Escort mk2

Spesifikt om Periode H; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
r.kværner
Grease monkey
Posts: 3
Joined: 02 Nov 2012, 23:24
Location: Hedmark

Post by r.kværner » 12 Nov 2012, 20:46

Kåre Andreas wrote:Er det noen som vet om det er andre homologeringspappirer for RS 2000 i periode I?

Eller er det 5566 som benyttes fremdeles, bare at du kan bruke ting som ble lovlig etter 76 også??


Mvh
Kåre Andreas
Kåre Andreas wrote:Funnet noe på ei nettside ang Escort mk2.
Det er noen gamle reportasjer fra før min tid.

Her står det at de kjørte med glassfiber panser og bak luke på MK2.
Er dette slik dokumentasjon som det er snakk om for og evt bruke dette selv på en mk2 RS2000 flat front??? Da snakk om i periode I ( i )
Ingen som har noe rede på det her? Er ganske ivrig på å få igang en rs2000 mk2 i historisk her. Har en stående ferdig med flatfront klar for race, bare noe kan gjøre det litt klart hva som kan brukes og ikke. Samt et karosseri for vidre utbygging.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 15 Nov 2012, 09:54

Nå er dessverre ikke jeg noen utbredt Ford mann - så kan fælt lite om dette.

Kanskje noen av dere Escort gutta kan gi Kværner noen tips?

Aiman ? - Atle ? - Mathis ? - Dag ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 15 Nov 2012, 10:38

Hoy! Mathis vet jo dette her, så han skal få et tips av meg om at du venter.....:-) Men ; - mener bestemt at det kun er gummifronten som er brukbar her, sammen med en to liters pinto......( ?? ) - det har jeg ialle fall hørt før ! ( Jfr. Erik Høyer....) Hm..... ble plutselig veldig usikker...- Periode I ......Hm... Återkommer !! :-)
DH

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 15 Nov 2012, 11:03

Jeg får hjelpe Ford klanen litt.

The "Australian" model with flat front was homologated 1978 in 5566.

Det betyr du kan kjøre flat front i periode I. Og da blir den så tøff en skulle tro det er rene Kadetten! :lol:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 15 Nov 2012, 19:45

:D :? :D

Avo
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 28 Jan 2011, 10:09
Location: Akershus

RS2000 med rett front i historisk

Post by Avo » 16 Nov 2012, 12:26

Hei Kåre Andreas,

Jeg bygde for et par år siden en RS2000 mk2 (Med skråfront) som i dag er godkjent med HTP. Jeg skal forsøke å beskrive hva jeg har forstått at du kan gjøre på en slik bil. Jeg kjenner best til H2, og du bør uansett ta en prat med teknisk sjef hos NBF før du bestemmer deg for hvilken klasse du skal bygge bilen for.

Først og fremst er det homologering 5566 som gjelder for bilen.
5566 ble i utgangspunktet laget for Escort RS2000 mk1, men Ford tilleggs klasset nytt karosseri 1.1.1976 (Mk2 med skrå front), og deretter Escort mk2 RS2000 med rett front i 1978. ( Pga at RS2000 mk2 ble levert med rett front i Australia og muligens også i Sør Afrika.)

Dette med tilleggs homologering av karrosserier var på den tiden en enkel og rask måte bilfabrikkene kunne kjøre løp med nye bilmodeller etterhvert som nye karosserier kom på markedet. Dette er gjerne beskrevet som "Evolution in Production" i homologeringspapirene.


Du kan kjøre i H2 (1976), men da må du kjøre med skrå front.
Skal du kjøre med rett front og OHC motor, så må du kjøre i klasse I (1977 - 1981).

Bilens minimumsvekt er på 845 kg i både H2 og I, og du vil pr i dag (i Norge) kjøre og få poeng sammen med G2, H og I klassen.

Sett bort ifra fronten på bilen, er det en annen vesentlig forskjell på bilens utseende i klasse H2 og I:
Klasse H2 tillater ikke bredding, mens i klasse I kan du bredde bilen med de runde BDA bredderne. (mener de firkantede Zakspeed kassene ikke er tillatt i klasse I, da det for denne perioden ble påbudt på å følge hjulbuens originale utforming ved bredding av bil.)

Teknisk sett så mener jeg at du kan bygge bilen tilnærmet lik for begge klassene.

Jeg har her listet opp de vesentlige delene jeg kommer på:

8V 2,0 OHC med originalt slag. (Holbay topp er ikke tillatt, da det i fra H2 ikke var lov til å endre på bilens grunn homologering hva gjelder antall kamaksler og ventiler.)
Du kan benytte stående eller liggende forgassere.
Elektronisk tenning er ok.

Rocket gir kasse, rettskåren og synkronisert. Alu cluchhus er ok.

Hel mellomaksel er ok.

Atlas eller Banjo (engelsk) bak aksel med lamell sperre ( LSD) er valgfritt.
Panhard er tillatt, ikke wattlink eller 4 link. Du kan dog bruke 2 link og bladfjær. Som er originalt på RS2000.
Mener at demperne bak skal sitte i original innfestning. Altså ikke støtdemper tårn. (mulig dette kan gjøres i klasse I, men her er jeg på litt usikker grunn..)

Bremser foran: Originale RS2000 calipere, med «gr.1 spacerkit», slik at du kan montere ventilerte skiver. Diameter på bremse skiva må være lik original RS2000.
Bremser bak: 9" trommel brems.

Bremse belegg er fritt.

Bremsevogge med 2 separate pumper er tillatt. (Cluch må være med wire overføring)

Fjærer bak: Bladfjær. (Mener du ikke kan bruke coilover i H2, mulig dette er lov i klasse I)
Fjærer foran: Original 4"
Fjærtrykk er fritt foran og bak.

Forstilling:
Worldcup travers og kort styring er tillatt.
Bære armer skal være original type, kan ikke være av justerbar.
Støtdemper-topper foran kan være av type "roller top".

Støtdempere foran og bak: Olje eller gass, Bilstein er mye brukt.

Stabstag forran: "Doublle with antidive kit" er tillatt.

Trenger du mer info, send en PM, eller ring.

Lykke til!

Hilsen Aiman
90955044

r.kværner
Grease monkey
Posts: 3
Joined: 02 Nov 2012, 23:24
Location: Hedmark

Post by r.kværner » 16 Nov 2012, 23:23

Flott info Avo. Har fortsatt noen spørsmål, så du kan regne med en telefon fra meg en kveld.
Skulle det være andre som sitter på god kunnskap om mk2 temaet, så er det bare og ringe meg på
95116953 for en escort prat.

Image

kris
Mid-fielder
Posts: 62
Joined: 30 Oct 2012, 07:50
Location: Buskerud

Post by kris » 17 Nov 2012, 07:59

Hei
Ikke lett og tyde homologerings papirene for en som ikke har greie på det :(
Var sikker på at 4 link og skive bremser bak på escort mk2 rs2000 var lov..

Kris

User avatar
espen
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 16 Jan 2007, 22:43
Location: Bærum
Contact:

Homologeringsdokumenter

Post by espen » 23 Sep 2013, 22:16

Hei.
Jeg har endelig fått tak i en Escorth Mk2 som jeg ønsker å bygge opp til historisk rallybil i klasse I.
Det jeg lurer på er hvor jeg får tak i homologeringsdokumentene?
Noen som vet?
Mvh
Espen

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 24 Sep 2013, 09:11

Jan Egil Jensen i Norges Bilsportforbund skaffer deg det.

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Re: Homologeringsdokumenter

Post by LKE » 24 Sep 2013, 10:01

espen wrote:Hei.
Jeg har endelig fått tak i en Escorth Mk2 som jeg ønsker å bygge opp til historisk rallybil i klasse I.
Det jeg lurer på er hvor jeg får tak i homologeringsdokumentene?
Hei Espen
Et tips er å rote litt rundt her først :wink:
http://web.archive.org/web/200503101647 ... 1000-1715/

Her er feks nr 5566;
http://web.archive.org/web/200503101639 ... 566-74.TIF

"Noen av oss" har også lagret mye (fra den tid dette lå tilgjengelig).
Fint om noen kan lagre disse for senere bruk.

Her er forøvrig en quickfix for Fårds.
http://www.rasmotorsport.com/Homologering.html

Nr på det aktuelle homologeringspapiret ligger også tilgjengelig på dette forum og HRN hjemmesiden - uten at jeg vet hvor p.t.?

Lykke til!
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
espen
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 16 Jan 2007, 22:43
Location: Bærum
Contact:

Post by espen » 24 Sep 2013, 11:55

Supert.

Det er ikke det at jeg begynner på denne bilen idag for jeg har Mini'n som må gjøres ferdig først. Men når den er ferdig begynner jeg på drømmebilen.

Gleder meg til begge deler :)

User avatar
TSM
Polesitter
Posts: 237
Joined: 15 Aug 2006, 11:02
Location: Lommedalen

Post by TSM » 24 Sep 2013, 19:15

Her er listen over alle homologerte biler.
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... l-2010.pdf
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 24 Sep 2013, 23:20

Har danskene noe arkiv for homologeringer fra 1700 og oppover ?? De slutter jo rundt 1700.
Interessant dette ....
Atle

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 24 Sep 2013, 23:47

Hei PC-hater'n :)
atle wrote:Har danskene noe arkiv for homologeringer fra 1700 og oppover ?? De slutter jo rundt 1700.
Interessant dette ....
Atle
Skjønner at du leter etter Transit SWB.... 8)
DASU sine gml sider var ikke fullstendige, men du har vel sett oversikten her?
http://web.archive.org/web/200503091424 ... sattester/

Hva ser du etter? Er et par keybord-warriors her som sikkert kan finne det du søker.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

Post Reply