Falkenberg Classic 2012...

Foto og film relatert til Historisk Racing - alt fra gamle minner og frem til i dag!
Post Reply
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Falkenberg Classic 2012...

Post by Sandman » 11 Sep 2012, 16:37

Mye fint å se hos 'söta bror' om dagen gitt:

http://youtu.be/j0wCySvWUsA
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 31 Oct 2012, 09:07

http://youtu.be/ZUtUFij1lhE
Ein voldsom kamp mellom Anders Berger og Myggan, men det som slår meg er kor mange runda søta bror får kjøre i Svenske HR løp.

Geir, fortell oss litt om denne BMWn.

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 31 Oct 2012, 10:47

Med glede :D

Dette er en 320 Gr.5 bygd for 76 sesongen av Bosse Emma. Bilen har understell fra E9 CSL Gr.2, dvs. bremser og titan/magnesium fjærbein forran og den store diffen samt bremser bak.

Motoren er en M 12/7 F2 motor med rundt 300 hk ved 9400 rpm. Girkasse er den samme som Mads har i Caprien sin, Getrag 265 med magnesiumhus og motorsport innmat. Tobias har store problemer å handtere den med venstre handa ser jeg.

Litt interressant med denne bilen er at den ble bygd vinteren 75/76, 320 ble lansert for salg i Europa veldig sent på året i 75 slik at Forenade Bil, som var BMW importøren i Sverige på den tiden, måtte ha hatt enormt gode forbindelser inn i BMW systemet i Tyskland for å få ut et karosseri. Når BMW bygde de famøse Junior / Gentlemen Team bilene sine for 77 sesongen besøkte de Bosse for å se hvordan han hadde bygd bilen.

1976 var jo første året med de nye Gr.5 reglene og ingen hadde bygd en slik bil før Bosse og teamet hans gjorde det. BMW på mange måter kopierte bilen til Bosse. Det betyr at de måtte ha vært ganske imponert av det lille Svenske teamet og hvordan de løste oppgaven.

De senere Gr. 5 320ene ble utviklet av McLaren i USA da ble blant annet bakstillinga gjort om.

Geir...

User avatar
kadettsprint
Mid-fielder
Posts: 76
Joined: 13 Dec 2007, 15:06

Post by kadettsprint » 31 Oct 2012, 21:18

En liten kommentar til Rune. På søndag kjørte de raskeste klassene hele 20 runder på denne meget raske banen. og vi var ikke mange norske biler der, men jeg vet at de som var der syntes dette var morsomt med bla 18 biler til start i G og 17 i H.
60+ åring fra Fredrikstad med kat.F til 1000ccm.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 31 Oct 2012, 21:22

De hadde ikke tid til at 1000-cupen kjørte 20 runder eller?? ;)

User avatar
kadettsprint
Mid-fielder
Posts: 76
Joined: 13 Dec 2007, 15:06

Post by kadettsprint » 01 Nov 2012, 22:31

Hva mener du Vegard? jeg skrev jo at de raskeste klassene kjørte 20 runder.
Joda, faktisk fikk også 1000-cupen lov å kjøre dette antallet runder.
60+ åring fra Fredrikstad med kat.F til 1000ccm.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 01 Nov 2012, 23:22

kadettsprint wrote:Hva mener du Vegard? jeg skrev jo at de raskeste klassene kjørte 20 runder.
Joda, faktisk fikk også 1000-cupen lov å kjøre dette antallet runder.
;)

Post Reply