Bremsevæske

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Bremsevæske

Post by Vegard » 02 Nov 2005, 16:38

Mange av dere (alle?) bytter bremsevæske etter et par løp. Dette på grunn av at bremsevæsken delvis koker, og blir full av luft. Kan man etter at man har fjernet denne væsken la den ligge og godgjøre seg og dermed bruke den på nytt, eller vil luften aldri frigjøres?

Jeg er klar over at bremsevæske er billig osv. men jeg lurer mest av tekniske/fysikk årsaker.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 02 Nov 2005, 19:58

Problemet er vel kanskje ikke at den "samler luft", men at bremsevæske er relativt hygroskopisk, alstå "opptar " den vann. Dermed synker kokepunktet faktisk relativt raskt, og det ønsker vi jo ikke.....!! Tror vel kanskje at dersom du bytter før hver sesong, er du på trygg grunn! Før hvert løp høres etter min oppfatning ganske hysterisk ut !!
Brukt bremsevæske skal du ikke bruke til annet enn kanskje å friske opp gamle og matte gummilister med... (!!?)

DH

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 02 Nov 2005, 20:48

Kjenner ikke til teorien bak dette, men i 4-timers løpene jeg har kjørt bytter vi iallefall ikke før hvert løp.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Bremsevæske

Post by Impracing » 02 Nov 2005, 21:42

Som Dag-Henning sier, greia er at bremsevæske drar til seg fuktighet (vanndamp i lufta....la aldri dunken med bremsevæske eller reservoarene på bilen stå med lokket av lenger enn høyst nødvendig) og litt fuktighet i bremsevæske gir merkbart lavere kokepunkt. Da vi kjørte C2 bilen og F3000 bilen, luftet vi bremsene mellom hvert løp, men de bremsene jobba for føden! Like greit det.....en gang fant jeg to spiseskjeer sukker i den ene mastersylinderen, fant aldri ut hvem og hvorfor.
Brukt bremsevæske kan brukes som lakkfjerner, eller til å brøsje opp sliten gummi. Den må¨ikke under noen omstendighet tilbake i bremsesystemet!
Doc

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 03 Nov 2005, 07:57

Veg - etter full vask kjørte jeg statoil dot 5.1 væske. 6 race med trening i år uten å bytte. Funka max med carbon metallic-klosser, koster ikke mer enn et par pils for en flaske. Så mao - en god 5.1 væske trenger man strengt tatt ikke bytte så ofte - tror det er smartere å bytte når bilen har stått over vinteren..

ref. problemene jeg hadde i fjor, som sannsynligvis var kloss-relatert (fade)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 03 Nov 2005, 08:22

Takker, gode synspunkter. Jeg sa ikke at jeg på død og liv skulle bruke gammel væske på nytt, bare lurt på hvorfor. At den er hygroskopisk er jo greit nok, men i løpet av noen løp, hvor skal den få tatt inn vann? Det er jo strengt tatt et lukket system.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Bremsevæske

Post by Impracing » 03 Nov 2005, 10:58

Lukket system? Nei, det hadde nok ikke fungert bra uten lufte-hull i væskebeholderen vet du....med vakuum over væskenivået hadde det ikke vært helt greit! Hydrauliske bremser er åpne til atmosfæren, og det er luft (som inneholder vanndamp) i kontakt med væskespeilet i væskebeholderen.
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 03 Nov 2005, 11:12

Er klar over dette når jeg tenker meg om... Hvor mye trykk ER det i et bremsessystem egentlig? Skjønner jo at dette er avhengig av låret til sjåføren men hva regnes som sikkert på bremseslanger osv?

Kanskje man kan koke bremsevæsken i en kjele på 110 grader. Deretter bruke den på nytt :)

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Bremser med trøkk

Post by Impracing » 03 Nov 2005, 12:40

Vet ikke hva trykket inne i slanger og rør er, det er jo avhengig av diameter på masterpumpe kontra hjulpumpe bl a., i tillegg til lårmuskler hos sjåføren...og hans grad av panikk. Begynner å bli lenge siden hydraulikklære på realskolen ser du... Men du merker at normale gummislanger ekspanderer når du trår på bremsen, det at pedalen "gir seg"
litegrann skyldes at gummislangene er elastiske til en viss grad....hvis du da ikke kjører med dampbobler i systemet! Kjører du samme bilen med Aeroquip bremseslanger eller tilsvarende (teflon, stålomspunnen) er forskjellen meget merkbar, pedalen er hard og det er mye lettere å modulere bremsene. "Som att trampa på vaeggen" sa en svensk bekjent da han prøvde racing bremseslanger første gangen. Forskjellen er faktisk så stor!
Vet ikke om du skal koke bremsevæsken ved 110 grader....husk at all spriten fordamper lenge før det :lol:
Doc

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 03 Nov 2005, 17:42

mener å huske at Earl's -3 bremseslanger er F1 spec, de er godkjent for 120psi trykk. Sterk i låret og lang momentarm på pedalen...hvem vet :)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 03 Nov 2005, 23:00

Litt innpå ang. bremser og dets væsker:

Sitat Trond Schea:

"Bremser er en uting som kun forårsaker at man "drar av"!! Denne anretningen skulle vært avsagd og sendt i retur pr. post, til fabrikanten.

:wink:
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Bremser er en uting...

Post by Impracing » 04 Nov 2005, 11:15

Gamle Ettore Bugatti skal ha vært inne på noe av det samme som Trond Schea: Da man fant at bremsene på Nuvolaris (tror jeg) Bugatti var ganske kalde etter en hot runde i Monaco, svarte konstruktøren: Mine biler er konstruert for å gå fort - ikke for å stoppe!
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 04 Nov 2005, 11:32

- leste også engang at Team Lotus mekaniker Bob Dance , - tror jeg det var ... - kommenterte at forskjellen i kjørestil på Graham Hill og Jim Clark best kunne beskrives ved forbruket av bremseklosser. Hill trengte nye etter hvert løp, mens Clark's holdt sesongen igjennom.........
Smoooooooth driving... :lol:
DH

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 04 Nov 2005, 17:27

Reodor Felgen (med sine to co-drivere) banka jo hele verdenseliten(inkl. Hr. Schnellfahrer, Tyskland) i ´72 med kun hardved som bremseklosser..... :wink:
Jørn M. Hanssen

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 07 Nov 2005, 12:48

Hardved som klosser? Noe for Ed?? :lol:
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Post Reply