1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Foto og film relatert til Historisk Racing - alt fra gamle minner og frem til i dag!
unfairlane
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 09 Mar 2011, 09:33
Location: Halden

1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Post by unfairlane » 04 Jul 2011, 23:45

US Ford var frampå på tidlig 60-tall, først via en Svensk/Britisk satsing med Ford Falcon i rally Monte Carlo der de utklasset konkurrentener i den grad at arrangørene svarte med å endre reglementet, deretter konsentrerte de seg om det aller gjeveste nemlig 24 hours du Le Mans dert de etterhvert også gjorde rent bord.

En for de fleste godt bevart hemmelighet er at de midt mellom dette også var innom roadracing med en Holman/Moody* modifisert Ford Fairlane. Denne var en sann mix av gatemodellen Fairlane 500 og drag-race spesialmodellen Thunderbolt som var utstyrt med en +600hk 427 sideoiler i raceversjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_Thunderbolt

For(d) en tid siden bygget Holman/moody en serie replicaer av denne historiske raceren, noe vi kan lese om her:


http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... index.html

En av disse deltok senere i ADAC 1000km Classic meeting på Nurnburgring:

http://www.youtube.com/watch?v=sqpZ8-9o ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1wu14

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related



* Holman/Moody var firmaet som ferdigstilte raceversjonene av Ford GT40 og ikke minst bygget motorene til dem. Dette er ellers noe Engelskmennene gjerne tar æren for.

Blazerteam
Qualified driver
Posts: 41
Joined: 09 Mar 2008, 16:38

Post by Blazerteam » 05 Jul 2011, 14:47

En imponerende bil,som det sies ble laget i kunn 1 eller 2 eks for å prøves ut i Nascar.Dette for å sjekke om selvbærende karosseri kunne brukes.

Dette er kopien som går i Tyskland.Den er også bygget av Holman Moody.

Image

Bilen ble senere sendt til England og Alan Mann.Han brukte den på endel løp i England.Her en annonse fra han på mitten av sekstitallet.

Image

Den ble senere solgt,og lenge har det vært sagt at den var borte..(hugget-kræsjet-smadret etc..)..men på en tråd på Ten-thents dukket dette opp 8) .Sjekk hva Martin Thomas sier på denne tråden.

http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=109943

unfairlane
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 09 Mar 2011, 09:33
Location: Halden

Post by unfairlane » 05 Jul 2011, 19:25

Blazerteam wrote:En imponerende bil,som det sies ble laget i kunn 1 eller 2 eks for å prøves ut i Nascar.Dette for å sjekke om selvbærende karosseri kunne brukes.

Opprinnelig ble det laget tre stykker, i alt fem om vi plusser på de to nybygde. Videoene viser den nybygde grå eid av Martin Thomas.

Fra artikkelen i hotrod:

"As we mentioned earlier, the first car was the gray one being raced inEurope. The white one you see here, number two, is for sale. Deeppockets only, please--the price tag is pushing 200 large, but as Holmansays, "A Thunderbolt recently sold for $270,000 at Barrett-Jackson, andthis one is basically an original car. If someone will pay that for abeat-up old drag car, well..." You could debate originality if you want,but ultimately this is an ultra-rare (one of five once he builds thefinal two) Holman Moody '64 Fairlane stock car.

Read more: http://www.hotrod.com/featuredvehicles/ ... z1RFhnJy3H

Blazerteam
Qualified driver
Posts: 41
Joined: 09 Mar 2008, 16:38

Post by Blazerteam » 06 Jul 2011, 03:31

unfairlane wrote:
Blazerteam wrote:

Opprinnelig ble det laget tre stykker, i alt fem om vi plusser på de to nybygde. Videoene viser den nybygde grå eid av Martin Thomas.
Den nybygde eies av Fred og Barney i følge den teksten som står under den videoen på you tube.Den som eies av Martin Thomas i england,tror jeg ikke har blitt vist offentlig ennå.

Den ene av de som ble bygget på sekstitallet,ble bygd om til drag bil.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: 1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Post by Impracing » 22 Jul 2011, 11:22

unfairlane wrote:US Ford var frampå på tidlig 60-tall, først via en Svensk/Britisk satsing med Ford Falcon i rally Monte Carlo der de utklasset konkurrentener i den grad at arrangørene svarte med å endre reglementet, deretter konsentrerte de seg om det aller gjeveste nemlig 24 hours du Le Mans dert de etterhvert også gjorde rent bord.

En for de fleste godt bevart hemmelighet er at de midt mellom dette også var innom roadracing med en Holman/Moody* modifisert Ford Fairlane. Denne var en sann mix av gatemodellen Fairlane 500 og drag-race spesialmodellen Thunderbolt som var utstyrt med en +600hk 427 sideoiler i raceversjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_Thunderbolt
(snip)

* Holman/Moody var firmaet som ferdigstilte raceversjonene av Ford GT40 og ikke minst bygget motorene til dem. Dette er ellers noe Engelskmennene gjerne tar æren for.
Jaså? Hva med Carrol Shelby, Phil Remington og Carrol Smith? Og Alan Mann? Og Ford Advanced Vehicles? Og hva med GT40s etterfølger, Mk IV?
Hva med de 289 GT 40 som vant LM i 1968 og 69, var de "ferdigstilt" av Holman/Moody også? Og hvor kom Gurney/Weslake toppene fra?
Ække alltid at Wikipedia forteller hele historien.
Doc

unfairlane
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 09 Mar 2011, 09:33
Location: Halden

Re: 1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Post by unfairlane » 26 Jul 2011, 16:06

Impracing wrote:
unfairlane wrote:US Ford var frampå på tidlig 60-tall, først via en Svensk/Britisk satsing med Ford Falcon i rally Monte Carlo der de utklasset konkurrentener i den grad at arrangørene svarte med å endre reglementet, deretter konsentrerte de seg om det aller gjeveste nemlig 24 hours du Le Mans dert de etterhvert også gjorde rent bord.

En for de fleste godt bevart hemmelighet er at de midt mellom dette også var innom roadracing med en Holman/Moody* modifisert Ford Fairlane. Denne var en sann mix av gatemodellen Fairlane 500 og drag-race spesialmodellen Thunderbolt som var utstyrt med en +600hk 427 sideoiler i raceversjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_Thunderbolt
(snip)

* Holman/Moody var firmaet som ferdigstilte raceversjonene av Ford GT40 og ikke minst bygget motorene til dem. Dette er ellers noe Engelskmennene gjerne tar æren for.
Jaså? Hva med Carrol Shelby, Phil Remington og Carrol Smith? Og Alan Mann? Og Ford Advanced Vehicles? Og hva med GT40s etterfølger, Mk IV?
Hva med de 289 GT 40 som vant LM i 1968 og 69, var de "ferdigstilt" av Holman/Moody også? Og hvor kom Gurney/Weslake toppene fra?
Ække alltid at Wikipedia forteller hele historien.

Duverden. Kort versjon: Ford Gt40 gjorde ingen suksees før Carrol Shelby (US) overtok roret, og det første han gjorde var å flytte race-prosjektet til USA* hvor chassiene ble kraftig ombygd for å kunne motoriseres av en vesentlig større/tyngre 427cui Ford FE. Med denne motoren vant de Le mans i -66/67.
Etter dette ble reglementet endret og de store motorene ble forbudt.

Herrene Dan Guerney (US) & Harry Weslakes (GB) nyutviklede race-topper gjorde at den lille og mye lettere 289/305ciu Windsor-åtteren egnet for et comeback og med denne motorkombinasjonen vant deLe Mans i -68 og 69

*Ford Advanced Vehicles (UK) var fra da av hovedsaklig opptatt med framstillingen av gateversjonen av Gt40.

Nevnte Phil Remington (US) var Carrol Shelbys høyre hånd og mekaniker, Carrol Smith (US) en av teamet fra -67 mens derimot Alan Mann (GB) ikke hadde noe med Fords Gt40-satsning å gjøre. Han ble derimot kontaktet og kontraktet av Ford Racing v. John Holman (Holman & Moody).

Apropos GT40:

http://www.youtube.com/watch?v=mBL_TRqc ... r_embedded

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: 1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Post by Impracing » 29 Jul 2011, 13:31

[quote?
Duverden. Kort versjon: Ford Gt40 gjorde ingen suksees før Carrol Shelby (US) overtok roret, og det første han gjorde var å flytte race-prosjektet til USA* hvor chassiene ble kraftig ombygd for å kunne motoriseres av en vesentlig større/tyngre 427cui Ford FE. Med denne motoren vant de Le mans i -66/67.
Etter dette ble reglementet endret og de store motorene ble forbudt.

Herrene Dan Guerney (US) & Harry Weslakes (GB) nyutviklede race-topper gjorde at den lille og mye lettere 289/305ciu Windsor-åtteren egnet for et comeback og med denne motorkombinasjonen vant deLe Mans i -68 og 69

*Ford Advanced Vehicles (UK) var fra da av hovedsaklig opptatt med framstillingen av gateversjonen av Gt40.

Nevnte Phil Remington (US) var Carrol Shelbys høyre hånd og mekaniker, Carrol Smith (US) en av teamet fra -67 mens derimot Alan Mann (GB) ikke hadde noe med Fords Gt40-satsning å gjøre. Han ble derimot kontaktet og kontraktet av Ford Racing v. John Holman (Holman & Moody).

Apropos GT40:


[/quote]

Den Forden som vant Le Mans 1967 var en Mk IV, et helt nyutviklet chassis (aluminium honeycomb) og et helt annet karosseri. Den brukte en 427 motor, men det var ikke en GT40.
Alan Mann hadde ansvaret for to av Fords MkII på Le Mans 1966, blant annet den som ble kjørt av Graham Hill.
Daniel Sexton staver etternavnte sitt uten e: Gurney.
For øvrig, en av de aller beste allround-racerførerne som noen gang har kommet fra USA. Han er mannen som fikk Chapman til å bli interessert i Indy 500, og som derved startet revolusjonen på Indy tidlig på sekstitallet.
Last edited by Impracing on 31 Jul 2011, 17:18, edited 1 time in total.
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 29 Jul 2011, 13:52

- 63../ Lotus 29 / Jim Clark ... ( ble nr. 2 fordi arrangøren ikke kunne finne det svarte flagget sitt..... :) )

Salige Chapman ble jo dypt skuffet over ikke å få GT 40 -prosjektet......Han hadde jo gode relasjoner til Walter Hayes, PR sjefen i Ford UK, men Ford hadde trolig fått nok av Chapman i forb. med Lotus 28 ( Cortinaen).....

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 30 Jul 2011, 11:30

Dag-Henning Nielsen wrote:- 63../ Lotus 29 / Jim Clark ... ( ble nr. 2 fordi arrangøren ikke kunne finne det svarte flagget sitt..... :) )

Salige Chapman ble jo dypt skuffet over ikke å få GT 40 -prosjektet......Han hadde jo gode relasjoner til Walter Hayes, PR sjefen i Ford UK, men Ford hadde trolig fått nok av Chapman i forb. med Lotus 28 ( Cortinaen).....
Det var tider.... :lol:

Tror mye av vanskelighetene mellom Ford og Chapman tilkom etter fiaskoen på Indy i 1964, da Dunlop-dekkene slengte av slitebane og startet vibrasjoner som knekte hjulopphenget på Lotus 34. Denne var en videreutvikling av den Type 29 som kom så veldig nær å vinne ved debuten i 1963...som du sier. Man var ekstremt treige med å lete etter svartflagget til tross for at "Ol' Calhoun", bilen som Parnelli Jones kjørte, tydelig lekket olje. Men grønn er en tradisjonell ulykkesfarge på Indy, og Lotusen var grønn :wink:

Interessant "what if" dersom Ford hadde satset på Chapman heller enn på
Broadley for sitt Le Mans-prosjekt. Chapman kunne være absolutt briljant, men han produserte også biler som var håpløse...real dogs, slik som den første racersportsvogna med amerikansk v-åtter, Lotus 30. Det var liksom takk for sist da han ikke fikk jobben med å utvikle Le Mans-bilen. Og hvilken takk...ikke engang wee Jimmy kunne temme den bilen. Så da kom Chapman med Lotus 40..." a Lotus 30 with ten more mistakes added" var det en som sa.

Men for en fastastisk epoke i sporten. Ford hadde som kampanjemerke "Total performance", og det gikk gjennom på alle nivåer. Jeg husker godt reklame for Galaxie 427 i Road&Track, Motor Trend og Car&Driver: "Girls drive these things down to the supermarket, and never suspect they are half throttle away from escape velocity..." lød teksten. Med en tynn strek under "Girls". Hadde neppe gått å sette på trykk idag!
Og da skulle Blue Oval vinne alt, på alle nivåer, Grand National hjemme i USA, formelbil, Indycar, sportsvogner, Le Mans og standardvogner i Europa. Anglia med MAE, Cortina Lotus, etterhvert Escort med BD-varianter i alle klasser fra 1150cc til to-liter, Falcon, Mustang og Galaxie. Lotus 26 og 30/40, GT40/Mk IV-programmet, MAE screamers i F3, FVA/FVC i F2 og racersportsvogner, 4-kammers V8 i USAC/Champcars, og DFV i F1...en motor som vant Le Mans senere i sportsvogner, og en turboladet variant tok hjem Indy 500 og tallrike andre løp i denne kategorien til langt inn på
åtti-tallet. Enda har jeg sikkert glemt mye!

Og alle historiene...Lotus-gjengen som bodde i Indianapolis hele mai mnd, og fant til sin forvilelse at der serverte man ikke alkohol på søndager...så hotellet måtte servere rødvin i kaffekopper til Chapman og co for ikke å bli avslørt... Og PR-karen som skulle ordne en villig dame til nattlige eskapader på hotellet for Lotus-mekanikerene, til alles glede...inntil de ved en formell tilstelning noen uker senere ble presentert for PR-kisen og hans kone....som viste seg å være den samme damen han hadde leid ut til Team Lotus' mekanikerstab.

For de som måtte ha lest dette så langt, og som evt ikke har lest Andy Fergusons bok "Team Lotus - The Indianapolis Years": Get hold of the book, and read it!


oke
Last edited by Impracing on 31 Jul 2011, 17:22, edited 2 times in total.
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Re: 1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Post by Vegard » 30 Jul 2011, 14:04

Impracing wrote: Harry het Weslake, ikke med en s på slutten. Og Daniel Sexton staver etternavnte sitt uten e: Gurney.
Psst, Genitivs s ;)

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: 1964 Ford Fairlane på Nurnburgring

Post by Impracing » 30 Jul 2011, 15:49

Vegard wrote:
Impracing wrote: Harry het Weslake, ikke med en s på slutten. Og Daniel Sexton staver etternavnte sitt uten e: Gurney.
Psst, Genitivs s ;)
Arrgh, got me :lol: Bukker og beklager til Mr Unfairlane!

Genitivs s på Østfoldsk brukes vanligvis som følgende eksempel, tatt fra et populært lokalt vannhull: "Kongen's Brygge". Arrgh og dobbeltarrgh.

Hva med den populære gruppen Blacksheeps. Burde de ikke egentlig hete
Blacksheep's? :wink:

(skulle jeg ikke heller jobbe racerbil på verkstedet, enn å drive med gramatikkdroddel i sommervarmen...)
Doc

unfairlane
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 09 Mar 2011, 09:33
Location: Halden

Post by unfairlane » 17 Apr 2012, 09:06

sånn apropos Ford GT40:

Walking into the shop’s front showroom, you’re met with a partially constructed GT40 MKII and a small store featuring a selection of Ford and Holman & Moody memorabilia. One of Holman’s business ventures has seen his company building brand-new GT40 MKIIs for customers, but using as many original parts as possible. Holman was quick to point out a little-known fact that makes this product very special.

“Back in the 1960s, we were primarily responsible for building GT40 MKIIs,” he noted. “All of the MKIIs actually raced with Holman & Moody serial tags, which makes us the manufacturer of record. Because of that, the FIA says genuine MKIIs need our tag on it, so when a new car turns up with a Holman & Moody serial tag, it’s seen as an original, real – but new – GT40 MKII.”


http://racing.ford.com/enthusiasts/news ... 054396240/

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Thunderbolt

Post by atle » 17 Apr 2012, 22:10

Ser dere har hatt en Fairlane/Thunderbolt føljetong gående....det har jo ikke jeg sett før nå, fikk jo pc til jul :lol:
Er det noen som husker tilbake til 80-tallet da det stod en EKTE Tunderbolt dragracebil til salgs i Nittedal...for ca 60000.-...riktignok uten motor...jeg kjøpte`n ikke....gikk til Sverige, så til USA. Siste prisen jeg hørte var over en mill...kroner.. :cry:

unfairlane
Grease monkey
Posts: 5
Joined: 09 Mar 2011, 09:33
Location: Halden

Post by unfairlane » 05 Sep 2012, 11:03

Hm, det ble stille fra "eksperten" :roll:

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Thunderbolt

Post by Impracing » 05 Sep 2012, 21:14

atle wrote:Ser dere har hatt en Fairlane/Thunderbolt føljetong gående....det har jo ikke jeg sett før nå, fikk jo pc til jul :lol:
Er det noen som husker tilbake til 80-tallet da det stod en EKTE Tunderbolt dragracebil til salgs i Nittedal...for ca 60000.-...riktignok uten motor...jeg kjøpte`n ikke....gikk til Sverige, så til USA. Siste prisen jeg hørte var over en mill...kroner.. :cry:
Atle, kan du sende meg en e-post nå som julegaven er i bruk? Trenger å gjøre en avtale angående en liten men meget gul bil med en bulk i siden...
Birger og jeg planlegger å kjøre inn nye motorer på Rudskogen track day 7 oktober, skulle gjerne ha fått rettet og montert v døra innen den tid. Blir litt trekk inne i bilen uten dør på ve side, og det kan være kaldt i oktober...
Doc

Post Reply