Aktuelle biler i periode H

Spesifikt om Periode H; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
dolomite
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 12 Apr 2012, 16:00
Location: Randaberg

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by dolomite » 01 Nov 2016, 14:26

Vel, egentlig viste Dolomite Sprinten seg best med SU forgassere under det strenge Gr. 1 regimet mot hovedkonkurrentene Ford RS og Mazda RX. Noen år etter debuten kom en uoffisiell (fra FIA standpunkt) Gr. 1,5 som ble av bl. a. Broadspeed ble tolket som Gr. 1,75.. :) Jeg venter i spenning på svar fra en leverandør på FIA godkjente skjermutbyggere. Da blir den omtrent slik som på bildet.

Sprinten er homolegert med 48mm Weber og annet som gjør at 200 hester er innen rekkevidde, men noe svak (standard) motorblokk begrenser hestekraftuttaket til under 240 hester for dem som legger MYE penger og arbeid for dagen.
Attachments
Broadspeed Sprint racer (1).jpg
Broadspeed Sprint racer (1).jpg (70.13 KiB) Viewed 3829 times
Helge Rørvik
Randaberg
91598276
"En stram gassvaier er en glad gassvaier"

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by Rune R » 03 Nov 2016, 09:16

dolomite wrote:Sprinten er homolegert med 48mm Weber og annet som gjør at 200 hester er innen rekkevidde, men noe svak (standard) motorblokk begrenser hestekraftuttaket til under 240 hester for dem som legger MYE penger og arbeid for dagen.
240? Er det en crossflow motor? Hva er homologert vekt?

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by Rune R » 03 Nov 2016, 10:03

I disse tider er det noe bekymring etter Yokohama bestemte seg for å ta vekk DOD/E merkinga på 048 dekka, noe som fører til hodepine for Mini med 12".
Kan det da være på tide at noen utfordrer Geir Hagen i H? Ja med mini?
Kjørte Mini på 13" i H1 perioden?
8 porter, innsprut eller 2 doble med panser litt på gløtt?
Høres fryktelig tøft ut på meg.
Ja jeg vet 1300 BDA kan ødelegge all den gleden, men glem nå det :roll:

dolomite
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 12 Apr 2012, 16:00
Location: Randaberg

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by dolomite » 03 Nov 2016, 14:58

Rune,

Dolomite Sprint er 2-liter 4-ventil (påstått 'verdens første' serieproduserte saloon..) og godt trimbar inntil svakheter i standard motorblokk viste seg. ..men de som satser penger og tid får til mirakler (Google 'Joacim Bunkus Dolomite') med MYE mer enn 240 hester.
Attachments
Gerry-Marshall-Triumph-Dolomite-Sprint-engine-bay.jpg
Gerry-Marshall-Triumph-Dolomite-Sprint-engine-bay.jpg (120.15 KiB) Viewed 3813 times
Helge Rørvik
Randaberg
91598276
"En stram gassvaier er en glad gassvaier"

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by Impracing » 03 Nov 2016, 23:13

Rune R wrote:
dolomite wrote:Sprinten er homolegert med 48mm Weber og annet som gjør at 200 hester er innen rekkevidde, men noe svak (standard) motorblokk begrenser hestekraftuttaket til under 240 hester for dem som legger MYE penger og arbeid for dagen.
240? Er det en crossflow motor? Hva er homologert vekt?
Artig motor, fire ventiler pr forbr.kammer men enkel overliggende kam. Mye slektskap med et visst produkt fra Trollhaettan! Konseptet var ikke ille, men detaljene - under BLs gjerrig-regime - var ikke på høyde med BMW og Alfa Romeo, som var markedet de siktet seg mot. BL prøvde å bygge en F3 motor (som blant annet hadde Nigel Mansell som pilot, i et March chassis) men det ble ingen suksess, F3 motorene måtte gå med luftrestriktor den gangen (også) og det annullerte langt på vei fordelene ved fire-ventilerskonseptet.
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by Rune R » 06 Nov 2016, 00:46

Da har jeg lært litt Dolomite også, du verden.
Så kan det med glede nevnes et veldig tøft rykte om en 8V G bil som nå bygges om til 16V H bil. Det skjer spennende ting i HRN :D

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by Impracing » 06 Nov 2016, 11:40

Rune R wrote:Da har jeg lært litt Dolomite også, du verden.
Så kan det med glede nevnes et veldig tøft rykte om en 8V G bil som nå bygges om til 16V H bil. Det skjer spennende ting i HRN :D
For den som gjerne vil se en Dolly Sprint på banen i tidsriktig dekor, er det bare å dra til Goodwood Member's Meeting, 18 og 19 mars. De kjører en enormt populær klasse, Gerry Marshall Trophy, for Gr 1+ og Gr A biler, herlig blanding av Camaro, Rover SD1, Capri, BMW osv, inkludert etpar Dollyer. En av dem, med spons av Triplex glass (som i perioden) kjørte hele løpet uten frontrute for etpar år siden, åssen er det mht å ha tillit til sponsorens produkt? :D Nick Swift hadde bygget en lookalike av Richard Longmans Mini Clubman, et syn for guder! Skikkelig "drifting" rundt de lange, raske svingene på GW, alle fire hjula i slipp (på fjerdegearet) og rattet i bruk til å justere slippvinkel på framhjula...ikke til å "svinge"!
Doc

dolomite
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 12 Apr 2012, 16:00
Location: Randaberg

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by dolomite » 07 Nov 2016, 13:21

Jøss...! Skal Wedge'en kvitte seg med halve motoren?
Helge Rørvik
Randaberg
91598276
"En stram gassvaier er en glad gassvaier"

dolomite
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 12 Apr 2012, 16:00
Location: Randaberg

Re: Aktuelle biler i periode H

Post by dolomite » 07 Nov 2016, 13:44

Her er et bilde av Joachim Bunkus med sin Dolomite Sprint i godt selskap. (det er IKKE et 'tatt-igjen-med-en-runde bilde :-) )
Attachments
Joachim Bunkus Dolomite Sprint.jpg
Joachim Bunkus Dolomite Sprint.jpg (46.38 KiB) Viewed 3780 times
Helge Rørvik
Randaberg
91598276
"En stram gassvaier er en glad gassvaier"

Post Reply