Escort mk2
h er intil 76 men di kjører også periode I isverige som er intil 81
zakspeed bilene på bildene er alle RS1800 etter homologerings nr: 1605 og har BDA/G motorer
den med firkantede bredere er fra 75 mens den med runde er fra 76 hvis jeg ikke husker helt feil kom regelen om at brederne kunn skulle dekke hjulbuene i 76
Greger Pettersons bil er forøvrig en orginal zakspeed bil fra perioden
zakspeed bilene på bildene er alle RS1800 etter homologerings nr: 1605 og har BDA/G motorer
den med firkantede bredere er fra 75 mens den med runde er fra 76 hvis jeg ikke husker helt feil kom regelen om at brederne kunn skulle dekke hjulbuene i 76
Greger Pettersons bil er forøvrig en orginal zakspeed bil fra perioden
Anders Hansen
Ascona 19sr i 2015??
Ascona 19sr i 2015??
- Holm Jacob Matheson
- Class winner!
- Posts: 270
- Joined: 08 Jun 2004, 08:10
- Location: Høvik
- Contact:
Kåre Andreas wrote:Da var det påtiden at jeg maste litt da jeg ikke har gitt helt opp dette.
I homoligerings pappirene 5566 for min bil (en mk2) står det at flat front ikke ble lov før tidlig i 1978.
Men har funnet frem noen bilder her som gjør meg forvirra, de er i fra 75 og 76.
Flat front Gr2. 2liter 16v
Flat front Gr2. 2liter 16v
Som nevnt tidligre så kunne jeg bruke deler fra både gp1 og gp2 når jeg bygde bil, kan jeg da bygge med flat front og en av disse typene bredere. (den nederste, svarte blir vel evt mest aktuel da, pga regler om at de kun skulle dekke hjulbua)
Står et sted at dersom man har bilde dukumentasjon på at den og den delen ble brukt i racing fra aktuell periode så kunne man få disp til å bruke det selv.
Står også at man kan bruke alternativ topp i Gp2 på 2 literen, altså 16ventiler. Og det ser ikke ut som en topp fra en BDA i 5566 papirene. Har sett noen slike topper i England som man kan sette oppa ohc motoren, mener det er warrior eller noe på H de toppene heter, mulig det er den toppen som har blitt brukt i de to bilene over på bildene?
Eller er jeg helt på vilspor nå?
Det jeg skal frem til hvertfall er at det er gp2 biler med flatfront, eller må man ha en RS1800 før man får lov til flat front og bredere?
Er jo Gp2 biler, som sikkert måtte følge reglene som var for Gp2.
Har hørt rykter om at det er lov med flat front i feks England, hvorfor er ikke reglene like?
Mye spm på en gang.
Mvh
Forvirra[/img]
RS 2000 Mk2 (5566) ble klasset med rett front i 1978 og kan ikke bruke dette i race før dette!
Bilen ble klasset med en 16 V topp i sept 1974 og kan benyttes.
BDA (1605) har i MK2 utgave kun hatt flat front.
Holm Jacob M
Fordkjører
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Da ble det en god del klarere
Da er jeg egentlig veldig fornøyd med de svarerne jeg har fått
Takker!
Får ringe Nbf og spørre etter 1605 papirene, mest for og titte og planlegge litt kansje. Ting skal jo passe lomeboka også, så ender vel opp med en bil bygd etter 5566, sikkert like gøy det
Da er jeg egentlig veldig fornøyd med de svarerne jeg har fått
Takker!
Får ringe Nbf og spørre etter 1605 papirene, mest for og titte og planlegge litt kansje. Ting skal jo passe lomeboka også, så ender vel opp med en bil bygd etter 5566, sikkert like gøy det
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Brodern setter igang bygging av MK2 til våren for H i rally med Pinto motor. Skal bli gøy og spennende og være med på det prosjektet.
Nå som det bare er Volvo, BMW og Mercedes som gjør det bra i Nasjonal klasse (store motorer) så er det jo ekstra moro å bygge en konkuranse dyktig bil i historisk selv om det er uten BDA.
Dessuten er mottoet: Vi skal bare ha det gøy i bilen!
Skal bli artig å følge bilbyggingen til Kåre Andreas.
Nå som det bare er Volvo, BMW og Mercedes som gjør det bra i Nasjonal klasse (store motorer) så er det jo ekstra moro å bygge en konkuranse dyktig bil i historisk selv om det er uten BDA.
Dessuten er mottoet: Vi skal bare ha det gøy i bilen!
Skal bli artig å følge bilbyggingen til Kåre Andreas.
Det blir en gp 1 RS 2000 det da, eller!?espen wrote:Brodern setter igang bygging av MK2 til våren for H i rally med Pinto motor. Skal bli gøy og spennende og være med på det prosjektet.
Nå som det bare er Volvo, BMW og Mercedes som gjør det bra i Nasjonal klasse (store motorer) så er det jo ekstra moro å bygge en konkuranse dyktig bil i historisk selv om det er uten BDA.
Dessuten er mottoet: Vi skal bare ha det gøy i bilen!
Malcom Wilson kjørte en sånn en på sytti-tallet(bilen er nesten ferdig restaurert i UK)..:
Jørn M. Hanssen
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Det blir spennende, mottoet deres likte jeg =)espen wrote:Brodern setter igang bygging av MK2 til våren for H i rally med Pinto motor. Skal bli gøy og spennende og være med på det prosjektet.
Nå som det bare er Volvo, BMW og Mercedes som gjør det bra i Nasjonal klasse (store motorer) så er det jo ekstra moro å bygge en konkuranse dyktig bil i historisk selv om det er uten BDA.
Dessuten er mottoet: Vi skal bare ha det gøy i bilen!
Skal bli artig å følge bilbyggingen til Kåre Andreas.
Har ikke hatt så mye fokus på mk2 n i det siste da jeg holder på med et annet prosjekt, blir vel en bil til GT serien.
Men tar frem Escorten etter sommeren igjen tenker jeg
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Jeg kan ikke mye om Ford, og spør kanskje dumt men:Holm Jacob Matheson wrote:Kåre Andreas wrote:Da var det påtiden at jeg maste litt da jeg ikke har gitt helt opp dette.
I homoligerings pappirene 5566 for min bil (en mk2) står det at flat front ikke ble lov før tidlig i 1978.
Men har funnet frem noen bilder her som gjør meg forvirra, de er i fra 75 og 76.
Flat front Gr2. 2liter 16v
Flat front Gr2. 2liter 16v
Som nevnt tidligre så kunne jeg bruke deler fra både gp1 og gp2 når jeg bygde bil, kan jeg da bygge med flat front og en av disse typene bredere. (den nederste, svarte blir vel evt mest aktuel da, pga regler om at de kun skulle dekke hjulbua)
Står et sted at dersom man har bilde dukumentasjon på at den og den delen ble brukt i racing fra aktuell periode så kunne man få disp til å bruke det selv.
Står også at man kan bruke alternativ topp i Gp2 på 2 literen, altså 16ventiler. Og det ser ikke ut som en topp fra en BDA i 5566 papirene. Har sett noen slike topper i England som man kan sette oppa ohc motoren, mener det er warrior eller noe på H de toppene heter, mulig det er den toppen som har blitt brukt i de to bilene over på bildene?
Eller er jeg helt på vilspor nå?
Det jeg skal frem til hvertfall er at det er gp2 biler med flatfront, eller må man ha en RS1800 før man får lov til flat front og bredere?
Er jo Gp2 biler, som sikkert måtte følge reglene som var for Gp2.
Har hørt rykter om at det er lov med flat front i feks England, hvorfor er ikke reglene like?
Mye spm på en gang.
Mvh
Forvirra[/img]
RS 2000 Mk2 (5566) ble klasset med rett front i 1978 og kan ikke bruke dette i race før dette!
Bilen ble klasset med en 16 V topp i sept 1974 og kan benyttes.
BDA (1605) har i MK2 utgave kun hatt flat front.
Holm Jacob M
Den 16V toppen du nevner der Mathis, er den type motor som står i denne? http://www.racecarsforsale.com/historic ... 364-1.html
- Holm Jacob Matheson
- Class winner!
- Posts: 270
- Joined: 08 Jun 2004, 08:10
- Location: Høvik
- Contact:
Hei Rune og takk for sist!!!
Lokket som ble klasset på RS 2000 var laget av Holbay, Warriorlokket er så langt jeg vet tilsvarende Holbaylokket, men er dette klasset........ja si det du? Kan jeg ha lest at Warrior overtok konseptet av Holbay?
Dette er dessverre det jeg kan bidra med.
Holm Jacob
Lokket som ble klasset på RS 2000 var laget av Holbay, Warriorlokket er så langt jeg vet tilsvarende Holbaylokket, men er dette klasset........ja si det du? Kan jeg ha lest at Warrior overtok konseptet av Holbay?
Dette er dessverre det jeg kan bidra med.
Holm Jacob
Fordkjører
Takk for svar. For meg var det nytt og litt interessant at RS2000 MK1 er klasset med flere gromme biter, 16V, tørrsump og saker. Holdbarheten er kanskje en fråga, men det ville vært bra tøft om noen tok sjansen på en slik en.
Her har vi den motoren i MK2: http://youtu.be/d01VBR5nKPw og det låter ikke akkurat kjedelig
Her har vi den motoren i MK2: http://youtu.be/d01VBR5nKPw og det låter ikke akkurat kjedelig
Re: Holbay Cylinderhead
No the Warrior head did not evolve from the Holbay head, they are completely different. Holbay were still selling their head when Warrior started producing theirs. The only link between Holbay and Warrior came about in the late 80s when Holbay purchased a number of Warrior heads for an open wheeler category which never got off the ground. The whole concept of the Warrior head being correct for historic racing (provided it has the Holbay cover) is just plain wrong (someone successfully convinced the hcrt there in the UK they were the same). Put a Warrior head and Holbay side by side and you will see they are nothing alike, infact the Warrior head is closer to a YB than the Holbay.
I don't know where you got the story about the Saab engine (maybe that does apply to the Warrior head) as the Holbay head was designed by Ford to fit the Pinto block from day one.
BTW, The head bortaf posted in the first picture is mine, the other head is the same style of head, only setup for a wet sump engine.
As for production quantities I've heard as many as 15 and as few as 8 produced depending on who you talk to (Holbay heads that is, there are probably hundreds of Warrior heads about). I don't have valve angles, but I can post some pictures showing the cylinder chamber etc.
Recently two of these heads were sold, infact there is a link around here somewhere to one of them, the other was reputedly sold for around the 8000 Euro mark (I'm sure the seller comes on here from time to time and could check the accuracy of that)
Cheers
Justin
Originally Posted by RWD fords rule
Yes you are correct Graham the holbay 16v head was actually designed to fit a saab engine with almost exactly the same bore spacing and head bolt spacing.
Warrior took over the holbay head and now the head is still produced by Connaught engines.
http://www.connaughtengines.co.uk/warrior.asp
They are very expensive though so be prepared for a shock when you get a quote lol, I think its something like 5K for a kit to build your own motor based on your own pinto block and crank.
They are far superior to a N/A cosworth head because they have much larger ports.
The heads are mainly sold for historic rallying and the holbay rocker covers must be used to pass the regulations.
There was an artical in a recent classic ford about the warrior head and Connaught engines.
Have a look at this vid on u-tube, 300bhp 2.4 warrior in the hands of a serious pilot over here.
YouTube - Simon McKinley Ford Escort Mk2 Early 07 Hillclimb Season VPV
Jason.[/img]
No the Warrior head did not evolve from the Holbay head, they are completely different. Holbay were still selling their head when Warrior started producing theirs. The only link between Holbay and Warrior came about in the late 80s when Holbay purchased a number of Warrior heads for an open wheeler category which never got off the ground. The whole concept of the Warrior head being correct for historic racing (provided it has the Holbay cover) is just plain wrong (someone successfully convinced the hcrt there in the UK they were the same). Put a Warrior head and Holbay side by side and you will see they are nothing alike, infact the Warrior head is closer to a YB than the Holbay.
I don't know where you got the story about the Saab engine (maybe that does apply to the Warrior head) as the Holbay head was designed by Ford to fit the Pinto block from day one.
BTW, The head bortaf posted in the first picture is mine, the other head is the same style of head, only setup for a wet sump engine.
As for production quantities I've heard as many as 15 and as few as 8 produced depending on who you talk to (Holbay heads that is, there are probably hundreds of Warrior heads about). I don't have valve angles, but I can post some pictures showing the cylinder chamber etc.
Recently two of these heads were sold, infact there is a link around here somewhere to one of them, the other was reputedly sold for around the 8000 Euro mark (I'm sure the seller comes on here from time to time and could check the accuracy of that)
Cheers
Justin
Originally Posted by RWD fords rule
Yes you are correct Graham the holbay 16v head was actually designed to fit a saab engine with almost exactly the same bore spacing and head bolt spacing.
Warrior took over the holbay head and now the head is still produced by Connaught engines.
http://www.connaughtengines.co.uk/warrior.asp
They are very expensive though so be prepared for a shock when you get a quote lol, I think its something like 5K for a kit to build your own motor based on your own pinto block and crank.
They are far superior to a N/A cosworth head because they have much larger ports.
The heads are mainly sold for historic rallying and the holbay rocker covers must be used to pass the regulations.
There was an artical in a recent classic ford about the warrior head and Connaught engines.
Have a look at this vid on u-tube, 300bhp 2.4 warrior in the hands of a serious pilot over here.
YouTube - Simon McKinley Ford Escort Mk2 Early 07 Hillclimb Season VPV
Jason.[/img]
-
- Grease monkey
- Posts: 11
- Joined: 03 Nov 2009, 14:58
- Location: Vestfold / Jessheim
Funnet noe på ei nettside ang Escort mk2.
Det er noen gamle reportasjer fra før min tid.
Her står det at de kjørte med glassfiber panser og bak luke på MK2.
Er dette slik dokumentasjon som det er snakk om for og evt bruke dette selv på en mk2 RS2000 flat front??? Da snakk om i periode I ( i )
Her står det på spec lista at de brukte glassfiber panser og bak luke på Gruppe 2 bilen / bilene.
Det er noen gamle reportasjer fra før min tid.
Her står det at de kjørte med glassfiber panser og bak luke på MK2.
Er dette slik dokumentasjon som det er snakk om for og evt bruke dette selv på en mk2 RS2000 flat front??? Da snakk om i periode I ( i )
Her står det på spec lista at de brukte glassfiber panser og bak luke på Gruppe 2 bilen / bilene.
Escort Mk III RWD
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l
Escort Mk II
Sierra MK I 3 dørs, 5,7l