E 85
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
E 85
- dette snakkes det en del om for tiden ! Siste nytt er jo at Bilsportforbundet har åpnet for bruk at bioetanol i rally i Norge. Hvem vet noe om E 85 der ute? - kan vi teknisk sett benytte det på våre "gamlinger" ? - dersom vi fikk lov ?? Det prates om tydelige effektøkninger......Ja takk, det vil vi gjerne ha, men kan vi..????
Tipper denne diskusjonen dukker opp snart, så vi kan jo bare begynne....
DH
Tipper denne diskusjonen dukker opp snart, så vi kan jo bare begynne....
DH
Vi kjører jo etter et internasjonalt reglemente, så den saken blir det vel de høye herrer i FIA som må avgjøre....
Om jeg har skjønt dette riktig så er det jo ikke bare å fylle E85 på tanken og så kjøre.... motoren må/bør vel bygges for slikt... eller ?
Om jeg har skjønt dette riktig så er det jo ikke bare å fylle E85 på tanken og så kjøre.... motoren må/bør vel bygges for slikt... eller ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- nei, det er klart det til syvende og sist blir en FIA-fråge, men jeg tipper det blir en sak snart.......
Dersom bare slanger og rør må byttes er det jo en smal sak, men hva med motoren i seg selv ? - er etanol "tørrere" ? - smøring, ventiler, seter, temperatur.......
At dere kan lage "etanol" på Elverum tviler jeg ikke på........
Det er viktig å holde husflidskunsten i hevd !!
DH
Dersom bare slanger og rør må byttes er det jo en smal sak, men hva med motoren i seg selv ? - er etanol "tørrere" ? - smøring, ventiler, seter, temperatur.......
At dere kan lage "etanol" på Elverum tviler jeg ikke på........
Det er viktig å holde husflidskunsten i hevd !!
DH
- Fossil Racing
- Race winner!
- Posts: 365
- Joined: 22 Aug 2005, 18:57
- Location: Oslo
Bioetanol i norsk rally fra 2008
Rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund åpner for bruk av det miljøvennlige drivstoffet E85 i rally fra og med 2008.
av Pressemelding fra NBF
Publisert 2007-10-04 16:15:00
DH - kanskje det er håp for racing også ?
Vidar
Rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund åpner for bruk av det miljøvennlige drivstoffet E85 i rally fra og med 2008.
av Pressemelding fra NBF
Publisert 2007-10-04 16:15:00
DH - kanskje det er håp for racing også ?
Vidar
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
En av mine kunder fortalte at hans Subaru allerede var mappet og klargjort for E85 til neste års sesong. Det var ikke voldsomme økninger i effekt og moment men han regnet med at motoren holdt bedre ettersom etanolen kjøler bedre enn bensin. Samt en god innsparelse i drivstoffutgiften.
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !
JA til periode H !
E85
Har forsket litt på nettet ang E85, og det er ikke veldig hokus pokus.
For oss med gamle biler så er det ingen effekt gevinst hvis du ikke øker kompresjonen. Hvis du gjør det så kan du ta ut en del mer, men da blir den ikke kjørbar på normal bensin.
Hvis du ønsker å kjøre på E85 for å være snill med miljøet(uten å ta den diskusjonen), så trenger du kun å få ca. 30% mer drivstoff inn i motoren.
Det gjør du ved å jette opp forgasseren og en kraftigere drivstoff pumpe.
For MG'n så har jegt tenkt å sette opp to forgassere. En for bensin og en for E85. Da kan jeg bare bytte forgasser når jeg skal kjøre på det ene kontra det andre. Eneste grunnen for dette er at jeg vil ha et miljøalibi. Jeg forventer ingen effekt økning.
På Porscha mi derimot, derimot så blir det betydlig effekt økning for den har turbo.....
For de som vil lese mer om E85 så anbefaler jeg www.etanol.nu På forumet der er det mange historiske biler bl.a med weber som er bygget om uten problem. Her strå det også mye om korrosiviteten til E85, som er betydelig overdrevet de fleste steder.
For oss med gamle biler så er det ingen effekt gevinst hvis du ikke øker kompresjonen. Hvis du gjør det så kan du ta ut en del mer, men da blir den ikke kjørbar på normal bensin.
Hvis du ønsker å kjøre på E85 for å være snill med miljøet(uten å ta den diskusjonen), så trenger du kun å få ca. 30% mer drivstoff inn i motoren.
Det gjør du ved å jette opp forgasseren og en kraftigere drivstoff pumpe.
For MG'n så har jegt tenkt å sette opp to forgassere. En for bensin og en for E85. Da kan jeg bare bytte forgasser når jeg skal kjøre på det ene kontra det andre. Eneste grunnen for dette er at jeg vil ha et miljøalibi. Jeg forventer ingen effekt økning.
På Porscha mi derimot, derimot så blir det betydlig effekt økning for den har turbo.....
For de som vil lese mer om E85 så anbefaler jeg www.etanol.nu På forumet der er det mange historiske biler bl.a med weber som er bygget om uten problem. Her strå det også mye om korrosiviteten til E85, som er betydelig overdrevet de fleste steder.
Knut
MG Midget
MG Midget
[quote=Corsa regelverk]1-3:
Drivstoff:
Vanlig handels pumpebensin (NSR §307 Q)
Det er ikke tillatt å kjøre på E85 i Corsa Italiana 2008[/quote]
Normen er at vi skal kjøre på vanlig handelsbensin, men vi (Corsa Nostra) mener at E85 ikke er vanlig handelsbensin og at det er begrenset tillgang.
Dette blir litt OT, så back to historisk
Drivstoff:
Vanlig handels pumpebensin (NSR §307 Q)
Det er ikke tillatt å kjøre på E85 i Corsa Italiana 2008[/quote]
Normen er at vi skal kjøre på vanlig handelsbensin, men vi (Corsa Nostra) mener at E85 ikke er vanlig handelsbensin og at det er begrenset tillgang.
Dette blir litt OT, så back to historisk
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!
Jeg repeterer "Alle Nasjonale Klasser" Tror du må lese § 307 Q en gang til. I § 307 Q står det Bensin i vanlig handel! Dette omfatter også Racefuel!!! I ISR Till J art 252.9 er det videre spesifisert hva Bensinen skal beså av. Den mest vanlige Blyfrie FIA bensinen er på 90 MON og 102 RON. Er også definert en mengde andre krav mht max/min innhold av ulike bestandeler, spesifik vekt etc.
Skal du til en bane i Norge/Sverige er det vansklig å ikke kjøre forbi en E85 Pumpe.
Jeg synes forøvrig det ville være på sin plass av Edwin å poste informasjonen fra Racingseksjonen. Den er å lese på samme Nyehetsbulletinen som omhandler Hoosier Dekk.
Skal du til en bane i Norge/Sverige er det vansklig å ikke kjøre forbi en E85 Pumpe.
Jeg synes forøvrig det ville være på sin plass av Edwin å poste informasjonen fra Racingseksjonen. Den er å lese på samme Nyehetsbulletinen som omhandler Hoosier Dekk.