Farmors Fiat 850
Farmors Fiat 850
Skal pusses opp av meg og faren min og en bror eller to.
Og jeg leker med tanken på å gjøre noe ordentlig morsomt med den - og snublet over dette forumet og tenkte at historisk racing må jo være det morsomste som kan gjøres.
Så - om jeg har en "vanlig" 850 coupe i god - men nå-må-noe-gjøres stand - hvordan bør jeg gå fram?
Hva slags budsjetter må jeg regne med å bruke? (Jeg antar at dette er en hobby som til slutt tar det du har av tid og penger men... et slags begynner budsjett hadde vært greit)
Og jeg leker med tanken på å gjøre noe ordentlig morsomt med den - og snublet over dette forumet og tenkte at historisk racing må jo være det morsomste som kan gjøres.
Så - om jeg har en "vanlig" 850 coupe i god - men nå-må-noe-gjøres stand - hvordan bør jeg gå fram?
Hva slags budsjetter må jeg regne med å bruke? (Jeg antar at dette er en hobby som til slutt tar det du har av tid og penger men... et slags begynner budsjett hadde vært greit)
Hei Marius! Det første du må gjøre er å finne ut om bilen er homoloGERT, og i hvilken årsklasse. Hvis, så trenger du egentlig bare bur, stol, strømbryter og skum i tanken for å stille til start. Om du gjør som meg, og mater det sorte hullet, så kan du sikkert gjøre mye.
Se forøvrig her for flere som har tanker om samme bil:
http://forum.historisk-racing.no/viewto ... t=fiat+850
Se forøvrig her for flere som har tanker om samme bil:
http://forum.historisk-racing.no/viewto ... t=fiat+850
Marius,
Er det en 850 Coupé eller 850 Special du har? Og hvlken årsmodell?
Som Birger sier; det må nødvendigvis ikke koste skjorta å bygge bil. Det er full lovlig å starte med noe tilnærmet standard - for så å bygge seg videre etterhvert.
Er det en 850 Coupé eller 850 Special du har? Og hvlken årsmodell?
Som Birger sier; det må nødvendigvis ikke koste skjorta å bygge bil. Det er full lovlig å starte med noe tilnærmet standard - for så å bygge seg videre etterhvert.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Hei - det er en helt vanlig Coupè ja. (Så akkurat nå er den et stykke unna noen racerbil - skjønt jeg har hatt den i hundre i en nedoverbakke). Også sjekket jeg vognkortet hjemme på steinkjer i går - og det er en 73 modell.
Det er vel egentlig dårlig nytt. Sånn i forhold til å skulle konkurere med den. Men på den andre siden - prosjekt nummer 1 er å få sving på bilen og jeg synes det frister å lage racerbil av den.
Hvor mye koster det som må gjøres? (bur mener jeg at jeg har sett til 3500,- ish?) - og hva er det første man bør tenke på av ting som kan gjøres? (fjæring? motor?)
Det er vel egentlig dårlig nytt. Sånn i forhold til å skulle konkurere med den. Men på den andre siden - prosjekt nummer 1 er å få sving på bilen og jeg synes det frister å lage racerbil av den.
Hvor mye koster det som må gjøres? (bur mener jeg at jeg har sett til 3500,- ish?) - og hva er det første man bør tenke på av ting som kan gjøres? (fjæring? motor?)
Marius
'85 Alfa Romeo GTV
'85 Alfa Romeo GTV
Hehe, nå var vel akkurat det eksempelet med en '75 modell litt dårlig B. for i '73 ble jo gulv og girkasse/overføring forandret.
Anyway, tilbake til Fiaten;
Forutsatt at bil og motor har det samme specs./deler som det som er homologert (mao. standard) eller lovlig ihht. reglemente - så trenger du vel kun følgende:
Bur: 3500-ish som du sa... eller så finnes vel selvbyggerbur fra rundt 2000,- og oppover.
FIA godkjent stol: fra 1800,-
FIA godkjente belter: fra 1000,-
Hovedstrømbryter: ca. 250,-
Skum til bensintank kr... ??? (alt avhengig av tank str.)
Så trenger du en catchtank (Spylervæskekanne) og utluftingsventil til bensintanken.. (50,-) og personlig utstyr (men her går det vel sikker ann å låne noe først )
Noe jeg har glemt.... ?
Anyway, tilbake til Fiaten;
Forutsatt at bil og motor har det samme specs./deler som det som er homologert (mao. standard) eller lovlig ihht. reglemente - så trenger du vel kun følgende:
Bur: 3500-ish som du sa... eller så finnes vel selvbyggerbur fra rundt 2000,- og oppover.
FIA godkjent stol: fra 1800,-
FIA godkjente belter: fra 1000,-
Hovedstrømbryter: ca. 250,-
Skum til bensintank kr... ??? (alt avhengig av tank str.)
Så trenger du en catchtank (Spylervæskekanne) og utluftingsventil til bensintanken.. (50,-) og personlig utstyr (men her går det vel sikker ann å låne noe først )
Noe jeg har glemt.... ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
dumt spørsmål kanskje - men kan man ha to stoler? (skjønner at det er teit med tanke på vekt i bilen - men ettersom jeg skal prøve å selge inn dette til resten av familien som kanskje har lyst til å kjøre noen turer i blant)
Vegard: det blir faktisk bedre - ikke bare er farmor (fortsatt) den eneste eieren til bilen - men det er den eneste bilen hun har eid. Hun tok kortet i '73 i en alder av 62. Farfar hadde aldri kortet.
Min egen første bil var en Corolla... men jeg har gjort det godt igjen med en Alfa som bil nummer to da. (eh. nummer to i rekka - det er faktisk den eneste bilen min - men jeg må kjøpe noe billig ræl til vinteren)
Vegard: det blir faktisk bedre - ikke bare er farmor (fortsatt) den eneste eieren til bilen - men det er den eneste bilen hun har eid. Hun tok kortet i '73 i en alder av 62. Farfar hadde aldri kortet.
Min egen første bil var en Corolla... men jeg har gjort det godt igjen med en Alfa som bil nummer to da. (eh. nummer to i rekka - det er faktisk den eneste bilen min - men jeg må kjøpe noe billig ræl til vinteren)
Marius
'85 Alfa Romeo GTV
'85 Alfa Romeo GTV
-
- Mid-fielder
- Posts: 56
- Joined: 16 Apr 2004, 11:46
- Location: Bjørkelangen
- Contact:
et kjapt google bilde søk gir inntrykk av at 1000 TC Berlina er på 850 karroseriet mens 850 TC er på 600 karroseriet.
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... o%26sa%3DN
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... o%26sa%3DN
Marius
'85 Alfa Romeo GTV
'85 Alfa Romeo GTV
Marius: JA!! Frekt stuk på den! Om det blir Abarth/Berlina, så kan sikkert folket som frekventerer www.carburetti.com hjelpe, tonnevis av italofile mennesker der som også snoker her
Når det gjelde stol så trenger du kun én godkjent stol... Men om familien ønsker å sitte på så kan dere jo montere inn den ene orginal stolen... (eller kjøpe en "gammel" FIA stol som er "gått ut på dato" - disse er det jo mulig å få tak i til en billig penge)
Forresten - dødstøff den Abarth Coupé'n!
Forresten - dødstøff den Abarth Coupé'n!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
- Fossil Racing
- Race winner!
- Posts: 365
- Joined: 22 Aug 2005, 18:57
- Location: Oslo
Hei Marius - skal du komme i gang for en "billig penge" tror jeg du må holde deg til ordinær Fiat 850 homologisering. Jeg jobber sammen med en god venn for å få en Fiat Abarth 1000 Belina Corsa ( Fiat 600) på banen og de riktige homologisrte Abarth-delene finnes, men de har sin høye pris - en riktig Abarth 1000 replika, ferdig rigget, vil ligge på 125 - 150.000.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
- Fossil Racing
- Race winner!
- Posts: 365
- Joined: 22 Aug 2005, 18:57
- Location: Oslo
Vegard, dette var ikke pent sagt (skrevet) - kjører Corolla GTI i rally gruppe N og vi synes bilen er aldeles flott ! Bilen er noen år, men vi vant da vår klasse i sommer-rallyet på asfalt i Grimstad og kjørte fra flere pene og yngre biler.Vegard wrote:Heldiggris. Min farmor hadde en støgg Corolla. (unødvendig, alle Corollaer er jo egentlig støgge).
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8