Post
by Avo » 16 Nov 2012, 12:26
Hei Kåre Andreas,
Jeg bygde for et par år siden en RS2000 mk2 (Med skråfront) som i dag er godkjent med HTP. Jeg skal forsøke å beskrive hva jeg har forstått at du kan gjøre på en slik bil. Jeg kjenner best til H2, og du bør uansett ta en prat med teknisk sjef hos NBF før du bestemmer deg for hvilken klasse du skal bygge bilen for.
Først og fremst er det homologering 5566 som gjelder for bilen.
5566 ble i utgangspunktet laget for Escort RS2000 mk1, men Ford tilleggs klasset nytt karosseri 1.1.1976 (Mk2 med skrå front), og deretter Escort mk2 RS2000 med rett front i 1978. ( Pga at RS2000 mk2 ble levert med rett front i Australia og muligens også i Sør Afrika.)
Dette med tilleggs homologering av karrosserier var på den tiden en enkel og rask måte bilfabrikkene kunne kjøre løp med nye bilmodeller etterhvert som nye karosserier kom på markedet. Dette er gjerne beskrevet som "Evolution in Production" i homologeringspapirene.
Du kan kjøre i H2 (1976), men da må du kjøre med skrå front.
Skal du kjøre med rett front og OHC motor, så må du kjøre i klasse I (1977 - 1981).
Bilens minimumsvekt er på 845 kg i både H2 og I, og du vil pr i dag (i Norge) kjøre og få poeng sammen med G2, H og I klassen.
Sett bort ifra fronten på bilen, er det en annen vesentlig forskjell på bilens utseende i klasse H2 og I:
Klasse H2 tillater ikke bredding, mens i klasse I kan du bredde bilen med de runde BDA bredderne. (mener de firkantede Zakspeed kassene ikke er tillatt i klasse I, da det for denne perioden ble påbudt på å følge hjulbuens originale utforming ved bredding av bil.)
Teknisk sett så mener jeg at du kan bygge bilen tilnærmet lik for begge klassene.
Jeg har her listet opp de vesentlige delene jeg kommer på:
8V 2,0 OHC med originalt slag. (Holbay topp er ikke tillatt, da det i fra H2 ikke var lov til å endre på bilens grunn homologering hva gjelder antall kamaksler og ventiler.)
Du kan benytte stående eller liggende forgassere.
Elektronisk tenning er ok.
Rocket gir kasse, rettskåren og synkronisert. Alu cluchhus er ok.
Hel mellomaksel er ok.
Atlas eller Banjo (engelsk) bak aksel med lamell sperre ( LSD) er valgfritt.
Panhard er tillatt, ikke wattlink eller 4 link. Du kan dog bruke 2 link og bladfjær. Som er originalt på RS2000.
Mener at demperne bak skal sitte i original innfestning. Altså ikke støtdemper tårn. (mulig dette kan gjøres i klasse I, men her er jeg på litt usikker grunn..)
Bremser foran: Originale RS2000 calipere, med «gr.1 spacerkit», slik at du kan montere ventilerte skiver. Diameter på bremse skiva må være lik original RS2000.
Bremser bak: 9" trommel brems.
Bremse belegg er fritt.
Bremsevogge med 2 separate pumper er tillatt. (Cluch må være med wire overføring)
Fjærer bak: Bladfjær. (Mener du ikke kan bruke coilover i H2, mulig dette er lov i klasse I)
Fjærer foran: Original 4"
Fjærtrykk er fritt foran og bak.
Forstilling:
Worldcup travers og kort styring er tillatt.
Bære armer skal være original type, kan ikke være av justerbar.
Støtdemper-topper foran kan være av type "roller top".
Støtdempere foran og bak: Olje eller gass, Bilstein er mye brukt.
Stabstag forran: "Doublle with antidive kit" er tillatt.
Trenger du mer info, send en PM, eller ring.
Lykke til!
Hilsen Aiman
90955044