Tips ønskes. A motor (minimotor)

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Tips ønskes. A motor (minimotor)

Post by LKE » 18 Aug 2007, 19:19

Om jeg skal komme meg til Rudskogen, ønsker jeg innspill fra de lærde på dette forum.

Som de fleste fikk med seg, gikk toppakningen på Marcosen på våler i første løpet. Dette skjedde da jeg belastet motoren med mye gass på relativt lavt rpm - dvs fra 4000 og oppover på 4.gear da jeg skulle forbi en som ble tatt igjen med runde.

Til neste race hadde gutta jobbet bra, og byttet pakning, renset alt og startet opp.

Merket allerede på oppvarmingsrunden at bilen ikke ville gå på høye turtall (over 6000 rpm). Kjørte kun første runden. Den trekker som den skal under dette.

I etterkant har jeg tatt kompresjonstest (alt ok), byttet plugger, sjekket ventilklaringer, sett over ventilfjærer, byttet rotor, prøvekjørt en rekke ganger.

Den vil heller ikke over 6200 rpm når vi gir gass og bilen står stille (uten belastning).
Bensintrykk eller forgasser er ikke gjort noe med fra før toppakning blåste.

I morgen gjenstår å bytte pluggledninger, fordelerlokk og rotor. Etter dette er jeg rimelig tom for ideer. Da må i så fall toppen av for å sjekke om en ventil er skjev eller fjær røket. Dette virket ok når toppen var av. Fjærene virker ok nå med vanlig "tommeltest".

Ps - alt var "nytt" før våler. Dvs kjørt ca 20 min full racetid.

Tips mottas i alle former - jeg vil kjøre på Rudskogen (og neste Våler).
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 18 Aug 2007, 19:35

Det var da utgjort! Klok av egen skade....har dere sjekket stiftåpning? Er kompr lik på alle fire pottene, kan du ikke ha noen bøyd ventil (da ville den ikke lukke skikkelig, og dermed ikke tette.) Hva annet ble rørt da toppen kom av på lørdag, det er jo rimelig at feilen må ha kommet med noe av det som ble skrudd av og så på igjen. Har du reservefordeler? Enkelt å bytte hele fordeleren, for å se om prob ligger der. Orker den ikke over 6k rpm må det enten være manglende fuel eller manglende gnist, eller kan det ha skjedd noe som forårsaket tennings-spiking og dermed blåst topp-pakning...sjekket dere statisk tenning? Lav tenning kan jo gi ok oppstart men manglende ooomph når man drar på. Lykke til!
Doc

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 18 Aug 2007, 20:17

Impracing wrote:Det var da utgjort! Klok av egen skade....har dere sjekket stiftåpning? Er kompr lik på alle fire pottene, kan du ikke ha noen bøyd ventil (da ville den ikke lukke skikkelig, og dermed ikke tette.) Hva annet ble rørt da toppen kom av på lørdag, det er jo rimelig at feilen må ha kommet med noe av det som ble skrudd av og så på igjen. Har du reservefordeler? Enkelt å bytte hele fordeleren, for å se om prob ligger der. Orker den ikke over 6k rpm må det enten være manglende fuel eller manglende gnist, eller kan det ha skjedd noe som forårsaket tennings-spiking og dermed blåst topp-pakning...sjekket dere statisk tenning? Lav tenning kan jo gi ok oppstart men manglende ooomph når man drar på. Lykke til!
Bra tips, Doc.
Det er mekaniske stifter, så dette har jeg ikke testet. Jeg kan dog ikke skjønne at disse at blitt klådd på? Vi hadde startproblemer etter bytte av pakning, og fikk start da ny rotor ble montert.

Har heller ikke justert tenningen siden pakningsbytte. Fordeler har ikke blitt løsnet på i det hele tatt.

Har ikke extra fordeler, men har jo en hvit delebil med sort tak :)

Ønsker i det lengste å unngå å rive av toppen igjen.

Hva med kondensator, coil etc? Noen symptomer som gjenkjennes i min beskrivelse?
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 19 Aug 2007, 08:56

LKE: Hva skjer hvis du prøver å få den over 6200? Fusking eller bare vil den ikke?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 19 Aug 2007, 09:09

bk wrote:LKE: Hva skjer hvis du prøver å få den over 6200? Fusking eller bare vil den ikke?
Hehe - flere på morgenvakten?

Den stagnerer. Jeg får lurt den litt videre, men har ikke provosert dette noe særlig. Ingen dyre lyder i alle fall. Minner veldig om lite fuel eller feil på tenning. Derfor har jeg ikke lyst til å rive av toppen i første omgang.

Ikke ventilflyt. Alle 4 følger med helt opp til 6200.

Problemet mitt er mest at jeg har et kvarter nå og da pga småttisene, så mye av jobben må gjøres i hodet :)

Er helt sikker på at noen her på forumet har opplevd dette før. Er nok ikke noe minispesifikt problem.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 19 Aug 2007, 11:17

morgenvakt ja :wink: Vel, dette er et sånn typisk rive-av-seg håret problem. Som fatter sier, så ville jeg ha sjekket stifteåpning først. Min gikk ikke skikkelig i 05, og vi prøvde alt mulig annet inntil han kom med det glimrende forslaget.

Alternativt - gasseren var jo av og ble lagt i mange festlige stillinger. Det kan ikke ha vært noe swarf noe sted som har skapt en tettasje pga all håndteringen?

Kjenner til 15-min problemet, men jeg har også 45 min kjøring for å få gjort noe. Syk frue i dag, så planlagt hub-bytte må tas en sen kveld til uka...

Dere byttet også tilbake til 9-plugger, sjekk om de er i form/gap riktig? Var de nye eller de som satt der før pakningen blåste? Rotoren dere byttet, og fordelerlokk er gode venner?

Skrot kondensator og coil er virker/virker ikke - min erfaring ihvertfall...
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 19 Aug 2007, 14:47

Bruker dere 9ES plugger? Er ikke de forferdelig kalde? 13:1 komp?

Når det gjelder at den ikke går kan du jo også prøve en annen coil. Coil gir noenganger teite og lite kosekvente feil feil. Er nå enklet å prøve hvertfall.

Nå er ikke jeg spesielt god på Weber, men er det en enkel måte å gi den litt mer bensin på topp? Skaden dere fikk sist er jo muligens et resultat av at den går litt magert. Gi den litt mer, se hva som skjer...

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 19 Aug 2007, 17:18

Vegard wrote:Bruker dere 9ES plugger? Er ikke de forferdelig kalde? 13:1 komp?

Når det gjelder at den ikke går kan du jo også prøve en annen coil. Coil gir noenganger teite og lite kosekvente feil feil. Er nå enklet å prøve hvertfall.

Nå er ikke jeg spesielt god på Weber, men er det en enkel måte å gi den litt mer bensin på topp? Skaden dere fikk sist er jo muligens et resultat av at den går litt magert. Gi den litt mer, se hva som skjer...
Ja, vi bruker 9ES. Er anbefalt det fra bla Nick. Ca 11:1 i komp. Har idag forsøkt ny coil, uten noen vesentlig bedring. Det rare er at den henger noe bedre med idag - til ca 6700 rpm før den sperrer. Det hører nesten ut som en sperre på en moped.

Så, idag er rotor og coil byttet, stifter er justert (ikke rare feilen). Da er det pluggledninger og evt kondensator igjen.

Motoren er jo satt opp i benk med denne forgasseren, men det kan jo tenkes at HK/NM var målet - ikke levetid :?
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 19 Aug 2007, 21:23

LKE wrote:
Vegard wrote:Bruker dere 9ES plugger? Er ikke de forferdelig kalde? 13:1 komp?

Når det gjelder at den ikke går kan du jo også prøve en annen coil. Coil gir noenganger teite og lite kosekvente feil feil. Er nå enklet å prøve hvertfall.


Så, idag er rotor og coil byttet, stifter er justert (ikke rare feilen). Da er det pluggledninger og evt kondensator igjen.

Motoren er jo satt opp i benk med denne forgasseren, men det kan jo tenkes at HK/NM var målet - ikke levetid :?
OK, så hva med bensintrykk? Orker pumpa å være med på høy belastning, eller får du dårlig fueltrykk - som kan gi mager blanding, høy temp - og brent toppakning/stempler? Bruker du trykkreg. ventil på bensinsystemet før forgasseren? Sjekket flottørnivået i DCOE'n?
Men hvis den ikke orker mer enn 6.5K uten belastning, er det vanskelig å se det som noe annet enn et tenningsproblem, noe annet er det jo om den detter av når bilen går, da kan det være fuelrelatert. Som jeg forstår det du skriver, så går den på alle fire, den bare orker ikke varve mer, korrekt? Den går ikke på 3 over et visst turtall?
Hadde nok lånt hele fordeler'n fra den hvite, for å utelukke fordeler/stifter/kondensator i et sjakktrekk. Deretter koble til en fuel press gauge for å se om bensinpumpa orker.
Doc

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 19 Aug 2007, 22:15

Impracing wrote:[
OK, så hva med bensintrykk? Orker pumpa å være med på høy belastning, eller får du dårlig fueltrykk - som kan gi mager blanding, høy temp - og brent toppakning/stempler? Bruker du trykkreg. ventil på bensinsystemet før forgasseren? Sjekket flottørnivået i DCOE'n?
Men hvis den ikke orker mer enn 6.5K uten belastning, er det vanskelig å se det som noe annet enn et tenningsproblem, noe annet er det jo om den detter av når bilen går, da kan det være fuelrelatert. Som jeg forstår det du skriver, så går den på alle fire, den bare orker ikke varve mer, korrekt? Den går ikke på 3 over et visst turtall?
Hadde nok lånt hele fordeler'n fra den hvite, for å utelukke fordeler/stifter/kondensator i et sjakktrekk. Deretter koble til en fuel press gauge for å se om bensinpumpa orker.
Skal forsøke litt av hvert av det du nevner. Har Redtop + filterking, så enkelt å sjekke bensintrykk, men min måler ligger i Sarb... - må få lånt en her. Har en reservepumpe.

Coopers har annen fordeler etc., men det er mulig vinbonden fra Langhus har noe til testing. :?:

Har veldig lyst til å kjøre denne på rudskogen :!:
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 19 Aug 2007, 22:27

Det er sikkert en 25D i Cooperen. og en 45D i Marcus. Funksjonelt er de helt like, og det er performance også, selv om de ser litt ulike ut. Jeg vil anta at kurven er ganske lik også, specs er jo ikke så forskjellig?

Do it :)

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 19 Aug 2007, 22:45

Vegard wrote:Det er sikkert en 25D i Cooperen. og en 45D i Marcus. Funksjonelt er de helt like, og det er performance også, selv om de ser litt ulike ut. Jeg vil anta at kurven er ganske lik også, specs er jo ikke så forskjellig?

Do it :)
Gjør gjerne det. Må dog ha litt bistand, da jeg ikke er så bevandret i slike høyspenthistorier :)

Men ja, det er en 25 i den hvite og en AS 100 AR Aldon dizzy i MM'en. Det står faktisk 43 på den og ikke 45. Den er prod i fjor og fra Minispares.
Last edited by LKE on 21 Aug 2007, 01:55, edited 1 time in total.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 20 Aug 2007, 08:41

Merk hvordan fordeler står i Marcosen med rissepenn eller tusj slik at du kan sette den tilbake. Evt mål fortenning med en justerbar tenningslampe først, og prøv å sette samme tennning med fordeler fra S'en og se.

Er enig med fatter, om motoren ikke klabber det til og lager ventilflyt så bør det være tenningsrelatert.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

problem

Post by LKE » 21 Aug 2007, 01:54

Da ser det ut til at det mystiske problemet ble løst i kveld. Det viste seg, som de fleste har vært inne på, å være et tenningsproblem.

På Våler hadde vi det vanlige (samme som i fjor) følgeproblemet med at rotor gikk etter at toppakningen blåste.

Vi hadde en ny rotor (klok av skade), og monterte denne. I kveld har vi funnet ut at denne er for kort! På en Lucas 45 fordeler er bla rotorarmen noe lenger enn på Lucas 23 (dvs firskjellig på den hvite Cooper S'en og Marcosen).
I all hast før start på Våler, og med mange kloke løsningsforslag, sjekket vi ikke godt nok at den nye var identisk med den gamle som var kast :oops: :oops:

Dette resulterte i at den føltes helt fin på låga varv, men ikke hang med på topp. Gnisten blir dårligere og dårligere når turtallet øker fordi coilen får kortere tid til å lade seg opp. Til slutt (på høye varv), blåser gnisten ut.

- derav min "mopedsperre" beskrivelse av lyden.

Problemløsern fra Langhus hadde med seg en extra fordeler, og det ble klart ganske snart at selve rotoren var bedre tilpasset det fordelerlokket som sitter på bilen.

So - takk for alle innspill. Det er i det minste en som har lært en god del.

Da blir det Rudskogen for meg også :P :P

Nå er det hone og pole som gjenstår.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 22 Aug 2007, 11:41

jeg ville prøvd 8er plugger iallefall. Jeg kjører BP7E plugger og har 11.5:1 i komp på min 1191 motor. (jeg var jo på våler, så du så kanskje bilen da). Jeg har ikke byttet plugger på den bilen på over 5000 km (to dager på rulla og to banedager ligger inni her).
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

Post Reply