Farmors Fiat 850

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
mariusbax
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 14 Aug 2006, 19:30

Farmors Fiat 850

Post by mariusbax » 14 Aug 2006, 19:56

Skal pusses opp av meg og faren min og en bror eller to.

Og jeg leker med tanken på å gjøre noe ordentlig morsomt med den - og snublet over dette forumet og tenkte at historisk racing må jo være det morsomste som kan gjøres.

Så - om jeg har en "vanlig" 850 coupe i god - men nå-må-noe-gjøres stand - hvordan bør jeg gå fram?

Hva slags budsjetter må jeg regne med å bruke? (Jeg antar at dette er en hobby som til slutt tar det du har av tid og penger men... et slags begynner budsjett hadde vært greit)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 15 Aug 2006, 08:21

Hei Marius! Det første du må gjøre er å finne ut om bilen er homoloGERT, og i hvilken årsklasse. Hvis, så trenger du egentlig bare bur, stol, strømbryter og skum i tanken for å stille til start. Om du gjør som meg, og mater det sorte hullet, så kan du sikkert gjøre mye.

Se forøvrig her for flere som har tanker om samme bil:
http://forum.historisk-racing.no/viewto ... t=fiat+850
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 15 Aug 2006, 13:16

Marius,

Er det en 850 Coupé eller 850 Special du har? Og hvlken årsmodell?

Som Birger sier; det må nødvendigvis ikke koste skjorta å bygge bil. Det er full lovlig å starte med noe tilnærmet standard - for så å bygge seg videre etterhvert.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

mariusbax
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 14 Aug 2006, 19:30

Post by mariusbax » 16 Aug 2006, 20:37

Hei - det er en helt vanlig Coupè ja. (Så akkurat nå er den et stykke unna noen racerbil - skjønt jeg har hatt den i hundre i en nedoverbakke). Også sjekket jeg vognkortet hjemme på steinkjer i går - og det er en 73 modell.

Det er vel egentlig dårlig nytt. Sånn i forhold til å skulle konkurere med den. Men på den andre siden - prosjekt nummer 1 er å få sving på bilen og jeg synes det frister å lage racerbil av den.

Hvor mye koster det som må gjøres? (bur mener jeg at jeg har sett til 3500,- ish?) - og hva er det første man bør tenke på av ting som kan gjøres? (fjæring? motor?)
Marius

'85 Alfa Romeo GTV

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 17 Aug 2006, 08:21

Marius - så lenge du kan bygge den til 71 specs så er det mulig. Man kan fint f.eks bygge om en 1975 mini til en 71 siden det er så få forskjeller.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 17 Aug 2006, 12:54

Hehe, nå var vel akkurat det eksempelet med en '75 modell litt dårlig B. for i '73 ble jo gulv og girkasse/overføring forandret. ;)

Anyway, tilbake til Fiaten;

Forutsatt at bil og motor har det samme specs./deler som det som er homologert (mao. standard) eller lovlig ihht. reglemente - så trenger du vel kun følgende:

Bur: 3500-ish som du sa... eller så finnes vel selvbyggerbur fra rundt 2000,- og oppover.

FIA godkjent stol: fra 1800,-

FIA godkjente belter: fra 1000,-

Hovedstrømbryter: ca. 250,-

Skum til bensintank kr... ??? (alt avhengig av tank str.)

Så trenger du en catchtank (Spylervæskekanne) og utluftingsventil til bensintanken.. (50,-) og personlig utstyr (men her går det vel sikker ann å låne noe først :))

Noe jeg har glemt.... ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Aug 2006, 15:26

Heldiggris. Min farmor hadde en støgg Corolla. (unødvendig, alle Corollaer er jo egentlig støgge).

mariusbax
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 14 Aug 2006, 19:30

Post by mariusbax » 17 Aug 2006, 22:05

dumt spørsmål kanskje - men kan man ha to stoler? (skjønner at det er teit med tanke på vekt i bilen - men ettersom jeg skal prøve å selge inn dette til resten av familien som kanskje har lyst til å kjøre noen turer i blant)

Vegard: det blir faktisk bedre - ikke bare er farmor (fortsatt) den eneste eieren til bilen - men det er den eneste bilen hun har eid. Hun tok kortet i '73 i en alder av 62. Farfar hadde aldri kortet.

Min egen første bil var en Corolla... men jeg har gjort det godt igjen med en Alfa som bil nummer to da. (eh. nummer to i rekka - det er faktisk den eneste bilen min - men jeg må kjøpe noe billig ræl til vinteren)
Marius

'85 Alfa Romeo GTV

Per Egil Moseby
Mid-fielder
Posts: 56
Joined: 16 Apr 2004, 11:46
Location: Bjørkelangen
Contact:

Post by Per Egil Moseby » 17 Aug 2006, 22:52

FIA homologering:
Nr 5060 (Fiat 850 Coupe. 01.02.66) Gr. 1
Nr 5232 (Fiat 850 Sport Coupe. 01.05.6åtte) Gr. 1

Ellers finnes det Gr. 2 homologering for Abarth, men vet ikke om det er Coupe:
Nr 1486 (Fiat Abarth 1000 Berlina)
Nr 1487 (Fiat Abarth 850 TC)

Bestilles hos NBF.

Lykke til!
MOSEBY CC&M

mariusbax
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 14 Aug 2006, 19:30

Post by mariusbax » 17 Aug 2006, 23:56

et kjapt google bilde søk gir inntrykk av at 1000 TC Berlina er på 850 karroseriet mens 850 TC er på 600 karroseriet.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... o%26sa%3DN
Marius

'85 Alfa Romeo GTV

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Aug 2006, 08:09

Marius: JA!! Frekt stuk på den! Om det blir Abarth/Berlina, så kan sikkert folket som frekventerer www.carburetti.com hjelpe, tonnevis av italofile mennesker der som også snoker her
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Aug 2006, 11:27

Når det gjelde stol så trenger du kun én godkjent stol... Men om familien ønsker å sitte på så kan dere jo montere inn den ene orginal stolen... (eller kjøpe en "gammel" FIA stol som er "gått ut på dato" - disse er det jo mulig å få tak i til en billig penge)

Forresten - dødstøff den Abarth Coupé'n!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 20 Aug 2006, 20:01

Hei Marius - skal du komme i gang for en "billig penge" tror jeg du må holde deg til ordinær Fiat 850 homologisering. Jeg jobber sammen med en god venn for å få en Fiat Abarth 1000 Belina Corsa ( Fiat 600) på banen og de riktige homologisrte Abarth-delene finnes, men de har sin høye pris - en riktig Abarth 1000 replika, ferdig rigget, vil ligge på 125 - 150.000.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 20 Aug 2006, 20:05

Vegard wrote:Heldiggris. Min farmor hadde en støgg Corolla. (unødvendig, alle Corollaer er jo egentlig støgge).
Vegard, dette var ikke pent sagt (skrevet) - kjører Corolla GTI i rally gruppe N og vi synes bilen er aldeles flott ! Bilen er noen år, men vi vant da vår klasse i sommer-rallyet på asfalt i Grimstad og kjørte fra flere pene og yngre biler.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

Post Reply