Hurra for gr. H

Spesifikt om Periode H; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
Post Reply
Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Hurra for gr. H

Post by Bavaria » 30 Nov 2008, 19:45

Heisann, som fersking på forumet er det vel på sin plass med en liten presentasjon: Jeg er en "Østlending" med vestlandsdialekt og som brukernavnet mitt hentyder er det BMW som skal bli redskapen i H etter hvert.

Jeg har en BMW 2002 som jeg er igang å bygge til 1975 gr. 2 spec. Dette blir en morsom bil med alle godbitene som var aktuelle i 1975, dvs F2 motor, store bremser, justerbar for og bakstilling med Uniballs mm. :D :D

Desverre tar alt mye lenger tid enn hva man tenker seg, så også dette prosjektet. Den blir ikke klar til neste år men 2010 bør være innenfor hva som er mulig. :?

Jeg er en av de heldige som kjøpte flere F2 motorer på et tidspunkt da de ikke var verd mer en brom prisen hos skraphandleren. Til 02'en ble benyttet 2 ulike F2 motorer i gr. 2, BMW's engen M12/7 og Schnitzer brødrenes egenutvikla 20-4. Jeg har Schnitzer varianten, denne ble det laga mindre enn 150 stykker av totalt. Fantastisk motor men reservedeler er ikke eksisterenede.

Legger ved noen bilder av Schnitzer's egen gr.2 bil i 1975.

Image


Image

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 30 Nov 2008, 23:51

Hva er en F2 motor? Jeg vet hva en M12 er...

Ajajaj..

http://www.jb-racing.de/video/filme/40731.wmv

Hvor mye fortere vil en H 2002 gå enn en G 2002? Rundetid altså.

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 01 Dec 2008, 12:57

En F2 motor er en motor brukt i Formel 2, dette er 2 liters 4 ventils motorer som i 1975 hadde ca 270-80 hk. De mest vanlige er vel BDG og F12/7.

Største fordelen i H er at du kan kjøre med slicks og 15" hjul. I teorien bør det gå endel fortere men det krever mer av sjåføren også. Erik og Anders Berger kjører i H, men vi har jo sett at gode biler og sjåfører i G2 ikke akkurat er rundingsbøyer.

Geir...

Legger ved noen bilder av Schnitzer sin F2 topp.

Image

Image

Image

Image

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 01 Dec 2008, 14:10

Hvordan er det med drivstofftype i denne aldersklassen?
Man kjører vel på H-melk her? :lol:
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 01 Dec 2008, 19:07

Tviler på at det blir å kjøre på noe som kan kjøpes på Statoil. 8)

Geir...

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 01 Dec 2008, 19:42

Peder Nielsen wrote:Hvordan er det med drivstofftype i denne aldersklassen?
Man kjører vel på H-melk her? :lol:
Ikke mer sannsynlig enn krav til G-streng for sjåførene i periode G..
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 01 Dec 2008, 22:27

Det ligner fælt på en S14 topp, men det er vel storebroren det der ;)

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 01 Dec 2008, 22:33

Bavaria wrote:Tviler på at det blir å kjøre på noe som kan kjøpes på Statoil. 8)

Geir...
Det skal vel være "handelsbensin"? :?:
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 01 Dec 2008, 23:05

Vegard wrote:Det ligner fælt på en S14 topp, men det er vel storebroren det der ;)
Denne toppen ble utviklet i 1972 og de første testene ble gjort i begynnelsen av 1973. Schnitzer toppen er i hovedsak mekanisk lik S14 toppen, jeg er rimelig sikker på at BMW M Sport studerte Schnitzer toppen nøye når de utvikla S14 motoren. Alt i fra kamaksel drift, kam kjedestramming, utforming på kanaler, ekstra olje retur mm er likt mellom de to.

Men det er vel S14 motoren som er storebroren, ihvertfall effektmessig.

Geir...
Last edited by Bavaria on 01 Dec 2008, 23:10, edited 1 time in total.

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 01 Dec 2008, 23:09

vegar wrote:
Bavaria wrote:Tviler på at det blir å kjøre på noe som kan kjøpes på Statoil. 8)

Geir...
Det skal vel være "handelsbensin"? :?:
De hadde vel ikke akkurat BP Regulær på tanken i 1975 heller, disse motorene må ha Race Fuel for å fungere som de skal.

Geir...

Post Reply