Bremsevæske
Bremsevæske
Mange av dere (alle?) bytter bremsevæske etter et par løp. Dette på grunn av at bremsevæsken delvis koker, og blir full av luft. Kan man etter at man har fjernet denne væsken la den ligge og godgjøre seg og dermed bruke den på nytt, eller vil luften aldri frigjøres?
Jeg er klar over at bremsevæske er billig osv. men jeg lurer mest av tekniske/fysikk årsaker.
Jeg er klar over at bremsevæske er billig osv. men jeg lurer mest av tekniske/fysikk årsaker.
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Problemet er vel kanskje ikke at den "samler luft", men at bremsevæske er relativt hygroskopisk, alstå "opptar " den vann. Dermed synker kokepunktet faktisk relativt raskt, og det ønsker vi jo ikke.....!! Tror vel kanskje at dersom du bytter før hver sesong, er du på trygg grunn! Før hvert løp høres etter min oppfatning ganske hysterisk ut !!
Brukt bremsevæske skal du ikke bruke til annet enn kanskje å friske opp gamle og matte gummilister med... (!!?)
DH
Brukt bremsevæske skal du ikke bruke til annet enn kanskje å friske opp gamle og matte gummilister med... (!!?)
DH
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
Bremsevæske
Som Dag-Henning sier, greia er at bremsevæske drar til seg fuktighet (vanndamp i lufta....la aldri dunken med bremsevæske eller reservoarene på bilen stå med lokket av lenger enn høyst nødvendig) og litt fuktighet i bremsevæske gir merkbart lavere kokepunkt. Da vi kjørte C2 bilen og F3000 bilen, luftet vi bremsene mellom hvert løp, men de bremsene jobba for føden! Like greit det.....en gang fant jeg to spiseskjeer sukker i den ene mastersylinderen, fant aldri ut hvem og hvorfor.
Brukt bremsevæske kan brukes som lakkfjerner, eller til å brøsje opp sliten gummi. Den må¨ikke under noen omstendighet tilbake i bremsesystemet!
Brukt bremsevæske kan brukes som lakkfjerner, eller til å brøsje opp sliten gummi. Den må¨ikke under noen omstendighet tilbake i bremsesystemet!
Doc
Veg - etter full vask kjørte jeg statoil dot 5.1 væske. 6 race med trening i år uten å bytte. Funka max med carbon metallic-klosser, koster ikke mer enn et par pils for en flaske. Så mao - en god 5.1 væske trenger man strengt tatt ikke bytte så ofte - tror det er smartere å bytte når bilen har stått over vinteren..
ref. problemene jeg hadde i fjor, som sannsynligvis var kloss-relatert (fade)
ref. problemene jeg hadde i fjor, som sannsynligvis var kloss-relatert (fade)
Bremsevæske
Lukket system? Nei, det hadde nok ikke fungert bra uten lufte-hull i væskebeholderen vet du....med vakuum over væskenivået hadde det ikke vært helt greit! Hydrauliske bremser er åpne til atmosfæren, og det er luft (som inneholder vanndamp) i kontakt med væskespeilet i væskebeholderen.
Doc
Bremser med trøkk
Vet ikke hva trykket inne i slanger og rør er, det er jo avhengig av diameter på masterpumpe kontra hjulpumpe bl a., i tillegg til lårmuskler hos sjåføren...og hans grad av panikk. Begynner å bli lenge siden hydraulikklære på realskolen ser du... Men du merker at normale gummislanger ekspanderer når du trår på bremsen, det at pedalen "gir seg"
litegrann skyldes at gummislangene er elastiske til en viss grad....hvis du da ikke kjører med dampbobler i systemet! Kjører du samme bilen med Aeroquip bremseslanger eller tilsvarende (teflon, stålomspunnen) er forskjellen meget merkbar, pedalen er hard og det er mye lettere å modulere bremsene. "Som att trampa på vaeggen" sa en svensk bekjent da han prøvde racing bremseslanger første gangen. Forskjellen er faktisk så stor!
Vet ikke om du skal koke bremsevæsken ved 110 grader....husk at all spriten fordamper lenge før det
litegrann skyldes at gummislangene er elastiske til en viss grad....hvis du da ikke kjører med dampbobler i systemet! Kjører du samme bilen med Aeroquip bremseslanger eller tilsvarende (teflon, stålomspunnen) er forskjellen meget merkbar, pedalen er hard og det er mye lettere å modulere bremsene. "Som att trampa på vaeggen" sa en svensk bekjent da han prøvde racing bremseslanger første gangen. Forskjellen er faktisk så stor!
Vet ikke om du skal koke bremsevæsken ved 110 grader....husk at all spriten fordamper lenge før det
Doc
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
Bremser er en uting...
Gamle Ettore Bugatti skal ha vært inne på noe av det samme som Trond Schea: Da man fant at bremsene på Nuvolaris (tror jeg) Bugatti var ganske kalde etter en hot runde i Monaco, svarte konstruktøren: Mine biler er konstruert for å gå fort - ikke for å stoppe!
Doc
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- leste også engang at Team Lotus mekaniker Bob Dance , - tror jeg det var ... - kommenterte at forskjellen i kjørestil på Graham Hill og Jim Clark best kunne beskrives ved forbruket av bremseklosser. Hill trengte nye etter hvert løp, mens Clark's holdt sesongen igjennom.........
Smoooooooth driving...
DH
Smoooooooth driving...
DH