Escort mk2
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Escort mk2
Hei
Lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg litt har lest frem og tilbake i diverse appendix`r, uten å bli så veldig smart. Og FIA recognition No. 5566.
Ut i fra det jeg har lest så kan man ikke gjøre noe med en mk2 rs2000 omtrent. men siden jeg er litt forvirra av all lesinga så har jeg noen spm som jeg håper dere kan hjelpe meg med.
Karrosseri:
*Forsterkning / sømmsveising er dette lov?
*Bredere type Gp2 er dette lov?
*Lexan ruter (untatt front rute) er dette lov?
*Flat front lov?
*Panhard stag er dette lov?
*Stående demper tårn bak?
Understell
*Fjørbein, kan coil overs brukes eller må det være fast fjørskål?
*Alu hjulnav er dette lov?
*Atlas eller banjo aksel kan nyttes, kan bred atlas brukes dersom det er lov med bredere?
*Bremser kan nyere type 4 stempla calipere brukes, så lenge de får plass under 13" felg, og diameteren på skiva ikke går over 244mm som er orginalt?
*Foringer er det fritt feks powerfleks ol?
Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.
Mvh
Kåre Andreas
Lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg litt har lest frem og tilbake i diverse appendix`r, uten å bli så veldig smart. Og FIA recognition No. 5566.
Ut i fra det jeg har lest så kan man ikke gjøre noe med en mk2 rs2000 omtrent. men siden jeg er litt forvirra av all lesinga så har jeg noen spm som jeg håper dere kan hjelpe meg med.
Karrosseri:
*Forsterkning / sømmsveising er dette lov?
*Bredere type Gp2 er dette lov?
*Lexan ruter (untatt front rute) er dette lov?
*Flat front lov?
*Panhard stag er dette lov?
*Stående demper tårn bak?
Understell
*Fjørbein, kan coil overs brukes eller må det være fast fjørskål?
*Alu hjulnav er dette lov?
*Atlas eller banjo aksel kan nyttes, kan bred atlas brukes dersom det er lov med bredere?
*Bremser kan nyere type 4 stempla calipere brukes, så lenge de får plass under 13" felg, og diameteren på skiva ikke går over 244mm som er orginalt?
*Foringer er det fritt feks powerfleks ol?
Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.
Mvh
Kåre Andreas
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
- Holm Jacob Matheson
- Class winner!
- Posts: 270
- Joined: 08 Jun 2004, 08:10
- Location: Høvik
- Contact:
Hei, skal forsøke å hjelpe deg litt på vei.
Klikk på denne linken, her finner du svar på mange av dine spørsmål. Rett front ble klasset senere på 70 tallet, mener det var 1978, dvs du må ha gummifronten.
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... _261_a.pdf
I tillegg må se hva som var klasset på RS 2000 frem til og med 1976 (Mk1 og 2). Til slutt på du lese dagens hist. reglement, app K og se hva som gis anledning til å gjøre i dag.
Husk en RS 2000 Mk2 ble klasset 1.1.1976, dvs du må bygge bil etter hva som ble tillatt i 1976. PS Vi kjører i Norge til og med 1976!
Vh Holm Jacob Matheson (906 15000)
Klikk på denne linken, her finner du svar på mange av dine spørsmål. Rett front ble klasset senere på 70 tallet, mener det var 1978, dvs du må ha gummifronten.
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... _261_a.pdf
I tillegg må se hva som var klasset på RS 2000 frem til og med 1976 (Mk1 og 2). Til slutt på du lese dagens hist. reglement, app K og se hva som gis anledning til å gjøre i dag.
Husk en RS 2000 Mk2 ble klasset 1.1.1976, dvs du må bygge bil etter hva som ble tillatt i 1976. PS Vi kjører i Norge til og med 1976!
Vh Holm Jacob Matheson (906 15000)
Fordkjører
er ikke det isåfall Gruppe 1? Dvs den litt blodfattige klassen som kom etterhvert hvor Escort RS2000 og Golf GTI var kamphanene?
Det går en original slik i DK, som også var med på Våler. Bilde:
http://www.historisk-racing.no/admin/co ... ileID=1893
...men er usikker på om denne var klasset inn i H?
Dette var jo drømmebilen til undertegnede fra jeg var ca 5-15 år...og skrudde istykker en Mk2 1100L, og konverterte til Mini. Jaja, blir vel en RS2000 en eller annen dag...
Det går en original slik i DK, som også var med på Våler. Bilde:
http://www.historisk-racing.no/admin/co ... ileID=1893
...men er usikker på om denne var klasset inn i H?
Dette var jo drømmebilen til undertegnede fra jeg var ca 5-15 år...og skrudde istykker en Mk2 1100L, og konverterte til Mini. Jaja, blir vel en RS2000 en eller annen dag...
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Takk for svar har lest endel men er mye som kan tolkes, og er kjedelig å tolke feil og ikke få kjøre.Holm Jacob Matheson wrote:Hei, skal forsøke å hjelpe deg litt på vei.
Klikk på denne linken, her finner du svar på mange av dine spørsmål. Rett front ble klasset senere på 70 tallet, mener det var 1978, dvs du må ha gummifronten.
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... _261_a.pdf
I tillegg må se hva som var klasset på RS 2000 frem til og med 1976 (Mk1 og 2). Til slutt på du lese dagens hist. reglement, app K og se hva som gis anledning til å gjøre i dag.
Husk en RS 2000 Mk2 ble klasset 1.1.1976, dvs du må bygge bil etter hva som ble tillatt i 1976. PS Vi kjører i Norge til og med 1976!
Vh Holm Jacob Matheson (906 15000)
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Tenk på at det hele skal kunne forankers i historien... De modifiseringer som ble gjort på biler (som deltok i internationale FIA Gr. 2 løp) i perioden er i de aller aller fleste tilfeller riktige.
Jeg er dessverre ingen Ford-mann så jeg har lite å fare med om hva som er riktig på en Escort... men et godt utgangspunkt er å starte med homologeringspapirene; de deler som er homologert i peroiden er iallefall godkjente. Vil også prøvd å snakke med andre Ford-o-file og hørt hva de har å fare med... Gamle blader som Illustrerad Motorsport (IMS) etc. er og gode kilder.
Tenk også på at alt som gjelder sikkerhet- og "konkurranse-reglemente" er og finne i dagens reglementer... "FIA Appendiks K" og nationalt bilsportsreglemente i fra NBF.
Kort oppsummert når det gjelder sikkerhet;
Jeg er dessverre ingen Ford-mann så jeg har lite å fare med om hva som er riktig på en Escort... men et godt utgangspunkt er å starte med homologeringspapirene; de deler som er homologert i peroiden er iallefall godkjente. Vil også prøvd å snakke med andre Ford-o-file og hørt hva de har å fare med... Gamle blader som Illustrerad Motorsport (IMS) etc. er og gode kilder.
Tenk også på at alt som gjelder sikkerhet- og "konkurranse-reglemente" er og finne i dagens reglementer... "FIA Appendiks K" og nationalt bilsportsreglemente i fra NBF.
Kort oppsummert når det gjelder sikkerhet;
- - FIA godkjent bur (i noen tilfeller tillates 8 punkter - litt avhengig av hvor disse er.) Innfestninger i A- eller B-stolper er, meg bekjent, ikke lov. Usikker på om nyere biler til -'76 klassen kan få benytte seg av mere moderne bur... men dette er jeg sikker på at Mathis kan svare på.
- FIA godkjent stol og belter med gyldig datomerking
- Bensintank er "fritt" men den må være skumfyllt. Aluminium, stål eller "plast" (type JAZ-tank etc) er visst ok. Om du investerer i en såkalt sikkerhetstank - dvs "fuel-cell" (ATL, Premier etc.) så skal denne være FIA FT-3 godkjent og ha gyldig merking og dato.
- HANS-krave er p.t ikke pålagt, men det er vel kun ett spørsmål om tid før det skjer... Anbefales brukt og jeg ville ialle fall tenkt på det når en kjøper [ny] stol og belter.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
- Holm Jacob Matheson
- Class winner!
- Posts: 270
- Joined: 08 Jun 2004, 08:10
- Location: Høvik
- Contact:
Hei Kåre Andreas,
Bilen Birger viser til tilhører Erik Højer, dansk racinglegende. Han kjørte for Ford DK på 70-tallet (BDA, Mecixo, Capri og tilslutt denne Mk 2 RS'en). Da Ford DK la ned sin satsing på motorsport fikk Erik denne bilen til odel og eie. Bilen har stått lagret siden 1978 og er tatt frem for noen år siden. Bilen gikk den gang i Gruppe 1+ (jeg kjørte flere ganger mot Erik med samme type bil). Nå er denne danske bilen lett modifisert med litt mer motor og 8" felger. Jeg mener jeg har et nummer til Erik Højer hvis av interesse.
Holm Jacob M
Bilen Birger viser til tilhører Erik Højer, dansk racinglegende. Han kjørte for Ford DK på 70-tallet (BDA, Mecixo, Capri og tilslutt denne Mk 2 RS'en). Da Ford DK la ned sin satsing på motorsport fikk Erik denne bilen til odel og eie. Bilen har stått lagret siden 1978 og er tatt frem for noen år siden. Bilen gikk den gang i Gruppe 1+ (jeg kjørte flere ganger mot Erik med samme type bil). Nå er denne danske bilen lett modifisert med litt mer motor og 8" felger. Jeg mener jeg har et nummer til Erik Højer hvis av interesse.
Holm Jacob M
Fordkjører
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Hei
Takk for svar folkens.
Begynner å bli litt mer sikker på hva som gjelder og ikke.
Men er det noen som vet om man kan bygge en Gp2 bil med ohc motor? de Gp2 bilene jeg har sett har gått med BDA motor. Og der blir det litt forvirrende når man leser i homoligerings papirene jeg har fått.
kan man bruke deler fra både Gp1 og Gp2 når man bygger en periode H bil?
Takk for svar folkens.
Begynner å bli litt mer sikker på hva som gjelder og ikke.
Men er det noen som vet om man kan bygge en Gp2 bil med ohc motor? de Gp2 bilene jeg har sett har gått med BDA motor. Og der blir det litt forvirrende når man leser i homoligerings papirene jeg har fått.
kan man bruke deler fra både Gp1 og Gp2 når man bygger en periode H bil?
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Høyer-bilen hadde vel Pinto om jeg ikke tar feil. Skal du vinne må du nok ha BDA, men du kan kjøre med Pinto.Kåre Andreas wrote:.
Men er det noen som vet om man kan bygge en Gp2 bil med ohc motor? de Gp2 bilene jeg har sett har gått med BDA motor. Og der blir det litt forvirrende når man leser i homoligerings papirene jeg har fått.
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Da var det påtiden at jeg maste litt da jeg ikke har gitt helt opp dette.
I homoligerings pappirene 5566 for min bil (en mk2) står det at flat front ikke ble lov før tidlig i 1978.
Men har funnet frem noen bilder her som gjør meg forvirra, de er i fra 75 og 76.
Flat front Gr2. 2liter 16v
Flat front Gr2. 2liter 16v
Som nevnt tidligre så kunne jeg bruke deler fra både gp1 og gp2 når jeg bygde bil, kan jeg da bygge med flat front og en av disse typene bredere. (den nederste, svarte blir vel evt mest aktuel da, pga regler om at de kun skulle dekke hjulbua)
Står et sted at dersom man har bilde dukumentasjon på at den og den delen ble brukt i racing fra aktuell periode så kunne man få disp til å bruke det selv.
Står også at man kan bruke alternativ topp i Gp2 på 2 literen, altså 16ventiler. Og det ser ikke ut som en topp fra en BDA i 5566 papirene. Har sett noen slike topper i England som man kan sette oppa ohc motoren, mener det er warrior eller noe på H de toppene heter, mulig det er den toppen som har blitt brukt i de to bilene over på bildene?
Eller er jeg helt på vilspor nå?
Det jeg skal frem til hvertfall er at det er gp2 biler med flatfront, eller må man ha en RS1800 før man får lov til flat front og bredere?
Er jo Gp2 biler, som sikkert måtte følge reglene som var for Gp2.
Har hørt rykter om at det er lov med flat front i feks England, hvorfor er ikke reglene like?
Mye spm på en gang.
Mvh
Forvirra[/img]
I homoligerings pappirene 5566 for min bil (en mk2) står det at flat front ikke ble lov før tidlig i 1978.
Men har funnet frem noen bilder her som gjør meg forvirra, de er i fra 75 og 76.
Flat front Gr2. 2liter 16v
Flat front Gr2. 2liter 16v
Som nevnt tidligre så kunne jeg bruke deler fra både gp1 og gp2 når jeg bygde bil, kan jeg da bygge med flat front og en av disse typene bredere. (den nederste, svarte blir vel evt mest aktuel da, pga regler om at de kun skulle dekke hjulbua)
Står et sted at dersom man har bilde dukumentasjon på at den og den delen ble brukt i racing fra aktuell periode så kunne man få disp til å bruke det selv.
Står også at man kan bruke alternativ topp i Gp2 på 2 literen, altså 16ventiler. Og det ser ikke ut som en topp fra en BDA i 5566 papirene. Har sett noen slike topper i England som man kan sette oppa ohc motoren, mener det er warrior eller noe på H de toppene heter, mulig det er den toppen som har blitt brukt i de to bilene over på bildene?
Eller er jeg helt på vilspor nå?
Det jeg skal frem til hvertfall er at det er gp2 biler med flatfront, eller må man ha en RS1800 før man får lov til flat front og bredere?
Er jo Gp2 biler, som sikkert måtte følge reglene som var for Gp2.
Har hørt rykter om at det er lov med flat front i feks England, hvorfor er ikke reglene like?
Mye spm på en gang.
Mvh
Forvirra[/img]
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
De Mk2-bilene var min våte drøm som barn!!:shock: Fatter har vel bilde av meg fra Kinnekulle hvor det gikk en slik zakspeed-replica. Dessverre røk mellomakselen så gnistene sto etter bilen. Det var nesten værre enn den BDA'en som ble dytta av banen på isen på Bjørkelangen...
Nok traumer.
Jeg mener jeg har sett en slik MK2 på Velodromloppet i Sverige (hvit med blå dekor og skjermer som på den sorte zakspeed-bilen over) - muligens i 07? Noen andre som vet? Kanskje en post på forumet til RHK?
Nok traumer.
Jeg mener jeg har sett en slik MK2 på Velodromloppet i Sverige (hvit med blå dekor og skjermer som på den sorte zakspeed-bilen over) - muligens i 07? Noen andre som vet? Kanskje en post på forumet til RHK?