Bremsevæske

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Hardved

Post by Impracing » 09 Nov 2005, 10:50

Harved som klosser for Ed? He wood not....
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Graham vs Jimmy

Post by Impracing » 09 Nov 2005, 10:58

Ah, Bob Dance....Team Lotus hadde litt farge og krutt den gangen, ja, Jim Endruweit, Laz Lazenby & co var ikke fremmed for å kombinere det festlige med det arbeidssomme, eller motsatt. Lest Andrew Fergusons bok "Team Lotus - the Indianapolis years"? Den boka er et møst for alle som er venner av Team, eller bare fascinert av en epoke i racinghistorien som vi aldri vil få se maken til. Dessuten får man svaret på mange viktige spørsmål, som hvorfor Chapman drakk rødvin ut av kaffekrus i USA...og hvorfor han og Jimmy sluttet å dele hotellrom i denne perioden.
Doc

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 10 Nov 2005, 00:29

Kjører faktisk i gjennomsnitt 1,5-2 sesonger på Hawk "blue",(men bytter Castrol SRF hvert år)......likevel har vår venn Erik Berger uttalt:Marius,du åker snyggt,men du bromsar på tok för mycket! :oops:

Ikke rart det går trægt.... :?

Vegard,om det er vanskelig å få tak i SRF,(Mattis?)som i allefall jeg har hatt best erfaring med, er ATE Blue Racing,noe jeg har hørt mye bra om,men ikke prøvd.
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Bremsevæske i motorsport

Post by Holm Jacob Matheson » 18 Nov 2005, 22:50

:shock: Interessante innspill og meninger om bremsevæske, mye som er sagt er helt korrekt. Glykolbasert bremsevæske er som det helt korrekt sies hygroskopisk, dvs den trekker til seg fuktiget over tid fra omgivelsene, bl.a. gjennom bremseslanger/kuplinger.
I motorsport er det enkelte saker en ikke skal prute med, bl.a. bremsevæske. Førere som har opplevd "vapour lock" (damplås) anbefaler ikke dette, selv ikke til en uvenn!
Fra normalt pedaltrykk til pedalen går rett i gulvet så snakker vi om små sekunder og årsaken....enten gammel væske eller dårlig kvalitet bremsevæske.
Råd fra en med lang erfaring: Væsken må tåle MINST 260-270 grader og du bør skifte væsken helst hvert løp eller hvert annet. Etter hvert race bør det i det minste fersk væske ut til bremskaliper. Noen pump på pedalen, det er alt!
Litt om bremsevæskespesifikasjoner:
DOT 3: Glykolbasert - kokepunkt ny væske ca 230 grader
DOT 4: Glykolbasert - kokepunkt ny væske ca 260 grader
DOT 5: Siliconolje - kokepunkt over 260 grader (ikke blandbar med andre væsker, lar seg komprimere, ikke egnet for motorsport!)
DOT 5.1: Glykolbasert - kokepunkt ny væske over 260 grader
Men husk, alle verdier minimumskrav! Et meget godt alternativ kvalitetsmessig og prismessig er Castrol Response Super DOT 4 (kokepunkt over 280 grader), er ikke dette nok finnes Castrol SRF (kokepunkt 320 grader).
Interessert? Ta kontakt med meg på holm.matheson@castrol.com.. Husk, Castrol gir ca 50% rabatt på nødvendige motorsportprodukter til alle førere i historisk racing, .........løp og kjøp!
Holm Jacob Matheson
Fordkjører

Post Reply