Escort mk1 rs2000 periode h
Escort mk1 rs2000 periode h
ser litt på hvor mye som skal til for å rigge om en nasjonal rally mk1 til historisk periode h, regelementet virker temmelig avansert i første omgang, har i denne forbindelse noen spørsmål ang dette
1. bilen min har større hjulhus bak + hattehylle som er erstattet med
en flat plate er dette tillatt?
2 bilen har 4link wattlink og coil overs bak er dette tillatt?
3 bensinank er dette fritt?
4 har moderne instrumenter insatt i orginalt utseende dashbord er dette
tillatt?
5 datostempling pa stoler og seler gjelder dette for denne klassen?
6 hydraulisk håndbrekk?
7 hvilke hjuldimmensjoner går i denne klassen
8 hvilke dekk kan benyttes og hvor kjøper man de ekstremt brede 13" dekkene som brukes?
9er det 100db som gjelder her også?
mvh kjetil
1. bilen min har større hjulhus bak + hattehylle som er erstattet med
en flat plate er dette tillatt?
2 bilen har 4link wattlink og coil overs bak er dette tillatt?
3 bensinank er dette fritt?
4 har moderne instrumenter insatt i orginalt utseende dashbord er dette
tillatt?
5 datostempling pa stoler og seler gjelder dette for denne klassen?
6 hydraulisk håndbrekk?
7 hvilke hjuldimmensjoner går i denne klassen
8 hvilke dekk kan benyttes og hvor kjøper man de ekstremt brede 13" dekkene som brukes?
9er det 100db som gjelder her også?
mvh kjetil
Re: Escort mk1 rs2000 periode h
Ser ut til å komme dårlig med svar i fra "Ford-gutta" - så jeg prøver meg litt forsiktig utpå, tross min dårlige Ford kjennskap.kjetil wrote:ser litt på hvor mye som skal til for å rigge om en nasjonal rally mk1 til historisk periode h, regelementet virker temmelig avansert i første omgang, har i denne forbindelse noen spørsmål ang dette
Første bud - skaff deg en kopi av homolgeringspapirene på bilen (fås bl.a hos NBF) For Ford RS2000 så er det vel skjema # 5566 som gjelder.
Disse papirene forteller deg alt som er homologert (dvs. lovlig) til den aktuelle bilen. (Husk at det kun er ting homologert i perioden (dvs. t.o.m. 1976) som gjelder) Disse papirene er alfa-omega.
Videre så trenger du også det tekniske reglementet i fra 1976.
Det finner du her: http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... pen&lang=a - Se kapittelet for 1975-76.
Tilslutt: Dagens App.K - http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... .11.08.pdf
Dette omtaler dagens reglemente (stor sett sikkerhet relatert. §5-)
Noe usikker på dette.... kanskje noen Ford folk kan fylle inn.. ?1. bilen min har større hjulhus bak + hattehylle som er erstattet med en flat plate er dette tillatt?
Vil tro at både 4-link og watt-link er "riktig" for denne bilen... Det er iallefall godt utbredt på Twin Cam og RS16002. bilen har 4link wattlink og coil overs bak er dette tillatt?
Ja forsåvidt. Tank er fritt, men den må være skumfyllt. Er tanken av "safety cell" typen må den derimot ha gyldig godkjenning/datomerk.3 bensinank er dette fritt?
Dashbord og instrumentring skal vel være orginalt, men selve klokkene kan erstattes med moderne analoge klokker (turteller, vann, oljre etc.etc)4. har moderne instrumenter insatt i orginalt utseende dashbord er dette tillatt?
Ja - som for alle andre klasser (BC unntatt).5. datostempling pa stoler og seler gjelder dette for denne klassen?
Tviler på at dette er homologert eller periodisk riktig.... men har sett flere som har det. I Racing sammenheng så har det vel ikke dette akkurat noe konkurranse fortrinn heller....6 hydraulisk håndbrekk?
Se homologeringspapirene. Vil tippe 13" el. 15". Bredden er det vel skjembredderene som begrenser.7. hvilke hjuldimmensjoner går i denne klassen
I 76'klassen / Periode H så er dekk fritt. Dvs. racing-slicks, regndekk og/eller gatehjul om man vil. Her finnes det sikkert mye å velge i.8. hvilke dekk kan benyttes og hvor kjøper man de ekstremt brede 13" dekkene som brukes?
Ja, det stemmer.9. er det 100db som gjelder her også?
Håper dette er litt til hjelp. Har jeg bomma noe her så håper jeg andre retter opp
Last edited by Sandman on 04 Dec 2008, 09:00, edited 1 time in total.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Det er viktig huske på at gr. 2 reglene ble endret i 1976, derfor er periode H inndelt i H1 1972 -1975 og H2 1976.
Forskjellen er at i 1976 ble 16 ventils motorer i de bilene som ikke var grunnhomologert med dette forbudt. Videre måtte bilene i større grad forholde seg til homologerings papirene. En annen konsekvens av endringene i 1976 var at skjermbredderene nå kun kunne følge hjulbuen slik de gjorde på Escort RS 1800.
Escort MK1 tror jeg ikke har egnet homologering for H2. Det er i første rekke en H1 bil og da som RS 1600 i klassen inntil 2l eller TC i klassen inntill 1,6l. Etter hva jeg vet har Ford 2 Escort varianter som kjørte etter det nye reglemanget: RS 2000 i gr 1B og RS 1800 i gr2.
1975 utgaven av Appendix J art. 258 - 260 forteller deg hva endringer som er tillatt på bilen din i tillegg til de som er homologert. Her står blant annet at gearkasse er fritt, men det betyr ikke at du kan slenge inn en sekvensiell 6 trinns Hollinger med hus i Magnesium og Titan aksler. Du må kunne bevise at girkassa du har valgt ble brukt i race i en Escort i 1975.
Escort MK1 var jo en vinnerbil i denne perioden, her er det bare å gå i gang å finne ut hva som gjelder.
Geir...
Forskjellen er at i 1976 ble 16 ventils motorer i de bilene som ikke var grunnhomologert med dette forbudt. Videre måtte bilene i større grad forholde seg til homologerings papirene. En annen konsekvens av endringene i 1976 var at skjermbredderene nå kun kunne følge hjulbuen slik de gjorde på Escort RS 1800.
Escort MK1 tror jeg ikke har egnet homologering for H2. Det er i første rekke en H1 bil og da som RS 1600 i klassen inntil 2l eller TC i klassen inntill 1,6l. Etter hva jeg vet har Ford 2 Escort varianter som kjørte etter det nye reglemanget: RS 2000 i gr 1B og RS 1800 i gr2.
1975 utgaven av Appendix J art. 258 - 260 forteller deg hva endringer som er tillatt på bilen din i tillegg til de som er homologert. Her står blant annet at gearkasse er fritt, men det betyr ikke at du kan slenge inn en sekvensiell 6 trinns Hollinger med hus i Magnesium og Titan aksler. Du må kunne bevise at girkassa du har valgt ble brukt i race i en Escort i 1975.
Escort MK1 var jo en vinnerbil i denne perioden, her er det bare å gå i gang å finne ut hva som gjelder.
Geir...
Ja, der kan en se.... Detta var mer en jeg visste...
Geir,
Ref. H1/H2 : Betyr dette at det er mest "optimalt" å bygge en H1 bil fremfor H2 (forusatt at den er homologert før '76 - that is) ?
Etter hva jeg kunne se så var Mk 1 - RS2000. i allefall Gr.1 homologert i 1974. Må vel sikkert sjekke papirene for å finne ut hva som evnt står der.
Mexico er forøverig også Gr. 2 homologert i 1970-og-noe...
Geir,
Ref. H1/H2 : Betyr dette at det er mest "optimalt" å bygge en H1 bil fremfor H2 (forusatt at den er homologert før '76 - that is) ?
Etter hva jeg kunne se så var Mk 1 - RS2000. i allefall Gr.1 homologert i 1974. Må vel sikkert sjekke papirene for å finne ut hva som evnt står der.
Mexico er forøverig også Gr. 2 homologert i 1970-og-noe...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
har homologerings papirene til bilen da disse også er påkrevd i rally, nå er de ikkje studert så nøye da det meste i nasjonal er frigitt og kan bygges iflg bilsportboka,
nå er det ikkje snakk om sekstrinnskasser og slikt, men å bygge om minst mulig for å få bilen over fra gr4 light nasjonal, til historisk optimalisering for asfaltrace får man ta etterkvart (det går vel mest på fører ikkje bilen i begynnelsen alikavel)
ser det er nevt gr1-5 i det tekniske rgelementet er det gr1 eller 2 som gjelder?
hadde håpt på å bygge om minst mulig på karrosseriet da det blir veldig omfattende og sette det tilbake til orginalt med hjulhus bak bur frem på tårn osv
nå er det ikkje snakk om sekstrinnskasser og slikt, men å bygge om minst mulig for å få bilen over fra gr4 light nasjonal, til historisk optimalisering for asfaltrace får man ta etterkvart (det går vel mest på fører ikkje bilen i begynnelsen alikavel)
ser det er nevt gr1-5 i det tekniske rgelementet er det gr1 eller 2 som gjelder?
hadde håpt på å bygge om minst mulig på karrosseriet da det blir veldig omfattende og sette det tilbake til orginalt med hjulhus bak bur frem på tårn osv
Ser at du har bur som går frem til fjærbeinstårnet fremme, dette er desverre ikke lov med mindre du kan dokumentere at slik forsterkning ble brukt i perioden. Appendix K sier at du kan ha max 6 innfestningspunter til karrosseriet.kjetil wrote: hadde håpt på å bygge om minst mulig på karrosseriet da det blir veldig omfattende og sette det tilbake til orginalt med hjulhus bak bur frem på tårn osv
Det er tillatt med kryss i døropningene og mellom bakstreverene, du kan også ha kryss i taket.
Jeg har sett litt på resultatlistene for touring car racing på 70 tallet, men kan ikke finne MK1 RS 2000 som gr 2 bil. Hva står i homologeringspapirene dine som gr 2 varations?
Geir...
Re: Escort mk1 rs2000 periode h
Jeg kan ikke så mye om Escort men jeg har sett at MK1 H biler stort sett kjører på 15" hjul og da med 10" felger og 225mm dekk. dette er en dimensjon de fleste dekkfabrikantene har. Dersom du ønsker å gå for den mer klassiske varianten med skikkelige brede 13"ere leverer Avon slike.kjetil wrote: 7 hvilke hjuldimmensjoner går i denne klassen
8 hvilke dekk kan benyttes og hvor kjøper man de ekstremt brede 13" dekkene som brukes?
Her et bilde av en Tysk H bil med 15" hjul.
Geir...
wheel sizes
Escort RS 1600 / 1800 / 2000
The maximum diameters accepted for the wheels in Period H are the following:
- RS 2000 (Homologation n° 5566): 13”.
- RS 1600 / 1800 (Homologation n° 1605): 15”.
this is link to FIA Appendix K
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... .11.08.pdf
The maximum diameters accepted for the wheels in Period H are the following:
- RS 2000 (Homologation n° 5566): 13”.
- RS 1600 / 1800 (Homologation n° 1605): 15”.
this is link to FIA Appendix K
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... .11.08.pdf
REUNANEN HISTORIC FORD TEAM
FORD ESCORT 1300 GT -69 HISTORIC PERIOD G2
CLASS WINNER 2008 1966-71 < 1300 cc.
FORD ESCORT 1300 GT -69 HISTORIC PERIOD G2
CLASS WINNER 2008 1966-71 < 1300 cc.
Antall innfestningspunkter for periode E og F (ihvertfall) ble endret til 8 for ett års tid siden. Tviler derfor litt på at antallet plutselig er 6 for G og H. Her trengs det kanskje kyndige folk og finlesning av reglemente??Bavaria wrote:Ser at du har bur som går frem til fjærbeinstårnet fremme, dette er desverre ikke lov med mindre du kan dokumentere at slik forsterkning ble brukt i perioden. Appendix K sier at du kan ha max 6 innfestningspunter til karrosseriet.
Som nevnt tidligere så er det kommet nye bur-regler for H-biler. Disse trer i kreaft fra 01.01. 2009:
g) From period H onwards, all cars must be fitted with a rollbar / roll cage complying with the period specification (if a rollbar / roll cage was required), period homologation or current Appendix J. Tubes through the bulkheads or attached to the body within 10 cm of suspension pickup points are not permitted unless this is a period or homologated specification.
Last edited by Sandman on 06 Dec 2008, 17:52, edited 1 time in total.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Det er rett at du kan ha inntill 8 infestningspunkt, men du kan ikke velge hvor de 2 ekstra innfestningspunktene skal være. Regelen er max 6 infestningspunkt, men så er det slik at aldri en regel uten unntak.Sandman wrote: Antall innfestningspunkter for periode E og F (ihvertfall) ble endret til 8 for ett års tid siden. Tviler derfor litt på at antallet plutselig er 6 for G og H. Her trengs det kanskje kyndige folk og finlesning av reglemente??
5.13.6 sier at i A-F kan du ha 8 innfestningspunkt, men henviser samtidig til Appendix VI regel 8.2.2.2. Det er her man finner hva som gjelder.
For å finne variasjonene med 8 innfestningspunkt må du lete i gjeldene Appendix J. Se utdraget fra 2009 utgaven av Appendix K.
8.2.2.2 Fixation of the rollbars to the body
Minimum fixations for the safety rollcage:
- 1 for each pillar of the main or lateral rollbar.
- 1 for each pillar of the front rollbar.
- 1 for each pillar of the rear longitudinal strut.
- 1 for each pillar of the main rollbar, and each rear pillar of the lateral rollbar at the fixation point for the front seat belt, or in the approximate area of this position.
The safety cages must have no more than six mounting points, except if supplementary mounting points become necessary because of the use of the reinforcements shown on the following drawings of the current Appendix J: 253-6 (8 points maximum), 253-16 (7 points maximum), 253-10 (8 points maximum). The fixation of the rollbar pillars must be done with at least three bolts. The attachment points of the front and main rollbars on the body must be reinforced with a steel plate of at least 3 mm thick and with a surface area of 120cm2, welded to the body. The various possibilities are given in drawings 253-50 to 253-56 of current Appendix J.
Geir...