Skal gjer det eg kan for ikkje å fylle opp alle tråda her inne, berre av den grunn eg ikkje har fått lest meg opp på alt, men har lyst å stille eit litt prinsippielt spm:
I bilsportboka står under "Klasser i Racing" m.a. fylgjande:
" FIA har formet et internasjonalt regelverk i Appendix K slik at historiske biler kan benyttes i konkurranser under et regelverk som bevarer deres spesifikasjoner for perioden.."
Betyr dette i praksis at App K også skal nyttast for klasse H? Sjøl om nokre deler i App K tydeleg seier den strekke seg berre t.o.m. Klasse G?
Ettersom App J omfattar Klasse H, trudde eg i mitt einfald at dette var dokumentet eg måtta halde meg til der App K påstår den dekke kun ut til G. Slik er det altså ikkje (?).
Appendix K
Re: Appendix K
Næh, det er endret til "...under et regelverk som FIA - i ettertid - har kommet til burde vært spesifikasjoner for perioden."Rune R wrote:Skal gjer det eg kan for ikkje å fylle opp alle tråda her inne, berre av den grunn eg ikkje har fått lest meg opp på alt, men har lyst å stille eit litt prinsippielt spm:
I bilsportboka står under "Klasser i Racing" m.a. fylgjande:
" FIA har formet et internasjonalt regelverk i Appendix K slik at historiske biler kan benyttes i konkurranser under et regelverk som bevarer deres spesifikasjoner for perioden.."
Visse deler som er nødvendig for å få lov å kjøre periode G idag var ikke påtenkt en gang i 1971, langt mindre tilgjendelig den gang.
Sånn er det.
Doc
Nå tror jeg Doc's sin post faller litt utenfor hva [jeg oppfatter] at du egentlig spør om Rune, så jeg prøver meg på en litt annen vri...
Appendiks K er basisreglementet for all (FIA-basert) historisk motorsport og det som vi alle kjører under.
"App. K" er dog et moderne reglement som omhandler alt ifra klassifisering av biler, sikkerhet, dekk og, for visse klasser; også det tekniske reglemente. Dette gjelder først og fremst biler produsert før 1969 - dvs t.o.m periode G1. Om man leser igjennom App. K så vil man kunne se at fra og med periode G2 (1970) - så er det det tekniske reglemente (aka "Appendiks J") i fra [det siste året av] perioden som gjelder.
'Appendiks J fra perioden' finner du på FIA sine sider: http://www.fia.com/sport/Regulations/histappjregs.html
For deg som bygger H bil så betyr det at for alt som omhandler sikkerhet (veltebur, bensintank, belter, bur, stol, strøm etc.), dekk, klassifisering av bil etc., så må du se i App. K - og for det som omhandler hva du kan modifisere på bilen din så må du se i App.J fra 1975 (alt. 1976 (om bilen er en "H2").
Husk at på en Gr.2 trimmet bil så er også alle "Gr.1 modifikasjoner" også tillatt (med mindre reglemente sier noe annet).
Appendiks K er basisreglementet for all (FIA-basert) historisk motorsport og det som vi alle kjører under.
"App. K" er dog et moderne reglement som omhandler alt ifra klassifisering av biler, sikkerhet, dekk og, for visse klasser; også det tekniske reglemente. Dette gjelder først og fremst biler produsert før 1969 - dvs t.o.m periode G1. Om man leser igjennom App. K så vil man kunne se at fra og med periode G2 (1970) - så er det det tekniske reglemente (aka "Appendiks J") i fra [det siste året av] perioden som gjelder.
'Appendiks J fra perioden' finner du på FIA sine sider: http://www.fia.com/sport/Regulations/histappjregs.html
For deg som bygger H bil så betyr det at for alt som omhandler sikkerhet (veltebur, bensintank, belter, bur, stol, strøm etc.), dekk, klassifisering av bil etc., så må du se i App. K - og for det som omhandler hva du kan modifisere på bilen din så må du se i App.J fra 1975 (alt. 1976 (om bilen er en "H2").
Husk at på en Gr.2 trimmet bil så er også alle "Gr.1 modifikasjoner" også tillatt (med mindre reglemente sier noe annet).
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Edwin, det du skriver er temmelig eksakt slik jeg oppfattet reglementet.
Grunnen for jeg likevel lufter det i forumet er 2-delt.
For det første har jeg erfart at noen har fått godkjent sine H biler ved KUN bruk av App K (også vedr modifiseringer).
Og for det andre har jeg fått samme signal direkte fra andre aktive i Norge, altså at det er App K som styrer historisk racing selv om modifisering i klasse H i teorien ikke dekkes av App K.
Om ingen andre mener du tar feil Edwin, holder jeg meg foreløbig til din tolkning.
Grunnen for jeg likevel lufter det i forumet er 2-delt.
For det første har jeg erfart at noen har fått godkjent sine H biler ved KUN bruk av App K (også vedr modifiseringer).
Og for det andre har jeg fått samme signal direkte fra andre aktive i Norge, altså at det er App K som styrer historisk racing selv om modifisering i klasse H i teorien ikke dekkes av App K.
Om ingen andre mener du tar feil Edwin, holder jeg meg foreløbig til din tolkning.
Appendix J for 1975 er lystig lesning for den fingernemme, problemet er vel at det ikke er fritt frem selv om det står at girkasse og lignende er fritt.
Om du ikke kan bevise at girkassen, eller hva du nå ønsker å bruke som ikke er homologert, ble brukt i internationale løp i 1975 så er du f.....
For å samle bevis gjelder å aliere seg med som har komplett samling Sport Auto og Auto Motor und Sport fra den tiden.
Geir...
Om du ikke kan bevise at girkassen, eller hva du nå ønsker å bruke som ikke er homologert, ble brukt i internationale løp i 1975 så er du f.....
For å samle bevis gjelder å aliere seg med som har komplett samling Sport Auto og Auto Motor und Sport fra den tiden.
Geir...