør med Doc hva han har på lager :wink:

Skal du bruke trykkregulator før forgasserene? (er ikke sikker på om det er 100% nødvendig på webere..)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Oct 2005, 10:35

Jeg har hørt at jeg bør bruke trykkregulator... Det avhenger vel svært på hvilken pumpe man skal bruke ;)

Jeg har kjøpt bremseslanger ol. på TESS i det siste. De har ikke lov til å lage bremseslanger, men det er bare å si at det er til clutchen! :)

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 17 Oct 2005, 10:54

Teflonslanger til bremser etc. etc. kan du få kjøpt hos G.H. Fittings på Sofiemyr utenfor Oslo. ( tlf.: 41 40 38 99 )
De har ingen vanskeligheter med å selge til en løpsbil, men på gata er det jo forbudt med "gjør det selv greier " .
Webere og trykkregulator : Som regel veldig nødvendig hvis du bruker elektrisk pumpe ( - og det gjør du vel..! ), med mindre du bytter nålventil en gang i uka....
DH

User avatar
andrew
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 13 Oct 2005, 17:16
Location: Vestlandet

Post by andrew » 17 Oct 2005, 11:31

Skal benytte El.pumpe (Facet red-Top) og just.trykkregulator. og da trenger eg tur og retur til bensintank. Dette er vel å annbefale vist man vil unngå mager blanding osv.... Skal ta en tur innom TESS, må ha slange både til bremser,klysj og bensin. Men er usikker på dim. på bensinslange, har lest at Webere skal ha stor mengde(Ø10mm) og lite trykk (3-4psi), noen som har råd å komme med?
MVH
AndreV

BMW 02ti 70mod.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Oct 2005, 12:27

Jeg kjører 45DCOE, og red top pumpe, men skal ikke ha retur. Det er jo bare på injection og turbo det....

Red-top pumpen skal ha 5/16" rør står det. Jeg har gått til innkjøp av 7mm slange. Nå vil din bil bruke forholdsvis mye mer fuel enn meg, men 8mm MÅ være tilstrekkelig.
Last edited by Vegard on 17 Oct 2005, 12:31, edited 1 time in total.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Aeroquip slanger

Post by Impracing » 17 Oct 2005, 12:30

Bensinslanger: Du skal bruke -6 (Dash seks) til bensin, dvs innvendig diameter 6/16" eller altså 3/8. Det er lettere galskap å bruke annet enn Aeroquip/Earls eller tilsvarende på en løpsbil til bensin, olje og bremser. Rimelig, monteres med håndverktøy, demonterbart og gjenbrukbart n antall ganger.
Jeg drev firma med import av race parts på tidlig 90-tall, har fortsatt opprettholdt et rimelig godt lager av Earl's slanger og fittings, adapter, slange-ender osv. og har det meste - eller kan skaffe uvanlige biter på kort varsel.
Bremser: Bruk Dash 3 teflonslange med stål slange-ender og koplinger (3/16")
Clutch: Dash 4 teflon ditto ditto
Bensin: Dash 6 gummi/stålomspunnen
Bensin for store V8ere: Dash 8 gummi/stål
Olje trykkside: Dash 10
Olje sugeside : Dash 12
Med 10 min instruksjon og en skruestikke, baufil og fastnøkler monterer du alle disse slangene selv. Si fra hvis du ønsker hjelp med noe.
Doc

User avatar
andrew
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 13 Oct 2005, 17:16
Location: Vestlandet

Post by andrew » 17 Oct 2005, 14:14

har sendt deg en PM Doc. var usikker på om du ville disk. her?
MVH
AndreV

BMW 02ti 70mod.

Post Reply