Bur og sånn
Bur og sånn
Jeg har nå fått klemt buret inn i bilen, og skal til og sveise braketter.
Bilsporthåndboken er borte så jeg spør her.
Kan jeg sveise platene på undersiden av bilen? De må ikke ligge rett mot buret? Gjør jeg det slik, blir det enklere å sveise og bedre plass til buret inne i bilen.
Hvor store må disse platene være, og hvor tykke?
Thanks!
Bilsporthåndboken er borte så jeg spør her.
Kan jeg sveise platene på undersiden av bilen? De må ikke ligge rett mot buret? Gjør jeg det slik, blir det enklere å sveise og bedre plass til buret inne i bilen.
Hvor store må disse platene være, og hvor tykke?
Thanks!
OBS...Her må du passe på å gjøre ting riktig.
Følg Bilsportboken nøye! Dette er kontrollantene nøye på - og bra er det !
Det står greit forklart i Bilsportboken under "sikkerhetsbestemmelser".
Her er også tegninger.
Dette tilsvarer kravet i App. K. Det som IKKE står er at festeplaten skal være sveiset minst 50%. Du trenger mao ikke sveise de hele veien rundt.
Det viktigste er at du allerede på dette tidspunktet tar kontakt
med teknisk kontrollant som kan gi deg råd. da blir jo kontrollen i etterkant ikke noe problem........
Jeg skal ikke være for konkret her, men jeg vil anbefale en kontrollant fra
rallycross/rallymiljøet. De ser mye biler som har rullet rundt og kan også
gi råd utover kravene i boka.
Jeg fikk mange gode råd mht sikkerhet som ikke står i boka...........
Det kan virke som om kontrollen av historiske biler "tar helt av" og
at kontrollantene gjerne vil vise frem sin kompetanse om bilhistorie
og hva som var riktige på den bilen den gangen osv.
Det er jo en grei holdning hvis det er FIA papirer (HTP) vi snakker om, men for å få Vognlisens trenger du også sikkerheten på plass........
Lykke til !
Følg Bilsportboken nøye! Dette er kontrollantene nøye på - og bra er det !
Det står greit forklart i Bilsportboken under "sikkerhetsbestemmelser".
Her er også tegninger.
Dette tilsvarer kravet i App. K. Det som IKKE står er at festeplaten skal være sveiset minst 50%. Du trenger mao ikke sveise de hele veien rundt.
Det viktigste er at du allerede på dette tidspunktet tar kontakt
med teknisk kontrollant som kan gi deg råd. da blir jo kontrollen i etterkant ikke noe problem........
Jeg skal ikke være for konkret her, men jeg vil anbefale en kontrollant fra
rallycross/rallymiljøet. De ser mye biler som har rullet rundt og kan også
gi råd utover kravene i boka.
Jeg fikk mange gode råd mht sikkerhet som ikke står i boka...........
Det kan virke som om kontrollen av historiske biler "tar helt av" og
at kontrollantene gjerne vil vise frem sin kompetanse om bilhistorie
og hva som var riktige på den bilen den gangen osv.
Det er jo en grei holdning hvis det er FIA papirer (HTP) vi snakker om, men for å få Vognlisens trenger du også sikkerheten på plass........
Lykke til !
Undersiden er helt OK,så lenge "burplatene"er store nok.
Minst 120cm2,3mm tykke.
Hadde et annet ærend hos NBF i dag,og dessverre er det fellesferie,men Jan-Egil Jensen er tilbake på mandag og er teknisk sjef,hyggelig kar som gjerne svarer i telefon.
Men sveis gjerne under i første omgang,så det går fremover......du gjør iallefall ikke feil.
PS Prøvde å ringe deg på STHans.....satt i Storvika og grillet hele natten serru, med et lite "Pitstop"på Bamses.... ......
Minst 120cm2,3mm tykke.
Hadde et annet ærend hos NBF i dag,og dessverre er det fellesferie,men Jan-Egil Jensen er tilbake på mandag og er teknisk sjef,hyggelig kar som gjerne svarer i telefon.
Men sveis gjerne under i første omgang,så det går fremover......du gjør iallefall ikke feil.
PS Prøvde å ringe deg på STHans.....satt i Storvika og grillet hele natten serru, med et lite "Pitstop"på Bamses.... ......
Marius Heggstad MGB68
Prøv å installere programmet på nytt (envt. avinstaller først)
Alt. prøv å last ned siste vesjon av Acrobat Reader i fra www.adobe.com
Alt. prøv å last ned siste vesjon av Acrobat Reader i fra www.adobe.com
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Mer bur.
Min kompis, Petter Jakob har begynt med Max, (Husker du Birger?) men buret er jo ikke helt ferdig. Er det noen her i Norge, kanskje aller helst Trondheim som er flinke til å bygge ferdig bur, og i tillegg gjør det etter boka?
Vegar, fikk ikke du sveiset litt bur? Det var litt nedtur, eller hva var historien der?
Min kompis, Petter Jakob har begynt med Max, (Husker du Birger?) men buret er jo ikke helt ferdig. Er det noen her i Norge, kanskje aller helst Trondheim som er flinke til å bygge ferdig bur, og i tillegg gjør det etter boka?
Vegar, fikk ikke du sveiset litt bur? Det var litt nedtur, eller hva var historien der?
- Locost # 15
- Qualified driver
- Posts: 42
- Joined: 22 May 2006, 10:01
- Location: Trondheim
Min anbefaling er å kjøpe et ferdig fra Safety Device Det gjør ihvertfall jeg neste gang...
Hvis dere bare skal gjøreferdig det buret som står der, er det en kar i Porsgrunn som skal være flink. Har sett et bur han har satt inn i en Autobikini, og det er skikkelig fint.
Og Frode Myhr i Oslo sveiser vel også bur. Jeg tror han har sveiset/laget bur i de fleste Corsabilene, ihvetfall halvparten
Hvis dere bare skal gjøreferdig det buret som står der, er det en kar i Porsgrunn som skal være flink. Har sett et bur han har satt inn i en Autobikini, og det er skikkelig fint.
Og Frode Myhr i Oslo sveiser vel også bur. Jeg tror han har sveiset/laget bur i de fleste Corsabilene, ihvetfall halvparten
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!
Nytt angående bur.
Nå har det seg slik at det ikke er mulig å få bur i biler med skilter om de er nyere enn 1/1 1971. Om man skal ha det, må bilen ha en RALLY-lisens, det var hvertfall det mannen på Biltilsynet fortalte meg.
Betyr dette at jeg må løse Rallylisens, få skilter på bilen og deretter lose racinglisens?
Jeg har seriøse planer om CSM til høsten, så nå må ballen begynne å rulle snart.
Er det andre med G-H-biler med samme problemstilling?
Min bil er selvfølgelig førstegangsregistrert feb.71.
Nå har det seg slik at det ikke er mulig å få bur i biler med skilter om de er nyere enn 1/1 1971. Om man skal ha det, må bilen ha en RALLY-lisens, det var hvertfall det mannen på Biltilsynet fortalte meg.
Betyr dette at jeg må løse Rallylisens, få skilter på bilen og deretter lose racinglisens?
Jeg har seriøse planer om CSM til høsten, så nå må ballen begynne å rulle snart.
Er det andre med G-H-biler med samme problemstilling?
Min bil er selvfølgelig førstegangsregistrert feb.71.
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Høres rart ut.De som kjører porsche cup kjører med fult bur og kommer kjørende til banen.Kan ikke tenke meg at de har vognlisens for rally.Vegard wrote:Nytt angående bur.
Nå har det seg slik at det ikke er mulig å få bur i biler med skilter om de er nyere enn 1/1 1971. Om man skal ha det, må bilen ha en RALLY-lisens, det var hvertfall det mannen på Biltilsynet fortalte meg.
Betyr dette at jeg må løse Rallylisens, få skilter på bilen og deretter lose racinglisens?
Jeg har seriøse planer om CSM til høsten, så nå må ballen begynne å rulle snart.
Er det andre med G-H-biler med samme problemstilling?
Min bil er selvfølgelig førstegangsregistrert feb.71.
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2