E 85

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

E 85

Post by Dag-Henning Nielsen » 09 Oct 2007, 15:57

- dette snakkes det en del om for tiden ! Siste nytt er jo at Bilsportforbundet har åpnet for bruk at bioetanol i rally i Norge. Hvem vet noe om E 85 der ute? - kan vi teknisk sett benytte det på våre "gamlinger" ? - dersom vi fikk lov ?? Det prates om tydelige effektøkninger......Ja takk, det vil vi gjerne ha, men kan vi..????
Tipper denne diskusjonen dukker opp snart, så vi kan jo bare begynne.... :wink:

DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 09 Oct 2007, 16:37

Vi kjører jo etter et internasjonalt reglemente, så den saken blir det vel de høye herrer i FIA som må avgjøre....

Om jeg har skjønt dette riktig så er det jo ikke bare å fylle E85 på tanken og så kjøre.... motoren må/bør vel bygges for slikt... eller ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 09 Oct 2007, 16:58

Motoren trenger ca. 30 % mer "fludium" så man må justere til en fetere blanding. Ellers så er det ikke sikkert bensinrør /-slanger tåler E85. Det skal ikke så mye hokuspokus til for å kjøre på etanol.

På bøgda brygger vi detta sjøl... :wink:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 10 Oct 2007, 09:30

- nei, det er klart det til syvende og sist blir en FIA-fråge, men jeg tipper det blir en sak snart.......
Dersom bare slanger og rør må byttes er det jo en smal sak, men hva med motoren i seg selv ? - er etanol "tørrere" ? - smøring, ventiler, seter, temperatur.......
At dere kan lage "etanol" på Elverum tviler jeg ikke på........ :lol:
Det er viktig å holde husflidskunsten i hevd !!

DH

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 05 Nov 2007, 16:27

Bioetanol i norsk rally fra 2008
Rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund åpner for bruk av det miljøvennlige drivstoffet E85 i rally fra og med 2008.

av Pressemelding fra NBF
Publisert 2007-10-04 16:15:00

DH - kanskje det er håp for racing også ?

Vidar
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 05 Nov 2007, 18:38

En av mine kunder fortalte at hans Subaru allerede var mappet og klargjort for E85 til neste års sesong. Det var ikke voldsomme økninger i effekt og moment men han regnet med at motoren holdt bedre ettersom etanolen kjøler bedre enn bensin. Samt en god innsparelse i drivstoffutgiften. :D
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 06 Nov 2007, 23:16

Effektøkningen blir vel også størrst på turbomotorer, nettop fordi etanol kjøler en del, så man kan kjøre med høyere tenning :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 07 Nov 2007, 10:10

Spør Tom Herskedal (Ski Motorverksted).
Mener å ha hørt at han har prøvd ut E85 på Corvetten.

kghaas
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 14 Jul 2004, 17:05
Location: Oslo

E85

Post by kghaas » 31 Dec 2007, 18:32

Har forsket litt på nettet ang E85, og det er ikke veldig hokus pokus.
For oss med gamle biler så er det ingen effekt gevinst hvis du ikke øker kompresjonen. Hvis du gjør det så kan du ta ut en del mer, men da blir den ikke kjørbar på normal bensin.

Hvis du ønsker å kjøre på E85 for å være snill med miljøet(uten å ta den diskusjonen), så trenger du kun å få ca. 30% mer drivstoff inn i motoren.
Det gjør du ved å jette opp forgasseren og en kraftigere drivstoff pumpe.

For MG'n så har jegt tenkt å sette opp to forgassere. En for bensin og en for E85. Da kan jeg bare bytte forgasser når jeg skal kjøre på det ene kontra det andre. Eneste grunnen for dette er at jeg vil ha et miljøalibi. Jeg forventer ingen effekt økning.

På Porscha mi derimot, derimot så blir det betydlig effekt økning for den har turbo.....

For de som vil lese mer om E85 så anbefaler jeg www.etanol.nu På forumet der er det mange historiske biler bl.a med weber som er bygget om uten problem. Her strå det også mye om korrosiviteten til E85, som er betydelig overdrevet de fleste steder.
Knut
MG Midget

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 18 Apr 2008, 17:54

MG'n din vil få ca 8 % mer dreimoment og 5% mer toppeffekt med E 85 Porscha di vil kunne yte 25% mer. E85 kan sammenlignes med 109 oktan Race Fuel, men inneholder mer Oksygen. Eksostempraturen synker med ca 100 grader. E 85 kan brukes i alle klasser i 2008.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Apr 2008, 18:51

Vi har et internasjonalt reglemente å forholde oss til - og meg bekjent har ikke FIA tillatt E85 i noen historiske klasser enda.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 19 Apr 2008, 12:59

Det kan heller ikke brukes i Corsaen, så å si at det er tillatt i alle klasser er "litt" drøyt ;)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 19 Apr 2008, 21:52

Alle Nasjonale klasser i Racing kan bruke E85 i 2008 sesongen. E85 Bilene skal være tydlig merket. Merke kan kjøpes hos NBF. Dette er sitert fra Infosiden til NBF.v"racingseksjonen"

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 21 Apr 2008, 11:22

[quote=Corsa regelverk]1-3:
Drivstoff:
Vanlig handels pumpebensin (NSR §307 Q)
Det er ikke tillatt å kjøre på E85 i Corsa Italiana 2008[/quote]

Normen er at vi skal kjøre på vanlig handelsbensin, men vi (Corsa Nostra) mener at E85 ikke er vanlig handelsbensin og at det er begrenset tillgang.

Dette blir litt OT, så back to historisk :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 21 Apr 2008, 18:04

Jeg repeterer "Alle Nasjonale Klasser" :roll: Tror du må lese § 307 Q en gang til. I § 307 Q står det Bensin i vanlig handel! Dette omfatter også Racefuel!!! I ISR Till J art 252.9 er det videre spesifisert hva Bensinen skal beså av. Den mest vanlige Blyfrie FIA bensinen er på 90 MON og 102 RON. Er også definert en mengde andre krav mht max/min innhold av ulike bestandeler, spesifik vekt etc.

Skal du til en bane i Norge/Sverige er det vansklig å ikke kjøre forbi en E85 Pumpe.

Jeg synes forøvrig det ville være på sin plass av Edwin å poste informasjonen fra Racingseksjonen. Den er å lese på samme Nyehetsbulletinen som omhandler Hoosier Dekk. :D

Post Reply