Page 1 of 1

Motor "trimming" Porsche 912 for Historisk Racing

Posted: 27 Dec 2007, 09:03
by bowe
Jeg har en Porsche 912 som jeg ønske rå kjøre Historisk Racing med (mest for å være på banen, jeg vet den motormessig ikke er konkurransedyktig)

Opprinnelig står det en 1600 motor i denne, men i min er det ettermontert 1720 ccm sylindere samt weber forgassere.

Dette gir vel litt mer effekt rent teoretisk. Jeg lurer på om det vil være tillatt med et slikt oppsett dersom jeg kjører i klasse over 1600 ccm?

Fint med svar fra noen kyndige, da resten av bilen er under arbeid!

bo[/b]

Posted: 27 Dec 2007, 19:50
by Vegard
Er det noen grunn til at denne er mindre konkurransedyktig enn en 356? Samme motor er det ikke?

Posted: 28 Dec 2007, 10:02
by Henning
Vegard wrote:Er det noen grunn til at denne er mindre konkurransedyktig enn en 356? Samme motor er det ikke?
356 er en F bil, mens 912 er en G.

Posted: 28 Dec 2007, 10:44
by Dag-Henning Nielsen
Hei "912-mann" ! Spennende med nye biler !! Du må få tak i homologeringspapirene til bilen, og det kan Bilsportforbundet skaffe deg.
( www.bilsport.no) Da finner du ut det meste ; - om webere er homologert etc.
Når det gjelder sylindervolum, mener jeg det er slik at dersom din bil er homologert inntil 1600 cc, blir dine 1720-sylindere ulovlige. Ingen vei utenom FIA-papirer - du må nok begynne der.

DH

Posted: 28 Dec 2007, 12:25
by Sandman
Henning wrote: 356 er en F bil, mens 912 er en G.
912'n er homologert i både før og etter '65 - så den kan havne i begge klasser..

Men jeg vil vel si at med tanke på både bil, motor og etter hva jeg leser - førers "innstilling" - så hører vel denne klart hjemme i F-klassen for biler tom '65.

Nå er ikke jeg noen Porsche mann så jeg vet ikke om det er store forskjeller mellom en '67 og '65 912, men jeg ville iallefall prøvd å bygd den om til '65 specs.

- FIA papirene for '65 klassen har nr. 204,
- 912 Targa papirene har nr. 580 - om du har en slik...
- '67 papirene har nr. 5139 - men det er visst gr. 1 - std.bil.. ?
- mens de siste i fra 1970 har nr. 3003.

- det finnes også papirer i fra '66, og '69 - men de tror jeg har liten interresse.

Har du spørsmål - så spør i vei!