Motor "trimming" Porsche 912 for Historisk Racing

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
bowe
Grease monkey
Posts: 3
Joined: 21 Dec 2007, 15:28
Location: Oslo

Motor "trimming" Porsche 912 for Historisk Racing

Post by bowe » 27 Dec 2007, 09:03

Jeg har en Porsche 912 som jeg ønske rå kjøre Historisk Racing med (mest for å være på banen, jeg vet den motormessig ikke er konkurransedyktig)

Opprinnelig står det en 1600 motor i denne, men i min er det ettermontert 1720 ccm sylindere samt weber forgassere.

Dette gir vel litt mer effekt rent teoretisk. Jeg lurer på om det vil være tillatt med et slikt oppsett dersom jeg kjører i klasse over 1600 ccm?

Fint med svar fra noen kyndige, da resten av bilen er under arbeid!

bo[/b]

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 27 Dec 2007, 19:50

Er det noen grunn til at denne er mindre konkurransedyktig enn en 356? Samme motor er det ikke?

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 28 Dec 2007, 10:02

Vegard wrote:Er det noen grunn til at denne er mindre konkurransedyktig enn en 356? Samme motor er det ikke?
356 er en F bil, mens 912 er en G.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 28 Dec 2007, 10:44

Hei "912-mann" ! Spennende med nye biler !! Du må få tak i homologeringspapirene til bilen, og det kan Bilsportforbundet skaffe deg.
( www.bilsport.no) Da finner du ut det meste ; - om webere er homologert etc.
Når det gjelder sylindervolum, mener jeg det er slik at dersom din bil er homologert inntil 1600 cc, blir dine 1720-sylindere ulovlige. Ingen vei utenom FIA-papirer - du må nok begynne der.

DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 28 Dec 2007, 12:25

Henning wrote: 356 er en F bil, mens 912 er en G.
912'n er homologert i både før og etter '65 - så den kan havne i begge klasser..

Men jeg vil vel si at med tanke på både bil, motor og etter hva jeg leser - førers "innstilling" - så hører vel denne klart hjemme i F-klassen for biler tom '65.

Nå er ikke jeg noen Porsche mann så jeg vet ikke om det er store forskjeller mellom en '67 og '65 912, men jeg ville iallefall prøvd å bygd den om til '65 specs.

- FIA papirene for '65 klassen har nr. 204,
- 912 Targa papirene har nr. 580 - om du har en slik...
- '67 papirene har nr. 5139 - men det er visst gr. 1 - std.bil.. ?
- mens de siste i fra 1970 har nr. 3003.

- det finnes også papirer i fra '66, og '69 - men de tror jeg har liten interresse.

Har du spørsmål - så spør i vei!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply