Bur og sånn

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Bur og sånn

Post by Vegard » 12 Jul 2004, 00:21

Jeg har nå fått klemt buret inn i bilen, og skal til og sveise braketter.
Bilsporthåndboken er borte så jeg spør her.
Kan jeg sveise platene på undersiden av bilen? De må ikke ligge rett mot buret? Gjør jeg det slik, blir det enklere å sveise og bedre plass til buret inne i bilen.

Hvor store må disse platene være, og hvor tykke?

Thanks!

User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 12 Jul 2004, 11:35

OBS...Her må du passe på å gjøre ting riktig.
Følg Bilsportboken nøye! Dette er kontrollantene nøye på - og bra er det !
Det står greit forklart i Bilsportboken under "sikkerhetsbestemmelser".
Her er også tegninger.
Dette tilsvarer kravet i App. K. Det som IKKE står er at festeplaten skal være sveiset minst 50%. Du trenger mao ikke sveise de hele veien rundt.
Det viktigste er at du allerede på dette tidspunktet tar kontakt
med teknisk kontrollant som kan gi deg råd. da blir jo kontrollen i etterkant ikke noe problem........

Jeg skal ikke være for konkret her, men jeg vil anbefale en kontrollant fra
rallycross/rallymiljøet. De ser mye biler som har rullet rundt og kan også
gi råd utover kravene i boka.
Jeg fikk mange gode råd mht sikkerhet som ikke står i boka...........

Det kan virke som om kontrollen av historiske biler "tar helt av" og
at kontrollantene gjerne vil vise frem sin kompetanse om bilhistorie
og hva som var riktige på den bilen den gangen osv.
Det er jo en grei holdning hvis det er FIA papirer (HTP) vi snakker om, men for å få Vognlisens trenger du også sikkerheten på plass........


Lykke til !

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 12 Jul 2004, 11:50

Undersiden er helt OK,så lenge "burplatene"er store nok.
Minst 120cm2,3mm tykke.
Hadde et annet ærend hos NBF i dag,og dessverre er det fellesferie,men Jan-Egil Jensen er tilbake på mandag og er teknisk sjef,hyggelig kar som gjerne svarer i telefon.
Men sveis gjerne under i første omgang,så det går fremover......du gjør iallefall ikke feil.

PS Prøvde å ringe deg på STHans.....satt i Storvika og grillet hele natten serru, med et lite "Pitstop"på Bamses.... :shock: ...... :lol:
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 12 Jul 2004, 18:07

Du mener vel neste mandag da regner jeg med Marius. StHans ja.. Husker ikke hva jeg gjorde da :)

Er det ikke slik at det er forskjellig arealkrav på de forskjellige beina? Jeg trodde de kunne være mindre på bakoversteverne.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 12 Jul 2004, 21:15

Hele bilsports boka ligger ute på nettet:

http://www.bilsport.no/reglement.htm
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 25 Jan 2005, 14:40

Nå endelig er det tid for så sveise inn braketter til buret.

TTT som det så pent heter.

Men, jeg vet ikke hvor store alle platene skal være. Ikke virker Acrobat reader heller :(

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 25 Jan 2005, 17:45

Prøv å installere programmet på nytt (envt. avinstaller først)

Alt. prøv å last ned siste vesjon av Acrobat Reader i fra www.adobe.com
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 15 Jun 2008, 23:09

Mer bur.

Min kompis, Petter Jakob har begynt med Max, (Husker du Birger?) men buret er jo ikke helt ferdig. Er det noen her i Norge, kanskje aller helst Trondheim som er flinke til å bygge ferdig bur, og i tillegg gjør det etter boka?

Vegar, fikk ikke du sveiset litt bur? Det var litt nedtur, eller hva var historien der?

User avatar
Locost # 15
Qualified driver
Posts: 42
Joined: 22 May 2006, 10:01
Location: Trondheim

Post by Locost # 15 » 16 Jun 2008, 07:37

Knut Sneisen er flink å bygge her i Trondheim.
Men om han ikke her tid, så kan han sikkert gi gode råd.
MVH

Fredrik Ernestus

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 16 Jun 2008, 08:38

Min anbefaling er å kjøpe et ferdig fra Safety Device :roll: Det gjør ihvertfall jeg neste gang...

Hvis dere bare skal gjøreferdig det buret som står der, er det en kar i Porsgrunn som skal være flink. Har sett et bur han har satt inn i en Autobikini, og det er skikkelig fint.
Og Frode Myhr i Oslo sveiser vel også bur. Jeg tror han har sveiset/laget bur i de fleste Corsabilene, ihvetfall halvparten :lol:
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 16 Jun 2008, 08:44

Hvis du har alle rørene kan du vel gjøre det selv også?? Aqualene har jo bur, bare å kopiere det. Jeg sveiser for tiden bur i Themaen, riktignok en mye større bil med mere plass, men det blir greit tenker jeg 8)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 30 Apr 2009, 10:05

Nytt angående bur.

Nå har det seg slik at det ikke er mulig å få bur i biler med skilter om de er nyere enn 1/1 1971. Om man skal ha det, må bilen ha en RALLY-lisens, det var hvertfall det mannen på Biltilsynet fortalte meg.
Betyr dette at jeg må løse Rallylisens, få skilter på bilen og deretter lose racinglisens?
Jeg har seriøse planer om CSM til høsten, så nå må ballen begynne å rulle snart.

Er det andre med G-H-biler med samme problemstilling?

Min bil er selvfølgelig førstegangsregistrert feb.71.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 30 Apr 2009, 10:21

Ring NBF og snakk med Jan Egil Jensen. Han vet hva som må til.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 30 Apr 2009, 10:24

- når du sier "rallylisens" , så er nok det vognlisens for "rallybil" . Det vil i såfall medføre begrensning på bilen din, i forhold til bruk på offentlig vei.
Obs, obs ! Men, planlegger du å bruke race-bilen din som dagligbil, er dette kanskje virkeligheten ? Edwin, ka du tru ?

DH

User avatar
TSM
Polesitter
Posts: 237
Joined: 15 Aug 2006, 11:02
Location: Lommedalen

Post by TSM » 30 Apr 2009, 13:05

Vegard wrote:Nytt angående bur.

Nå har det seg slik at det ikke er mulig å få bur i biler med skilter om de er nyere enn 1/1 1971. Om man skal ha det, må bilen ha en RALLY-lisens, det var hvertfall det mannen på Biltilsynet fortalte meg.
Betyr dette at jeg må løse Rallylisens, få skilter på bilen og deretter lose racinglisens?
Jeg har seriøse planer om CSM til høsten, så nå må ballen begynne å rulle snart.

Er det andre med G-H-biler med samme problemstilling?

Min bil er selvfølgelig førstegangsregistrert feb.71.
Høres rart ut.De som kjører porsche cup kjører med fult bur og kommer kjørende til banen.Kan ikke tenke meg at de har vognlisens for rally.
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2

Post Reply