1300 BDH (BDA)

Foto og film relatert til Historisk Racing - alt fra gamle minner og frem til i dag!
Post Reply
User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

1300 BDH (BDA)

Post by Holm Jacob Matheson » 19 May 2010, 22:31

Sjekk denne BDH motoren som kjøres i benk, helt på slutten bremses motoren opp til 980 rpm. Makan til lyd!

HJ

www.youtube.com/watch?v=g31025cJz6w&feature=related[/url]
Fordkjører

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: 1300 BDH (BDA)

Post by Per I » 20 May 2010, 18:55

Holm Jacob Matheson wrote:helt på slutten bremses motoren opp til 980 rpm. Makan til lyd!
Harley Davidson???
(sorry Mattis..., måtte bare.. :wink: )

Tøft! :D
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: 1300 BDH (BDA)

Post by Impracing » 16 Nov 2010, 10:08

Holm Jacob Matheson wrote:Sjekk denne BDH motoren som kjøres i benk, helt på slutten bremses motoren opp til 980 rpm. Makan til lyd!

HJ

www.youtube.com/watch?v=g31025cJz6w&feature=related[/url]
Min kollega og kompis David Enderby kjørte en sånn motor, BDH, i sin "Karmann Ghia" special saloon på midten av 80-tallet (en Tiga Sports 2000 med et replica K-G karosseri i carbon/kevlar tredd nedpå). Såvidt jeg husker, ble den bremset til 193 BHP ved 10 500 RPM. Men den måtte gå fort rundt så dreving var kritisk viktig - dreiemoment hadde den motoren definitivt ikke! Det gikk fort, bilen veide bare vel 450kg som 1300-kubikker, og rullet på F3-hjul. Begrepet rått var ikke oppfunnet ennå, men det kunne vært meget passende der jeg sto i bånn av bakken ned fra hårnålen på Mallory Park og hørte David geare Hewland-kassa 1-2-3-4-5... ved 10K rpm hvert skift. Glorious days...
Doc

User avatar
VSH
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 05 Oct 2005, 09:18
Location: Kongsberg

Post by VSH » 16 Nov 2010, 13:03

Ser av referatet fra siste HRN møte at det diskuteres å dele periode H på 1300cc.
Det er fornuftige tanker, og det gjør jo denne motoren ytterst attraktiv for en arme Escort 1300GT eier...

Noen med gode kontakter til julenissen?


Nå er vel bremsing av "Broadspeed spec." Kent motor rett rundt hjørnet hos Svein K på Gran, så får vi se hvor langt det rekker først.

mvh

Vidar S-H

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Nov 2010, 13:39

Flott Vidar! Vi har liksom gått å venta litt på deg..... :wink: Gi oss litt meldinger ettersom det skrider frem.....!

DH

User avatar
VSH
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 05 Oct 2005, 09:18
Location: Kongsberg

Post by VSH » 16 Nov 2010, 13:49

Som Blodstrupmoen sa: Time Will Show.

Post Reply