Bensintank

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
oyvind
Qualified driver
Posts: 41
Joined: 27 Sep 2005, 00:30
Location: Oslo

Post by oyvind » 17 Mar 2006, 19:46

Denne Fiaten var da veldig fin. Min bror hadde en sånn (sivil) da han bodde i Roma på 60 tallet.
Øyvind Gunnarsjaa
68 mini pickup

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 07 Apr 2007, 10:58

Apropos bensintank. Når jeg nå monterer ny tank i bilen vil jo fyllehullet bli mitt i hanskerommet. Hva har folk brukt for å tette igjen hullet i bilen? Jeg vil jo få et slik hull jeg ikke har noe bruk for :)
Image

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 07 Apr 2007, 15:46

Tynn aluminiuim, limt fast med karrosserilim (sikaflex). Enkelt å fjerne dersom behovet melder seg.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 07 Apr 2007, 18:40

Det var det jeg tenkte..... Birg, du som er connaisseur. Holder en 3 gallon tank på en racerMini?

User avatar
Locost # 15
Qualified driver
Posts: 42
Joined: 22 May 2006, 10:01
Location: Trondheim

Post by Locost # 15 » 08 Apr 2007, 16:20

Snakker vi UK gallons så er du oppe i 13,638 liter.
Er det US gallons så er du på 11,35623 liter.

Har 20 liters tank på seven. den ble aldri fyllt heelt full, med untak av noen trenings pass.

kan vel tenkes at en 3 uk gallon tank holder til en mini..
Er usikker på hvor tørst en 1275 blir med Weber :?:
MVH

Fredrik Ernestus

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 10 Apr 2007, 08:47

1380 med Weber i 4-timers brukte mellom 18 og 22 liter i timen avhengig av bane. Do the maths :lol:

Så en 10-12 liter skulle være safe til våre løp, men mener det er en regel som sier at det skal være igjen X liter til dopingtest.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 08 Jul 2007, 20:02

Samler deler til det som muligens(en dag) blir en Escort 1300GT for historisk, og har kommet over en bensintank. Hvilke krav er det til bensintanken? Kan jeg bruke en hjemmelaget tank i aluminium fylt med (obligatorisk..) skum?
Last edited by RS 1800 on 09 Jul 2007, 15:10, edited 1 time in total.
Jørn M. Hanssen

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 09 Jul 2007, 09:06

Edwin får korrigere meg nå, men jeg tror at du har alternativ mellom original tank, skumfylt, eller FIA-godkjent tank. Er usikker på hvilke krav som stilles til "hjemmelaget", evt til en hjemmebygger kontra en tank-mekker i england.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 09 Jul 2007, 16:18

bk wrote:Edwin får korrigere meg nå, men jeg tror at du har alternativ mellom original tank, skumfylt, eller FIA-godkjent tank. Er usikker på hvilke krav som stilles til "hjemmelaget", evt til en hjemmebygger kontra en tank-mekker i england.
Det er IKKE krav til FIA-godkjent tank/fuel cell til heftige priser - slik jeg forstår det kan du fylle originaltanken med godkjent "skum" eller sveise en tank i aliminium og fylle denne med det samme "skummet". Jeg bruker en engelsk sveiset, ikke godkjent alu.tank, med godkjent "skum" -
det er sjekket og godkjent.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 09 Jul 2007, 17:07

Reglene sier:

Tank er "fritt" - men skal være skum fyllt, så det er fullt mulig å lage egen tank.

Om en såkalt sikkerhetstank (FT-3 / fuel-cell) benyttes - så skal denne ha godkjent FIA homologering/stempel.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 10 Jul 2007, 08:32

Thanks Ed :D
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 10 Jul 2007, 18:26

OK, takker for svar..! :)
Jørn M. Hanssen

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 19 Aug 2007, 21:29

Birg, dere snakket om å lage egne tanker. Har dere gjort dette? Pris? Har fått quotes på tanker til Mini som passer i reservehjulshullet.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 20 Aug 2007, 08:42

LKE jobber med saken..hva slags pris har du fått?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 20 Aug 2007, 09:17

bk wrote:LKE jobber med saken..hva slags pris har du fått?
Husern'te helt. Har en folder på dette er sted. Mener vi snakket om ca £130-140.

Litt avhengig av splash bowl i bunnen, måler (plastrør) på siden etc. Vi trenger vel totalt en 6-7 stk blant cooperklanen, så frakt er også et issue.

Sendte forespørsel til 5-6 stk. Fikk vel 3 aktuelle svar.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

Post Reply